Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Fläktmotorer/strömvandring  (läst 6327 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
Fläktmotorer/strömvandring
« skrivet: 13 maj 2007, 13:26:27 »
Detta vet vi!

Strömvandring sker genom att ström slår igenom lagret, sannolikt sker detta som genomslag pulsvis då en viss uppladdning sker dvs strömmen måste byggas upp och sen passera en fetthinna innan spiken "eloxerar" (eller vad det nu kallas) ett spår i lagret. värst drabbat är det främre lagret som sitter i en gavel av galvad plåt.

E9/12CKP5 drabbas av detta liksom föregångaren E9/12BKP liksom efterträdaren E9/12DKE samt även andra fabrikat tex Mitsubishi.

Bilderna visar två motorer 1 E9CKP5 samt 1 E9DKE, skillnaden mellan dessa är att ett mässingsstift har bryggat anslutningen mellan plåtgaveln och den inre statordelen i E9DKE, statordelen (metallen) är faktiskt inte jordad vilket jag först trodde.

Det lustiga! hålet för mässingspinnen finns färdiggjutet i föregångaren CKP.

Min bedömning är att plåtgaveln lätt skulle isoleras genom att mässingsstiftet togs bort obs! det var ju just detta som CKP modellen saknade och ändå fick strömvandring att uppstå!

Därför så är strömvandringen ett fenomen som förbryllar och nästan får mig att tro att vandringen inte sker mot statorn överhuvudtaget.
Jag skulle alltså lika gärna kunna stå upp och säga att strömvandringen sker över plasten i innedelen!

(Min högst egna bedömning är att strömvandringsproblemet beror på statiska uppladdningar beroende på en allt för het luft i utblåsningen som ger mycket torr och därigenom elektronvänlig miljö där dessa små odjur kan frodas tillsammans när hjulet snurrar och att skärmning av lagret då skulle kunna innebära stora nedsmutsningsproblem på fläkthjulet i stället)

Att problemet är svårbemästrat står dessutom klart (tre årsmodeller ca 5år utan fungerande åtgärd)
Jag har tidigare bytt lager på många i ca 3 år och även hela motorer och ingen har återfått problemet förrän nu! en som byttes lager på för 1 år sedan.

Årets gåta! var tar strömmen vägen?

Att sätta in ett keramiskt lager är utomordentligt panikbetonat eftersom strömmen då inte skall vandra genom lagret vilket den inte skall göra i alla fall men ändå gör, och var skall urladdningen då ta vägen?


 



   
« Senast ändrad: 13 maj 2007, 13:52:56 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2007, 13:50:19 »
Kom igen! antingen vilda gissningar som slår hål på teorierna eller underbygger dom är alla lika välkomna!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2007, 13:56:54 »
Om Panasonic trodde att ström vandrade från stator till rotor så skulle ett metallstift innebära att man ville påskynda förloppet!

Strömvandringen sker alltså i från rotorn och det enda som kan generera ström är nog fläkthjulet i sig, rotorn består av permanentmagneter och dessa varken leder eller alstrar ström (rätta mig om jag har fel)
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2007, 13:59:23 »
Fazer!!!

Om du är vaken på forumet fortfarande?

Kan laddningsström mätas på något vis?
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2007, 14:06:29 »
Hei Bosse
Tror ikke strømvandring er problemet , men derimot at fettet/smøringen i lagrene ikke er temperaturbestandig nok  for varmen i varmepumpa og dermed ikke har god nok smøreevne ( lekker ut over tid ) . Trolig er ikke dette et problem der pumpene kun går som aircondition da lufta er kjølig i utblåsningen . Lagrene som er i pumpene er nok heller ikke av det mest påkostede slaget .
 *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #5 skrivet: 13 maj 2007, 14:24:20 »
Hei Bosse
Tror ikke strømvandring er problemet , men derimot at fettet/smøringen i lagrene ikke er temperaturbestandig nok  for varmen i varmepumpa og dermed ikke har god nok smøreevne ( lekker ut over tid ) . Trolig er ikke dette et problem der pumpene kun går som aircondition da lufta er kjølig i utblåsningen . Lagrene som er i pumpene er nok heller ikke av det mest påkostede slaget .
 *vinkar* Raptus

Jag trodde samma sak i princip tidigare men det finns faktiskt ett spår förorsakat av strömgenomslag i ytter samt innering av lagret (har kollat detta med)!
Strömvandring sker och orsakar problemet!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad tracker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 611
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2007, 16:04:04 »
normalt om man har strömvandring igenom ett lager så jordar man bort det med ett släpkol somm sitter i gavel till axel

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2007, 16:53:47 »
Hur ser fläktmotorn ut i de fabrikat som inte upplever lagerproblemet? Är det kullager där eller glidlager? Bronslager håller riktigt bra framförallt där det är mycket smuts i miljön. Fettsmorda lager drar till sig dammsamlande anhopningar som torkar ut fettet i lagret.
På min pelletsbrännare t ex som är 8 år så är det inga problem med fläkten trots att det är en skitig miljö med trädamm och sot om vartannat.
Den är glidlagrad, ej kullagrad. Samma erfarenheter har vi från mitt jobb. Bästa hållbarhet fås med glidlager i brons. Men där utsätts även lagren för tryckbelastning och inte enbart rotation. För den oinvigde så verkar det "low tech" med lagerbussningar men det funkar.
 
mvh L
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad marnyk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #8 skrivet: 13 maj 2007, 17:19:23 »
Även HE och XE drabbas av lagerljud på minder än två år. Dåligt!

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2007, 19:26:04 »
Hej Bosse! (och alla andra)

Jodå, jag är fortfarande med forumet och kollar med jämna mellanrum.

Ang. problemenen med strömvandring i lagren tror jag precis som någon annan skrev här ovan,
att bästa lösningen är att jorda axeln med ett släpkol som ligger an mot änden av axeln.

Lösningen kan vara mycket enkel att ordna till själv.
Man kan tex använda ett tillböjt gem som ligger i spänn mot axelns "gavel" och samtidigt jordar mot motorns metallhölje.
Vill man vara riktigt noga kopplar man en kabel till gemet och ansluter andra änden till närmaste jordkabel i chassit.

En annan tanke är att spraya själva fläkthjulet med grafitfärg så att den blir elektriskt ledande mot axeln.
Sådan grafitfärg används ofta på insidan av bakstycket på TV-apparater mm. för att jorda bort statiska laddningar.

Och visst skall det gå att mäta upp ev. statisk elektricitet på axeln, det hjälper jag gärna till med, om du vill ha hjälp med det Bosse.
Problemet är väl bara att det inte är så torr luft ute nu, men kanske kan man fejka fram det genom ett köra full värme ett bra tag.
Men det blir nog väldigt varmt i stugan och det kommer att gå åt många öl för att hålla vätskebalansen i schack...

Mvh  Fazer


Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2007, 21:58:06 »
Bosse, blandar du inte ihop motorerna nu ?
Mig veterligen så är det CKP samt XE motorerna som har stift?

Har talat med Panasonic om detta och de hävdar att det är den torra varma luften i kombination med i stort sett kontinuerlig drift som laddar upp fläkttrumman, detta vandrar sedan ut i lagret.

Mässingsstiftet har ingen funktion i sådant fall då spänningen kommer från fläkttrumman in igenom motoraxeln, sedan till lagrets innerbana, och ut genom kulorna till den jordade ytterbanan.
Men då är skadan redan skedd....


Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad toi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2007, 22:12:57 »
Någon som vet vilken typ av lager som sitter i fläktmotorn i innerdelen till e9dke (också tacksam för tips var de kan köpas). Finns det någon instruktion för att byta dessa?

Tackar på förhand.

/Tommy

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2007, 14:31:12 »
Bosse, blandar du inte ihop motorerna nu ?
Mig veterligen så är det CKP samt XE motorerna som har stift?

Har talat med Panasonic om detta och de hävdar att det är den torra varma luften i kombination med i stort sett kontinuerlig drift som laddar upp fläkttrumman, detta vandrar sedan ut i lagret.

Mässingsstiftet har ingen funktion i sådant fall då spänningen kommer från fläkttrumman in igenom motoraxeln, sedan till lagrets innerbana, och ut genom kulorna till den jordade ytterbanan.
Men då är skadan redan skedd....

Tomas

Nej ingen ihopblandning av motorer!



Strömmen laddas upp i fläkthjulet och i motoraxeln samt innerringen eftersom denna sitter på motoraxeln sen slår en liten blixt genom fetthinnan i dels ytterringen och dels innerringen enbart av en anledning och det är att motorskölden är av plåt "jordad" vilket den inte är om man mäter till jord, inte heller stiftet jordar skölden utan ger den bara kontakt med statorns yttersida vilket vad jag tror förvärrar strömvandringen.
Det bästa vore förmodligen att isolera lagret eller helst båda lagren men uppladdningen hindras ju inte och detta och betyder indirekt bekymmer.
Att ladda statisk ström i ett fläkthjul skapar dessutom onödig nedsmutsning.

Så lösningen är nog att jorda fläkthjulet (hur man nu kan jorda en plastbit)
Fazers lösning med grafitfärg som ger ledningsförmåga och som sen jordas bort skulle fungera klockrent men själva orsaken till ett problem som bara drabbar vissa pumpfabrikat måste nog sökas i konstruktionen.

Vissa använder exakt samma materiel i motor och fläkthjul men får ingen vandring, på någon som jag kollat var plåtskölden på andra gaveln vilket tvingar strömmen att passera genom rotorn och kanske på något vis då balanseras ut.

Det kan ju eventuellt tänkas att teorin med uppladdning från fläkthjulet inte stämmer utan att uppladdningen sker genom att rotorn (dvs permanentmagneterna) gnids mot statorn på något vis och då är ju isolering eller jordning av axeln helt optimalt temperaturen kan ju påskynda förloppet genom att rotorn kyls sämre än statorn och friktionen då ökar, dvs spelet dessa emellan är för litet.

 

 
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #13 skrivet: 16 maj 2007, 07:57:15 »
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4771.htm

Fazer
Ett rengöringsspray som lämnar en antistatisk hinna kanske något att testa om man kan mäta på något käckt sätt och kanske uppfölja mätningen
över en längre tid.

Som snabbtest så kan vi manipulera min så det blir knastertorrt i stugan (ökar ju även ölkonsumtionen).
Har du sen möjlighet att mäta på din egen pump över en längre tid i höst och vinter så vore det perfekt.
   
Min tanke är att man som årlig service varje höst sen helt enkelt använder ett spray som rengöringsmedel till fläkthjulet, kanske fullt tillräckligt eller?
Verkar ju inte kosta skjortan heller!

En sak som slår mig är att vid strömgenomslag bildas ljud! svårt att säga hur länge ljudet hörs innan själva lagret är ljudorsaken, jag har hört motorer som det låter som bankar med en hammare på motorgodset, dessa har styrts av Danfoss frekvensomformare som är en riktig lagermördare.
Jag tänker mig därför att det borde höras ett jämnt tickande när strömmen spikar (alltså ungefär som min gör nu) 

Jag läste här någonstans "tror jag" kan ha varit ett mail också att någon tystade innedelen med oljespray som sprutades mot motorn via fläkten när den
var i drift och lagret fick då smörjning och ljudet tystnade (inte troligt att lagret träffades av denna sprayning) han pajade dock fläkthjulet en dag!
Kanske bröts strömvandringen eller uppladdningen under en kortare tid!
« Senast ändrad: 16 maj 2007, 08:13:35 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: Fläktmotorer/strömvandring
« Svar #14 skrivet: 16 maj 2007, 21:39:41 »
I stället för att jorda fläkten så kan man ju låta en jordad släpa ligga an mot motoraxeln.
Samma effekt som att spraya fläkten med grafitspray för att sedan jorda denna.

Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?