Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hitta en andrabil  (läst 16944 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4425
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta en andrabil
« Svar #30 skrivet: 06 juni 2007, 21:08:03 »
Öh, alltså, ...

Jag har hattat fram och tillbaka mellan quattro och icke quattro, och varje gång jag köpt en icke quattro frågar jag mig hur jag kunde vara så korkad.

Två till synes identiska bilar kan skilja som natt och dag, enbart beroende på att den ena är framhjulsdriven och den andra är en quattro. Det märks även vid torrt väglag på sommaren. Quattron är helt neutral medan den framhjulsdrivna är väldig framtung och häver sig över framhjulen vid tvära svängar.

Tyvärr tycker jag att audis quattrosystem har blivit sämre med åren. Jag tycker det första, med vakuumstyrda center och bakdiffspärrar, var det bästa. Typ 2, med torsen centerdiff och elektromekanisk bakdiffspärr, var lite sämre, och det som finns nu är sämst.  >:(

Den 2.8 a6 quattro avant jag har nu har inga påverkbara kontroller för fyrhjulsdriften. Nu kan det spinna i slumpmässigt hörn av bilen utan att man kan göra nåt åt det.

Jag hade en 1984 200 quattro en gång, och under en resa till Österrike  råkade jag köra ned för en väg som inte ledde nånstans och jag fick lov att backa upp igen. Utan de vakuumstyrda center och bakdiffarna hade jag aldrig tagit mig upp för egen maskin, och det skulle inte heller ha funkat med de moderna quattrosystemen som fjollar med ESP och ABS för att försöka bromsa hjulen som spinner.

Jag satte fast den tunga a6 2.5 tdi quattro avant tiptronic jag köpte i tyskland på en åkerväg en vinter, och eftersom det var en automat kunde man inte moderera med kopplingen, utan det var bara gaspedalen och bromsen man kunde använda. När man gasade började ett hjul spinna, och då bromsades det, vilket fick till följd att ett annat hjul började spinna, osv. Hade den haft första generationens quattrosystem, med båda diffspärrarna ilagda hade det krävts minst tre spinnande hjul.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hitta en andrabil
« Svar #31 skrivet: 07 juni 2007, 08:55:35 »
Öh, alltså, ...

Jag har hattat fram och tillbaka mellan quattro och icke quattro, och varje gång jag köpt en icke quattro frågar jag mig hur jag kunde vara så korkad.

Två till synes identiska bilar kan skilja som natt och dag, enbart beroende på att den ena är framhjulsdriven och den andra är en quattro. Det märks även vid torrt väglag på sommaren. Quattron är helt neutral medan den framhjulsdrivna är väldig framtung och häver sig över framhjulen vid tvära svängar.

Tyvärr tycker jag att audis quattrosystem har blivit sämre med åren. Jag tycker det första, med vakuumstyrda center och bakdiffspärrar, var det bästa. Typ 2, med torsen centerdiff och elektromekanisk bakdiffspärr, var lite sämre, och det som finns nu är sämst.  >:(

Den 2.8 a6 quattro avant jag har nu har inga påverkbara kontroller för fyrhjulsdriften. Nu kan det spinna i slumpmässigt hörn av bilen utan att man kan göra nåt åt det.

Jag hade en 1984 200 quattro en gång, och under en resa till Österrike  råkade jag köra ned för en väg som inte ledde nånstans och jag fick lov att backa upp igen. Utan de vakuumstyrda center och bakdiffarna hade jag aldrig tagit mig upp för egen maskin, och det skulle inte heller ha funkat med de moderna quattrosystemen som fjollar med ESP och ABS för att försöka bromsa hjulen som spinner.

Jag satte fast den tunga a6 2.5 tdi quattro avant tiptronic jag köpte i tyskland på en åkerväg en vinter, och eftersom det var en automat kunde man inte moderera med kopplingen, utan det var bara gaspedalen och bromsen man kunde använda. När man gasade började ett hjul spinna, och då bromsades det, vilket fick till följd att ett annat hjul började spinna, osv. Hade den haft första generationens quattrosystem, med båda diffspärrarna ilagda hade det krävts minst tre spinnande hjul.


Hejsan ! Jag har en A6 -95:a quattro som har ESP, jag har aldrig tänkt på att det är något problem med den.. Visst, man hör hur ABS:en börjar jobba för att bromsa det hjul som spinner men det brukar också innebära att det drar iväg, inte stillastående spinnande. Däremot om man i samma situation ger "plattan i mattan" kan man bli stillastående spinnande, men det beror nog mer på att hjulen snurrar snabbare än 40 km/h och då jobbar inte ESP:n längre. Jag har för mig att diff spärren också kopplar ur vid en viss hastighet.
Helt överlägset med 4wd, är mycket glad att jag valde en quattro. Däremot tycker jag att 2,6:an är onödigt törstig, speciellt vid långkörning. Faktum är att jag kan ligga lika högt i snitt på en resa Sundsvall - Göteborg ( 110 - 160 km/h ), som till och från jobbet..

Sen vad gäller diskussionen om olika bilmärken så är det inte svårare än att man värdesätter olika saker. Vill man ha en billig bil för att ta sig från A till B, eller om man vill ha en lite mer ombonad miljö och kvalitetskänsla.... billigt eller gediget, jag är i vart fall övetygad...
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta en andrabil
« Svar #32 skrivet: 07 juni 2007, 11:08:02 »
.... billigt eller gediget, jag är i vart fall övetygad...
Jag föredrar billigt och gediget och håller mig därmed borta från alla som vill kalla sig premiummärke.
Antingen är det gediget och dyrt, alternativt känns gediget, är dyrt men bara medioker "äkta" kvalitet.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4425
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta en andrabil
« Svar #33 skrivet: 07 juni 2007, 11:10:52 »
Naturligtvis är quattro överlägset framhjulsdrift i stort sett i alla lägen, det är bara det att med nuvarande system kan man komma långt ut i skiten innan man fastnar och sedan inte ha nåt extra att ta till för att ta sig därifrån. Där var de riktiga diffspärrarna helt överlägsna alla leksaks ersättningar av typ "bromsa hjulet som spinner".

Sedan tycker jag att audi gör alldeles för tunga bilar. '012.5 tdi quattro avanten hade en tjänstevikt på 1900 kg när jag regade den, och det skulle egentligen ha varit något tiotal kg mera. Det är ju tyngre än ett gammalt amerikansk slagskepp. Detta trots att de verkar ha gjort tafatta försök att lätta bilarna. Motorhuven var gjord i aluminium t ex.

Den 96:a a6 2.8 quattro avant jag har nu har en skattevikt på 1690 kg, också alldeles för tungt. Det är 150 kg mera än Panteran med amerikansk gjutjärns-V8.

Motorerna är också väl törstiga.

2.5 tdi:n var svår att få under 0.9 l/mil, vilket är mycket för en disel. Den framhjulsdrivna 1995 2.5 tdi a6 avant automat jag hade innan var bättre. Den drog ca 0.7 l/mil. 2.8 bensinaren med manuell låda ligger på ca 1.1 l/mil
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hitta en andrabil
« Svar #34 skrivet: 07 juni 2007, 11:20:02 »
.... billigt eller gediget, jag är i vart fall övetygad...
Jag föredrar billigt och gediget och håller mig därmed borta från alla som vill kalla sig premiummärke.
Antingen är det gediget och dyrt, alternativt känns gediget, är dyrt men bara medioker "äkta" kvalitet.


Har du inte råd att åka ståndsmässigt ? ;)
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta en andrabil
« Svar #35 skrivet: 07 juni 2007, 11:38:46 »
Jodå, jag kan köpa nya bilar(även premium) kontant om jag önskar men jag har väl sluppit genen som bekymrar sig om grannen ;D
Därför kör jag citroener från 90-talet och en Volvo 740 från 80-talet.
Volvon är underbar att krångla omkring ett släp med, otrolig svängradie.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta en andrabil
« Svar #36 skrivet: 07 juni 2007, 12:19:24 »
Audi quattro, är det inte de som hör hemma på tävlingsbanan??  4wd, bor ni inte civiliserat eller?? Tänker ni inte ett dugg på miljön....?????
Har du en gång haft 4wd kan du inte vara utan sedan eller har du en gång haft ac osv.
Skulle aldrig ta mig från gården 5mån av året utan 4wd.
Sedan är det skönt att vintertid slippa skotta(2,5h med snöslunga) när man är inne i en arbetsperiod(12h skift)
Coupén som jag köpte nu drog 0,84 mellan kalmar och uppsala och då gick det fort.
 
« Senast ändrad: 07 juni 2007, 14:29:53 av puttrik »
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30349
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hitta en andrabil
« Svar #37 skrivet: 07 juni 2007, 13:40:23 »
Coupén som jag köpte nu drog 0,84 mellan kalmar och uppsala och då gick det fort,140-160 på motorväg.

Det där ser ut som en bekännelse som förutom indraget körkort kostar 4000 kr i böter.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tracker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-2
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hitta en andrabil
« Svar #38 skrivet: 07 juni 2007, 18:31:32 »
Coupén som jag köpte nu drog 0,84 mellan kalmar och uppsala och då gick det fort,140-160 på motorväg.

Det där ser ut som en bekännelse som förutom indraget körkort kostar 4000 kr i böter.  Sc:,h

tror att det behövs ngn typ av bevisning också.

Utloggad osell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Hitta en andrabil
« Svar #39 skrivet: 07 juni 2007, 18:47:54 »
De e väl hopplöst att impa på det motsatta stönet i en tråkig tysk gubbil som associerar mest till Helmuth Kohl.
vad gör ni då.  Sc:,h
Häng med hem och kolla på Nocrian. Eller har ni asgrymma skotrar.  :o
Chunlan 50GW under installation. Tidigare finns pelletseldning med marknadens felkänsligaste brännare: PX21

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta en andrabil
« Svar #40 skrivet: 08 juni 2007, 07:45:17 »
Köper man asiatiska lågprisvarianter tyder det på att man är aningen korkad. Väldigt snål, och väldigt ego.
Audi köparen o andra sidan är också ganska blå, då denne gladeligen betalar väldigt mycket för ett skal.
Den ände som har alla rät måste ju vara jag själv ;). Min bestämda uppfattning är att man får åka 245 tills man har råd att köpa en porsche GT3..
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4425
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta en andrabil
« Svar #41 skrivet: 08 juni 2007, 10:21:11 »
Köper man asiatiska lågprisvarianter tyder det på att man är aningen korkad. Väldigt snål, och väldigt ego.
Audi köparen o andra sidan är också ganska blå, då denne gladeligen betalar väldigt mycket för ett skal.
Den ände som har alla rät måste ju vara jag själv ;). Min bestämda uppfattning är att man får åka 245 tills man har råd att köpa en porsche GT3..

Som varande audiåkare sedan slutet av 80-talet undrar jag vad du menar med att det skulle vara ett skal?

Och visst är Porsche GT3 en potent och säkert trevlig bil, med det går ju 15 Porschar på dussinet, och det är ju bara en kännare som kan skilja dem åt  :D

Volvo har jag inte haft sedan jag var i 20-årsåldern.  ::)

En klassisk italienare har ju väldigt mycket mera själ.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta en andrabil
« Svar #42 skrivet: 08 juni 2007, 12:27:46 »
Köper man asiatiska lågprisvarianter tyder det på att man är aningen korkad. Väldigt snål, och väldigt ego.
Audi köparen o andra sidan är också ganska blå, då denne gladeligen betalar väldigt mycket för ett skal.
Den ände som har alla rät måste ju vara jag själv ;). Min bestämda uppfattning är att man får åka 245 tills man har råd att köpa en porsche GT3..
Det där med ego kanske kräver en djupare förklaring, i övrigt ställer jag helt upp på detta. Thumbsup
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hitta en andrabil
« Svar #43 skrivet: 08 juni 2007, 13:30:48 »
.... billigt eller gediget, jag är i vart fall övetygad...
Jag föredrar billigt och gediget och håller mig därmed borta från alla som vill kalla sig premiummärke.
Antingen är det gediget och dyrt, alternativt känns gediget, är dyrt men bara medioker "äkta" kvalitet.


Har du inte råd att åka ståndsmässigt ? ;)

Hoppas Du inte räknar in ett dussinmärke som Audi dit, för det är väl dom som inte har råd som möjligen väljer en sån  :) Själv lägger jag så lite pengar som möjligt på bilar, skiten ska ju ändå på skroten om några år...

mvh humlan.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hitta en andrabil
« Svar #44 skrivet: 08 juni 2007, 14:10:14 »
.... billigt eller gediget, jag är i vart fall övetygad...
Jag föredrar billigt och gediget och håller mig därmed borta från alla som vill kalla sig premiummärke.
Antingen är det gediget och dyrt, alternativt känns gediget, är dyrt men bara medioker "äkta" kvalitet.


....skiten ska ju ändå på skroten om några år...
mvh humlan.

Jo, speciellt om man kör koreanskt..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!