En billig luft/vatten-värmepump är nog bra, men inte som ersättare för oljepanna vid kall väderlek, för det första får de väldigt låg uteffekt och COP vid den typen av temperaturer vi talar om, och för det andra så kommer de antagligen ändå inte att räcka till vilket gör att behovet av olja eller el kvarstår.
Då håller jag hellre på Sfinx förslag om pellets eller bergvärme.
Har gjort en kalkyl som baserar sig på följande
1.5-2 m3 olja vilket motsvarar ca 15 000 kWh el för värme och tappvarmvatten
20 000 kWh el för värme och tappvarmvatten
8000 kWh el för hushåll och belysning
Ytterligare ca 8000 kWh för utbyggnaden.
Totalt ca 43 000 kWh i energibehov för värme tappvarmvatten (och pool, men poolen värmer du ju när din anläggning har överkapacitet så den påverkar egentligen inte så mycket på värmepumpens krav på uteffekt.
Jag har räknat med att din nuvarande värmepump ger en besparing på ca 14 000 kWh/år vilket innebär att ni har (kommer att ha efter utbyggnad) på ca 57 000 kWh/år för värme och tappvarmvatten.
Duktigt jobbat! Thumbsup
Kalkylen för bergvärme görs utifrån följande antaganden.
ENERGIBEHOV för värme och tappvarmvatten och poolvärme 57 000 kWh/år
Energibehov för värme och tappvarmvatten med avräkning för ca 12 000 kWh för poolen = 45 000
Ovanstående fakta ger vid hand att den pump jag räknar på kommer att ha en effekttäckningsgrad som är större än den som visas i kalkyl 1, jag har därför gjort en kalkyl 2 där jag räknar med det lägre energibehovet (detta gör att du ser till vilken utetemp värmepumpen själv klarar att värma huset och tappvarmvattnet men inte poolen)
Bergart = granit
Inkommand KB = 0°C
Totalt energibehov 57 000 kWh
Kalkyl ett visar på de besparingar du gör och det borrdjup du behöver.
Kalkyl 2 visar hur hög effekttäckningsgrad värmepumpen får och hur kallt det kan vara ute innan du behöver eltillskott. (Detta förutsatt att du inte värmer poolen när det är som kallast ute, annars stämmer alla uppgifter i kalkyl 1)
För att se den riktiga besparingen får du dra av de 14 000 kWh/år som jag räknar med att din nuvarande värmepump bidrar med, d.v.s. ca 25 500 kWh i besparing vilket motsvarar ca 25 000 kr/år.
Om du provar använda dig av min oberoende offerttjänst så kan du dessutom få offerter från företag som har behov av fler uppdrag och därför kanske kan lägga ett bra pris på en anläggning som detta.
www.energioffert.sePS. Den värmepump jag räknat på är Nibes nya Inverter som ger ca 15 kW uteffekt som mest, men som kan ge så låg uteffetk som ca 5 kW när behovet inte är så stort. Sätter du in snålspolande duschmunstycken så räcker den effekten nästan till för att värma tappvarmvattnet i samma takt som det förbrukas.
Ett annat alternativ skulle kunna vara IVT X15 som om jag inte minns fel ger liiite högre uteffekt.
Borrdjupet verkar behöva vara ca 250 meter, så ett kompletterande borrhål på ca 140-150 meter skulle vara lämpligt (vet inte hur långt du har till berget/grundvattnet men det borde räcka om du har max 10 meter till berg/grundvatten)
Du borde kunna få en offert på ca 160 000 på detta vilket ger en payofftid på ca 6.4 år.
Inte illa.