0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
svenskar e väldigt slösaktiga
Citat från: pricken skrivet 08 maj 2007, 17:01:09Ett nedfryst köttstycke behåller den svala temperaturen mycket bättre än nedfryst luft! (massan gör trögheten)Jag e med på vad du menar humlan.... ThumbsupBra, för en nerfryst Älg är en jäkla bra energibesparing Om den ligger i frysen alltså mvh humlan
Ett nedfryst köttstycke behåller den svala temperaturen mycket bättre än nedfryst luft! (massan gör trögheten)Jag e med på vad du menar humlan.... Thumbsup
hej .. tjaa luft eller kött det bör gå på ett ut...luft snabbt kall å snabbt varm kött lång infrysnings tid å lång upptinings tid ....
ödslat energi på att kyla ner dina 100kg kött
AndersA: Jag tror nog inte ni tänker på riktigt samma sak. I ett rent statiskt perspektiv så är det som du säger, energiåtgången beror på hur mycket värme/kyla som kommer in/ut i skåpet.Men om vi ser det ur ett mer dynamiskt perspektiv och öppnar dörren (tillfälligt) så att luften i frysen börjar omsättas. Då är frågan i vilket fall som det kommer in mest varm luft i frysen. Om den är tom, eller om den är fylld?
bäst vore väl om man hadde -25 ute konstant så slapp man köra frysboxen,
hej jag ser tänker så här..bäst vore om man inte behöver köra frysbox utan kunde lagra köttet i rumstempmen då det är omöjligt så måste jag frysa köttet = det åtgår energi för att få det kallt å behålla det kallt ..det e samma sak med att till reda köttet det åt går energi = kostnad men energin åtgår e ju bra,ofta blir det spillvärme av den...bäst vore väl om man hadde -25 ute konstant så slapp man köra frysboxen,det måste gå ställa boven i tex ett kallföråd å på det viset spara ström iomed det e mindre temp skillnad mellan ute temp å inne temp i boxen