0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Ridax skrivet 09 maj 2007, 09:16:14AndersA: Jag tror nog inte ni tänker på riktigt samma sak. I ett rent statiskt perspektiv så är det som du säger, energiåtgången beror på hur mycket värme/kyla som kommer in/ut i skåpet.Men om vi ser det ur ett mer dynamiskt perspektiv och öppnar dörren (tillfälligt) så att luften i frysen börjar omsättas. Då är frågan i vilket fall som det kommer in mest varm luft i frysen. Om den är tom, eller om den är fylld?Nåt i den stilen ja.... Men som jag sa, det går säkert att dribbla med siffror å teorier hur mycket som helst.mvh humlan.
AndersA: Jag tror nog inte ni tänker på riktigt samma sak. I ett rent statiskt perspektiv så är det som du säger, energiåtgången beror på hur mycket värme/kyla som kommer in/ut i skåpet.Men om vi ser det ur ett mer dynamiskt perspektiv och öppnar dörren (tillfälligt) så att luften i frysen börjar omsättas. Då är frågan i vilket fall som det kommer in mest varm luft i frysen. Om den är tom, eller om den är fylld?
Citat från: humlan57 skrivet 09 maj 2007, 10:13:57Citat från: Ridax skrivet 09 maj 2007, 09:16:14AndersA: Jag tror nog inte ni tänker på riktigt samma sak. I ett rent statiskt perspektiv så är det som du säger, energiåtgången beror på hur mycket värme/kyla som kommer in/ut i skåpet.Men om vi ser det ur ett mer dynamiskt perspektiv och öppnar dörren (tillfälligt) så att luften i frysen börjar omsättas. Då är frågan i vilket fall som det kommer in mest varm luft i frysen. Om den är tom, eller om den är fylld?Nåt i den stilen ja.... Men som jag sa, det går säkert att dribbla med siffror å teorier hur mycket som helst.mvh humlan.Ok jag kan hålla med om att ju oftare man öppnar dörren och att med en fylld box omsätts luften mindre.det kan säkert till en viss del påverka energiförbrukningen.I övrigt beror förbrukningen på de faktorer dsom jag nämnde.Humlan en dålig teori blir inte bättre av att man påstår att man dribblar med siffror tyvärr. ///AndersA
... Men nog känner Du väl till att man rekommenderar att inte ha större frys än att det går att hålla den väfylld? Det ger den frysen, snabbare infrysning, mindre ner-isning, å påstås i vart fall, ge lägre energi förbrukning. Det här är ju saker man hört sägas i många år, å jag har aldrig sett nåt om att det skulle va fel...mvh humlan.
Jo, jag är helt med på ditt resonemang om att grisen får låna lite av älgen och kompressorn får lämna tillbaka. Men gäller samma resonemang även om man stoppar in ett får istället för grisen?
Ok Humlan jag håller med dig om att det är bättre att ha en mindre frys än en onödigt stor.har man samma mängd frysta varor så blir naturligtvis energiförbrukningen mindre i den lilla om de är lika isolerade.Därmed tror jag att vi kommit på samma våglängd.Den mest intresanta slutsatsen är att man kan åsatadkomma en besparning uppemot 1000kw/år och enhet om man byter ut sina gamla energslösare mot eny med energiklass A.Om jag mins rätt säger A klass at energiförbrukning får vara högst 300kw/ år. Är det riktigt?///AndersA
Jag ger mig inte in nån mer diskussion, men läs här: http://www.radron.se/templates/test____5665.asp Dy får iaf lite mer kött på bena... Å så tycker jag det är bra Ni ifrågasätter det jag påstår, för sån´t görs över huvud taget alldeles för lite i Sverige. Har jag fel så skrik till, ingen blir gladare än jag att få saker tillrättalagda. Jag har själv otroligt svårt för "sanningar" å är alltid skepisk, om jag inte kan belägga nåt. Å som nån sa: Sanningar är inget annat än tillgänglig fakta som Vi använder oss av, tills nån annan lägger fram nya fakta...., nåt i den stilen iaf mvh humlan.
Om man fryser ned köttet hos granneb, och sedan bär hem det till egna måste vara optimalt!