0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !Jag har funderat på att sätta i nån typ av solfångare kan jag andvända min urkopplade vvb som jag har i vedpannan (har vvb och shunt i acctank nu) isället för en vvx , när pannan då når en temperatur på ca 70 ºC så startar laddpumpen och matar in det i acumulatortanken ??Kan man endast köpa absorbatorer eller måste man köpa hela "kittet" ??
vad jag är ute efter är att hitta på en billig lösning på solfångare så jag slipper elda eller köra el på sommarenHar iofs bara ringt till en firma men där gick det inte köpa lösa absorbatorer.
2 st på 500 liter varav en har shunt och vvb
Tja , det är nog inte lönt att prova nåt som kanske inte funkar så bra. Måste nog tänka om,en vvx är nog att föredra, samt Sfinx solar solfångare ,dom verkar ju vara dom bästa på marknaden ??Är det nån som har handlat av romoheat ?? Verkar vara bra pris ?
felet med solen e ju att det är en starkt begränsad värme källa ...har man tur så laddar man ner 5-7 kw i timmen under 8-10 timmar =50-60 kwt totalt på en bra dag utan möjlighet att öka på energin ,,,det blir allrig mer ...