Nu blev det lite intressant!
Kunde så klart inte hålla mig ifrån att såga upp lagret och! ingen strömvandring alls!
Däremot så är lagertätningarna (sidotätningarna) helt i plåt och ligger snyggt invikt i ytterringen men mot innerringen finns glapp.
Detta har då fått fettet att ge sig av, hela tätningarna var oljiga vilket tyder på för hög temperatur.
Min slutsats från att bara ha kollat ett enda lager på en DKE som låtit illa är följande.
Strömvandringsproblemet verkar vara löst på dessa (stiftet finns på DKE och inte på CKP och inget annat)
Hög temperatur ger nu istället, jämfört med CKP som både har haft problem med strömvandring och fettförluster nu DKE enbart fettförlust i främre lagret detta går ju väldigt lätt att byta ut mot ett SKF med gummitätningar som definitivt håller kvar fettet bättre och håller längre) men som kanske
ändå till sist ger upp beroende på temperatur.
Man borde därför nu mäta lagertemperaturen under drift för att kunna fastställa om temperaturen verkligen blir för hög eller om den bara är för hög för orginallagret/fettet, orsaken kan ju faktiskt vara att lagret skapar mer värme än normalt och orsaken då är varierande lagerkvalitet.
Bytte ut främre lagret och motorn blev helt tyst! Thumbsup
Skall kolla upp flera! vad hjälper då keramiska skydd mot strömvandring?