0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
SuckÄr det verkligen så att ingen här i forumet känner till hur det här med värme-energi fungerar när det gäller värmeledning.Inte ens fast jag gett er hela formeln.Det ni hittills inte lyckats få med är ju temperatur-differensen, dvs den ena sidan måste vara varmare än den andra sidan för att värme skall ledas över till den kalla sidan medelst transmission.Ni får ursäkta mig, men i min enfald trodde jag det var allmänt känt hur det fungerar, nu börjar jag inse att det är en för svår nivå för dom flesta här.Det verkar som för att ni skall tro på hur detta fungerar så måste det vara lite hokus pokus med det hela, nått hemlig flöde av något slag, kanske energi kan flyttas telepatiskt, kanske 3G masterna strålar ner hettan i marken.MVHMesser
Din fråga var ju; "Vad återladdar en borra?"
Ta en sån sak som värmeledningen i orört berg är 0,07w/m2*K, det är ju så att tar man ur energi ur marken så förändras temperaturen, och om temperaturen förändras så blir resultatet förändrat, "Geotermisk energi 4 000 m² x 0,07 w/m² = 2 452 kWh" är alltså inte ens relevant.
Snubben som beskriver hur det funkar är förmodligen en stor skämtare. Är han inte det kan man fråga sig hur han lyckades bli professor. Han förbiser helt att det räcker med att jordens temperatur höjs med 0,01 grad för att utstrålningen skall öka 0,02 W/m2.
Hur många kWh/år geotermisk energi tillförs en borra, som har sänkt tempen 3°C på en yta om 4 000 m²?
Har du en spisplatta på 500 watt, så förändras väl inte den effekten beroende på hur varmt/kallt vattnet är i kaffepannan.
............. vilket också pekar på att solens inverkan på bergets temperatur är mycket liten.