0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Öh, alltså, ...Jag har hattat fram och tillbaka mellan quattro och icke quattro, och varje gång jag köpt en icke quattro frågar jag mig hur jag kunde vara så korkad.Två till synes identiska bilar kan skilja som natt och dag, enbart beroende på att den ena är framhjulsdriven och den andra är en quattro. Det märks även vid torrt väglag på sommaren. Quattron är helt neutral medan den framhjulsdrivna är väldig framtung och häver sig över framhjulen vid tvära svängar.Tyvärr tycker jag att audis quattrosystem har blivit sämre med åren. Jag tycker det första, med vakuumstyrda center och bakdiffspärrar, var det bästa. Typ 2, med torsen centerdiff och elektromekanisk bakdiffspärr, var lite sämre, och det som finns nu är sämst. Den 2.8 a6 quattro avant jag har nu har inga påverkbara kontroller för fyrhjulsdriften. Nu kan det spinna i slumpmässigt hörn av bilen utan att man kan göra nåt åt det.Jag hade en 1984 200 quattro en gång, och under en resa till Österrike råkade jag köra ned för en väg som inte ledde nånstans och jag fick lov att backa upp igen. Utan de vakuumstyrda center och bakdiffarna hade jag aldrig tagit mig upp för egen maskin, och det skulle inte heller ha funkat med de moderna quattrosystemen som fjollar med ESP och ABS för att försöka bromsa hjulen som spinner.Jag satte fast den tunga a6 2.5 tdi quattro avant tiptronic jag köpte i tyskland på en åkerväg en vinter, och eftersom det var en automat kunde man inte moderera med kopplingen, utan det var bara gaspedalen och bromsen man kunde använda. När man gasade började ett hjul spinna, och då bromsades det, vilket fick till följd att ett annat hjul började spinna, osv. Hade den haft första generationens quattrosystem, med båda diffspärrarna ilagda hade det krävts minst tre spinnande hjul.
.... billigt eller gediget, jag är i vart fall övetygad...
Citat från: D_Sundsvall skrivet 07 juni 2007, 08:55:35.... billigt eller gediget, jag är i vart fall övetygad...Jag föredrar billigt och gediget och håller mig därmed borta från alla som vill kalla sig premiummärke.Antingen är det gediget och dyrt, alternativt känns gediget, är dyrt men bara medioker "äkta" kvalitet.
Audi quattro, är det inte de som hör hemma på tävlingsbanan?? 4wd, bor ni inte civiliserat eller?? Tänker ni inte ett dugg på miljön....??
Coupén som jag köpte nu drog 0,84 mellan kalmar och uppsala och då gick det fort,140-160 på motorväg.
Citat från: puttrik skrivet 07 juni 2007, 12:19:24Coupén som jag köpte nu drog 0,84 mellan kalmar och uppsala och då gick det fort,140-160 på motorväg.Det där ser ut som en bekännelse som förutom indraget körkort kostar 4000 kr i böter.
Köper man asiatiska lågprisvarianter tyder det på att man är aningen korkad. Väldigt snål, och väldigt ego.Audi köparen o andra sidan är också ganska blå, då denne gladeligen betalar väldigt mycket för ett skal.Den ände som har alla rät måste ju vara jag själv . Min bestämda uppfattning är att man får åka 245 tills man har råd att köpa en porsche GT3..
Citat från: Ville Vessla skrivet 07 juni 2007, 11:08:02Citat från: D_Sundsvall skrivet 07 juni 2007, 08:55:35.... billigt eller gediget, jag är i vart fall övetygad...Jag föredrar billigt och gediget och håller mig därmed borta från alla som vill kalla sig premiummärke.Antingen är det gediget och dyrt, alternativt känns gediget, är dyrt men bara medioker "äkta" kvalitet.Har du inte råd att åka ståndsmässigt ?
Citat från: D_Sundsvall skrivet 07 juni 2007, 11:20:02Citat från: Ville Vessla skrivet 07 juni 2007, 11:08:02Citat från: D_Sundsvall skrivet 07 juni 2007, 08:55:35.... billigt eller gediget, jag är i vart fall övetygad...Jag föredrar billigt och gediget och håller mig därmed borta från alla som vill kalla sig premiummärke.Antingen är det gediget och dyrt, alternativt känns gediget, är dyrt men bara medioker "äkta" kvalitet. ....skiten ska ju ändå på skroten om några år...mvh humlan.
Citat från: Ville Vessla skrivet 07 juni 2007, 11:08:02Citat från: D_Sundsvall skrivet 07 juni 2007, 08:55:35.... billigt eller gediget, jag är i vart fall övetygad...Jag föredrar billigt och gediget och håller mig därmed borta från alla som vill kalla sig premiummärke.Antingen är det gediget och dyrt, alternativt känns gediget, är dyrt men bara medioker "äkta" kvalitet.