hej ..
skriver lite igen

en normal föråds beredare funkar inte nått vidare med solfångare,det gör den häller inte med en vedpanna men där kvittar det ,där kan man lägga på en brasa till om det krisar
jag jämmför en föråds beredare med att äta upp 3kg is i ett svep,nånstans mitt i systemet pumpas det in iskallt vatten å tok kyler ner 90% av tanken
felet e att man skulle få värma vattnet i botten först så man fick en bra skiktning i tanken
som föråds beredaren funkar i dag så kyler du av i princip hela tanken längst upp
resultatet blir att du kommer att sitta med 40-45 varmt vatten i hela tanken som inte just går att använda till nått annat än förvärma vatten,
jag har kopplat mitt system så att jag alltid strävar efter max topp temp i tanken för att få så bra varmvatten produktion som möjligt dvs 50-90 grader i topp
då vi duchar en gång så e ofta tanken bara 45-55 i hela tanken trots att jag hadde 70 i topp
å 40 i botten på tanken
resterande grader i tanken använder jag för att förvärma varmvatten åt min elberedare,allt är bättre än 5+ grader
så har jag förvärmt mitt vatten till elberedaren så det håller 40 grader så är det ju ändå en hyfsat stor vinst om jag jämför med +5 som det annars skulle va
jag tror jag tar rätt på största delen energi på det här sättet som jag annars inte skulle ha hafft annvänging för
det finns system och olika sätt att få varvatten beredningen flera x effektivare å bättre än i en förådsberedare..bland annat med bubbla slingor i tanken,en tappvatten automat mm mm
perssonligen tycker jag att det är otroligt att det säljs förådsberedare längre i tankar
alla har väl ett intresse av att få maxmal effekt ut sitt värme system även om man eldar ved
det vore ju smidigt om en vedeldare kunde elda 2x i veckan i stället för 4x i veckan hela sommaren,han spar givet inte så mycke pengar på det men väl arbete å ved...