Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad Ã¥terladdar en borra ?  (läst 58220 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #15 skrivet: 24 maj 2007, 13:23:17 »

Jag undrar hur det är i antarktis där det finns 4500m inlandsis som isolerar? Borde inte den geotermiska värmen smälta isen underifrån? Gör den kanske det?

Jo, det gör den, det finns sjöar under isen i Antarktis. Mycket intressanta ur biologisk synpunkt då de varit isolerade från omgivningen under mycket lång tid.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/458586.stm


Jamen det är ju helt logiskt att det finns sjöar under isen, annars skulle det det strida mot alla naturlagar. Allt söker ju sin jämnvikt, även temp, så nånstans måste det vara +-0 grader, å ovan å under + resp - grader, alltså måste det finnas smält vatten i "mitten" :)

mvh humlan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #16 skrivet: 24 maj 2007, 14:23:59 »
Jämnviktstempen kan ju ligga under marknivå, och då kallas det väl inte sjö....om än det finns vatten där.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #17 skrivet: 24 maj 2007, 14:43:13 »
Jämnviktstempen kan ju ligga under marknivå, och då kallas det väl inte sjö....om än det finns vatten där.

Det finns ju underjordiska sjöar..., åtminstone brukar grottforskare kalla, mer eller mindre stillastående vatten, i underjorden för det..

mvh humlan

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #18 skrivet: 24 maj 2007, 15:58:11 »
Jag gick en kärnfysikkurs pÃ¥ Uppsala Universitet  förra Ã¥ret, ledd av Kjell Aleklett, vilken kanske är bekant  8). Han sa vid nÃ¥t tillfälle att värmen som utnyttjas av bergvärmepumpar kommer frÃ¥n sönderfall i berget. Eftersom han är fysiker och inte geolog fäste jag inte alltför stor vikt vid pÃ¥stÃ¥endet.

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #19 skrivet: 24 maj 2007, 18:59:15 »
Om det nu är så att solen står för den mesta uppvärmningen av borran hur kommer det sig då att temperaturen i en borra är varmare längre ner i borran ?

Det gäller bara färska borrhål där man fortfarande utnyttjar den lagrade värmen. Tar man ut värme under en så där 100 år blir det kallare i botten. Man måste skilja på den första fasen där man i princip tar ut lagrad värme och vare sig geotermisk eller solvärme spelar någon roll och det stationära tillståndet som uppnås efter några hundra år där allra största delen av värmetillförseln sker från solen. Kan man inte hålla isär de fallen hamnar man snett.


Roland...du påstår saker som gör att jag tror du vet något som inte vi vet.

Jag uppfattar messers fråga som att gränsen för soluppvärmd energi och geotermisk energi måste finnas där nere någonstans. Du skriver att man ska hålla isär begreppen, så min önskan är att du berättar vad du vet.

Lund har en borra på 700 meter som plockar upp +22°C. Det är väl ändå geotermisk energi.

Om så är....blir följdfrågan.....vid vilket djup går gränsen där solenergi står för högre procent av bergets totala energiinnehåll, än geotermisk energi?

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #20 skrivet: 24 maj 2007, 19:20:07 »
jag tycker att det borde vara där man inte ser ngn temperaturförändring p.g.a. årstider, om än på 1/10-dels grader, därefter borde ju inte solen/årstider påverka berget nämvärt

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #21 skrivet: 24 maj 2007, 19:35:56 »
Om nu jordytan värms underifrån, varför är då alla djupa sjöar kalla?
Det borde väl vara varma eftersom värmen stiger? Om det nu var uppvärmda underifrån.
Istället sjunker det tyngsta vattnet ner i botten och stannar där. Ouppvärmt.
Sjöarna blir varma men av solen på sommaren.
 ::)

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #22 skrivet: 24 maj 2007, 19:40:05 »
Om nu jordytan värms underifrån, varför är då alla djupa sjöar kalla?
Det borde väl vara varma eftersom värmen stiger? Om det nu var uppvärmda underifrån.
Istället sjunker det tyngsta vattnet ner i botten och stannar där. Ouppvärmt.
Sjöarna blir varma men av solen på sommaren.
 ::)

joo men nu var det berget som var uppe till diskussion, det är skillnad där  ;)

kolla sjögravar som är flera tusen meter djupa så är det kallt där också, men flera tusen meter i berg så blir det varmare.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #23 skrivet: 24 maj 2007, 19:42:51 »
Om det nu är så att solen står för den mesta uppvärmningen av borran hur kommer det sig då att temperaturen i en borra är varmare längre ner i borran ?

Det gäller bara färska borrhål där man fortfarande utnyttjar den lagrade värmen. Tar man ut värme under en så där 100 år blir det kallare i botten. Man måste skilja på den första fasen där man i princip tar ut lagrad värme och vare sig geotermisk eller solvärme spelar någon roll och det stationära tillståndet som uppnås efter några hundra år där allra största delen av värmetillförseln sker från solen. Kan man inte hålla isär de fallen hamnar man snett.


Roland...du påstår saker som gör att jag tror du vet något som inte vi vet.

Jag uppfattar messers fråga som att gränsen för soluppvärmd energi och geotermisk energi måste finnas där nere någonstans. Du skriver att man ska hålla isär begreppen, så min önskan är att du berättar vad du vet.

Lund har en borra på 700 meter som plockar upp +22°C. Det är väl ändå geotermisk energi.

Om så är....blir följdfrågan.....vid vilket djup går gränsen där solenergi står för högre procent av bergets totala energiinnehåll, än geotermisk energi?

Jag försökte läsa mig till var gränsen gÃ¥r, men det jag kunde utläsa var att det inte finns nÃ¥n sÃ¥n gräns. Inte den typ av gräns som gÃ¥r att ange generellt iaf. Det beror pÃ¥ att jordskorpan inte är likvärdig runt hela klotet, mer eller mindre ytligt liggande vulkanisk aktivitet som pÃ¥verkar t.ex. Ã… att den dessutom förändras genom förskjutningar som ger upphov till sprickor som läker värme underifrÃ¥n... SÃ¥ Vi fÃ¥r nog nöja oss med den gräns som säger ca 30 graders (var det 30 grader?) skillnad per 1000m i vÃ¥rt omrÃ¥de. NÃ¥t som knappast nÃ¥n Islänning skulle gÃ¥ med pÃ¥, skulle gälla där  :)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #24 skrivet: 24 maj 2007, 19:46:38 »
Om nu jordytan värms underifrån, varför är då alla djupa sjöar kalla?
Det borde väl vara varma eftersom värmen stiger? Om det nu var uppvärmda underifrån.
Istället sjunker det tyngsta vattnet ner i botten och stannar där. Ouppvärmt.
Sjöarna blir varma men av solen på sommaren.
 ::)

joo men nu var det berget som var uppe till diskussion, det är skillnad där  ;)

kolla sjögravar som är flera tusen meter djupa så är det kallt där också, men flera tusen meter i berg så blir det varmare.

Inte om berget skulle vara helt sprickfritt, eller av andra orsaker blir uppvärmt, ner till den gräns det av andra orsakar, helt naturligt måste bli varmare.

mvh humlan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #25 skrivet: 24 maj 2007, 19:53:04 »
Om nu jordytan värms underifrån, varför är då alla djupa sjöar kalla?
Det borde väl vara varma eftersom värmen stiger? Om det nu var uppvärmda underifrån.
Istället sjunker det tyngsta vattnet ner i botten och stannar där. Ouppvärmt.
Sjöarna blir varma men av solen på sommaren.
 ::)

Rent fysikaliskt borde det ju vara så att värmen underifrån värmer upp bottenvattnet, men då blir ju det varmare och stiger upp och kallare (4°) vatten tar dess plats.

När yttemperaturen är kallare än 4° kyls vattnet av, och väldigt klara nätter strÃ¥lar mycket värme ut frÃ¥n ytan, vilket ocksÃ¥ kyler vattnet.  Sc:,h

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #26 skrivet: 24 maj 2007, 19:56:20 »

Inte om berget skulle vara helt sprickfritt, eller av andra orsaker blir uppvärmt
mvh humlan.

Vad det en hel-gardering där  ;D

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #27 skrivet: 24 maj 2007, 19:57:36 »

ner till den gräns det av andra orsakar, helt naturligt måste bli varmare.

mvh humlan.

jaa, och var gÃ¥r den gränsen  :D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #28 skrivet: 24 maj 2007, 19:58:57 »

Inte om berget skulle vara helt sprickfritt, eller av andra orsaker blir uppvärmt
mvh humlan.

Vad det en hel-gardering där  ;D

Det blev väl det, utan att det var tänkt sÃ¥. Läser väl för mycket antar jag, sÃ¥ det var säkert nÃ¥t som blev nerplitat ifrÃ¥n det  ;D

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad återladdar en borra ?
« Svar #29 skrivet: 24 maj 2007, 20:18:00 »

ner till den gräns det av andra orsakar, helt naturligt måste bli varmare.

mvh humlan.

jaa, och var gÃ¥r den gränsen  :D

Ja.., olika över hela klotet, mÃ¥ste det bli. Eller rättare sagt där jämnvikten uppstÃ¥r, nÃ¥nstans mellen Jordens centrum Ã¥ Jordens yta. Det finns ju mer eller mindre vulkanisk aktivitet, Ã¥ mer eller mindre lÃ¥ngt ner under jordskorpan. Det är ju knappast ett hÃ¥l rakt in till centrum frÃ¥n alla vulkan öppningar, mycket aktivitet sker säkerligen i sidled, nÃ¥t som säkert bidrar till uppvärmningen lÃ¥ngt frÃ¥n där utbrottet Vi ser frÃ¥n Jordens yta. Jag tycker faktiskt det borde gÃ¥ att enas om att Jordens översta skikt bestÃ¥r av värme frÃ¥n Solen som lagrats. Den sträcker sig ner till det djup där jämnvikt uppstÃ¥r (kan variera av djup) Ã… att under den nivÃ¥n, sÃ¥ sker uppvärmningen underifrÃ¥n, eller frÃ¥n centrum, om Ni heller vill det  :) Fast säg gärna emot, det gÃ¥r kanska att hitta nÃ¥n helt okänd förklaring  Thumbsup

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!