0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är ledsen men jag måste nog såga professor Bo Nordell. http://home.vannas.net/exergi/globalwarming.pdfArtikeln är mycket intressant men det finns tyvärr rena sakfel:"Jordens medeltemperatur har sedan1880 höjts med 0,7oC till 14,3oC. Denna förhöjdatemperatur har medfört att även utstrålningentill rymden ökat, dvs den är nuhögre än enbart värmeflödet från Jordensinre. Därför måste ny nettovärme ha tillkommitunder de senaste 120 åren!"Om utstrålningen från jorden skulle öka skulle jordens medeltemp sjunka inte öka.
Citat från: Carl N skrivet 05 juni 2007, 07:16:19 ............. vilket också pekar på att solens inverkan på bergets temperatur är mycket liten.Carl, Vad anser du bergets temperatur skulle vara om solen inte fanns, att vi tänker oss fallet att jorden sedan dess tillblivelse för några miljarder år sedan hade snurrat runt i rymden på alldeles egen hand. Vad skulle då temperaturen på jordytan vara enligt din uppfattning? 100 meter ner i berget?
............. vilket också pekar på att solens inverkan på bergets temperatur är mycket liten.
Hej CarlNDin första sågning: Nej du missförstår det hela, en kropp utsrålar mer värme genom strålning ju varmare den är.Det är det man använder när man mäter värme med Rickard IR-mätare, så strålningen har ökat för att medel-temperaturen har ökat.Hade jorden blivit kallare hade ut-strålningen minskat.Så Bo Nordell har rätt.Ja ett rum blir varmare om man i rummet tillför värme, om rummet redan har en värmekälla så kommer också temperaturen att öka om man tillför mer värme.Men om man sätter på mer isolering på rummet och redan har en värmekälla så kommer också då temperaturen att öka.Temperaturen kommer att öka tills tillförd värme är lika stor som den värme som försvinner ut ur rummet.Vi brukar styra temperaturen i rum med termostat och bara tillföra så mycket värme som rummet släpper ut.MVHMesser
Det vet jag inte, men temperaturen i berget påverkas naturligtvis av temperaturen i atmosfären.
Nordells resonemang dessutom rena spekulationerna, hans tes är att det är nättotillförseln av värme som påverkat jordens medeltemp, men det kan lika gärna vara växthusgaser som gjort att medeltemp på jordytan har ökat.
Hej CarlNCiteraNordells resonemang dessutom rena spekulationerna, hans tes är att det är nättotillförseln av värme som påverkat jordens medeltemp, men det kan lika gärna vara växthusgaser som gjort att medeltemp på jordytan har ökat. Kan jag nu tolka ditt sista inlägg så att du har förstått vad Nordell säger med detta, att all till jorden tillförd värme minus all från jorden ut i rymden utstrålad värme är det han kallar nettotillförsel av värme.Och kan jag då tolka det så att om nettotilförseln av värme ökat så kommer jordens temperatur att ha ökat?I så fall har ju Nordell rätt det han säger.MVHMesser
................Jag saknar jämförelsen med solvärmen.Vad jag har hittat så är solinstrålningen ca 1 kW/m2 i genomsnitt, det är ca 14000 ggr mer än den geotermiska värmen och 50 000 ggr mer än Nordells beräkning av fossila bränslen + kärnkraftens bidrag till globala uppvärmningen. Jag har svårt att tro att ett extra bidrag på 0,02 W/m2 skulle kunna värma upp jorden mätbart.
Så Bo Nordell har rätt.