Kom ihåg dej själv ibland , motionera lite ibland så du håller dej i "trim" !
Jag har en runda på 5 km som jag går i princip varje dag, i alla fall som minst 3-4 ggr/vecka, det behöver man när man tillbringar så mycket tid vid datorn.
Att vara ute och promenera är dessutom inte helt fel då i vart fall jag får en hel del bra ideer när jag är ute på min runda, lite av meditation.
Bakgrund Jag startade forumen
www.varmepumpsforum.com och
www.poolforum.se i början av -2004, under mer än 2 år satsade jag oerhört mycket tid på att BÅDE arbeta på mitt ordinarie jobb och utveckla och driva forumen.
Under vintern -2005/2006 tog det riktigt bra fart med både diskussionerna och försäljningen i webshopen och under några månader jobbade jag i princip all vaken tid vilket man inte fixar så länge, som tur var fanns då möjligheten att få friår och jag tog den chansen, en schysst arbetsgivare och bra tjejer på arbetsförmedlingen fixade så att jag fick friår april - december -2006. Thumbsup
I år har jag haft tjänstledigt och den tjänstledigheten pågår fram till den sista Juli, då jag har tre månaders uppsägningstid måste jag alltså ta ett beslut innan April månads utgång...
Mitt drömjobbVad som gjort mig mest tveksam till att säga upp mig på jobbet är att jag faktiskt sedan 10 år har haft exakt det jobb som jag siktade på när jag påbörjade min utbildning, jag har arbetat som skiftgående systemtekniker på SmurfitKappa i Piteå, ett omväxlande jobb med rätt hög svårighetsgrad, alltså ständiga utmaningar och en snabb teknisk utveckling som sett till att man i princip varje dag stött på arbetsuppgifter som man aldrig tidigare utfört.
Som skiftgående systemtekniker arbetar man året runt, sex skiftlag delar på arbetet och vi har arbetat 4 veckor och sedan haft 2 veckors "långledighet", sammanlagt "ledigt" mer än 16 veckor/år med andra ord!
Dessutom rätt skaplig lön, har väl dragit in ca 340 000/år de senaste åren som anställd... (Ja ja, jag vet att det är fult att tala om pengar i Sverige
)
Anledningarna till att jag sagt upp mig är:1. "Man" orkar inte ha två jobb samtidigt under lång tid, jag var helt enkelt tvungen att välja mellan "företaget" och min anställning som systemtekniker.
2. Jag tycker att det är roligare att driva forumen och webshopen än att arbeta på fabriken, dessutom är skiftgången även om den är omväxlande och innebär många lediga dagar/år rätt påfrestande på kroppen, läste någonstans för rätt länge sedan att en skiftarbetare lever 8 år kortare tid än medelsvensson, vet inte om det stämmer men kan erkänna at det blivit svårare och svårare med dygnsomställningarna för vart år som gått, mindre sömn helt enkelt.
3. Är väl något av en entreprenörstyp, vet inte hur många gånger jag sagt "det där tror jag på, det skulle man nog kunna leva på", faktiskt så många gånger att mina vänner börjat himla med ögonen
när jag sagt det!
4. Intäkterna från verksamheten när det gäller annonser och försäljning i webshopen har stadigt ökat och idag har jag nog intäkter ungefär i nivå med det jag tjänade som anställd, visst, osäkerheten när det gäller intäkterna är stora, men likväl som de kan minska kan de ju öka, nåt som inte är särskilt troligt på mitt "gamla" jobb. Man måste våga för att vinna!
5. Mitt mål är inte att suga ut så mycket pengar som möjligt från mina annonsörer, målet är i stället att ha annonsörer som ser att deras närvaro i forumet är bra för deras affärer och gör dem till trogna annonsörer, det ger mig en långsiktigt stabil situation och innebär dessutom mindre jobb för mig, en annonsör som abbonerar årsvis på sin plats behöver dessutom inte lägga ned så mycket energi på sin marknadsföring. Annonserar de i värmepumpsforum så VET de att de når 30-40 000 unika besökare/månad, besökare som med allra största sannolikhet står i färd med att köpa värmepump eller annat nytt uppvärmningssystem.
På de tre år jag hållit på har jag väl haft totalt ca 30 annonsörer i mina forum och inte mer än 4 av dem har avslutat sin annonsering, ett rätt bra facit tycker jag!
6. Jag är 41 år (40-årskris
) och har fått en liten annan inställning till livet på senare år, numer skulle jag faktiskt kunna tänka mig att tjäna
mindre pengar om jag själv har "full" kontroll över min egen arbetssituation, något som jag känner att jag har i min nuvarande verksamhet.
Det finns natuligtvis tusen anledningar som lett fram till det beslut jag nu till sist fattat, men de ovan uppräknade är nog de mest betydande.
Framtiden då?Jag kommer att satsa hårt på att optimera offerttjänsten
www.energioffert.se så att den blir så bra som möjligt, kommer framöver att börja kontakta alla som fyller i en offertförfrågan för att själv intervjua dem ungefär som en installatör skulle göra, komplettera förfrågan med saker som jag tycker bör finnas med och sedan skicka förfrågan vidare till de företag som registrerat sig för tjänsten, det kommer att ge de som fyller i en förfrågan större möjligheter att få många och bra offerter och det kommer att ge företagen riktigt prisvärda kundkontakter och skapliga chanser att få jobb som de annars aldrig skulle ha fått räkna på.
Jag kommer att utöka utbudet i webshopen med fler udda artiklar som inte mina annonsörer säljer, värmepumpar, radiatorer och liknande kommer ni förmodligen
inte att få se i webshopen om jag inte får ett erbjudande från någon tillverkare/importör som är så bra att jag helt enkelt inte kan avstå.
Jag avser alltså inte konkurrera med mina annonsörer, tror att jag biter mig själv i svansen om jag gör det!
Inom någon vecka kommer jag dock att komplettera shopen med några fler artiklar, inne/utetermometer, små billiga IR-termometrar, digitala rumstermometrar till bra pris mm.
Kommer kanske också att satsa på att sälja någon form av mer avancerade väderstationer, men har ännu inte hittat en leverantör som erbjuder tillräckligt bra priser för att jag skall kunna konkurera med andra säljställen.
Loggern är en av mina intäktskällor och kommer antagligen så att förbli, jag kommer att fortsätta sälja den logger jag idag säljer, billigare än så kan man nog knappast bygga en rätt väl fungerande logger, men jag kommer dessutom antagligen att ta fram, tillverka och sälja en mer avancerad logger som kan arbeta fristående och logga många fler parametrar än bara temperaturer.
Jag har under vintern och våren fört diskussioner med några olika personer inför ett sådant projekt, inget är ännu klart men jag bedömer att jag före semestern har ett samarbeta etablerat med någon som kan hjälpa mig med utvecklingen av den nya loggern, jag/vi kommer att vända oss till vanliga konsumenter vilket innebär att vårt fokus kommer att vara att ta fram en prisvärd och enkel logger som trots det skall vara flexibel och framtidssäker när det gäller utvecklingsmöjligheter.
Kanske blir projektet till delar ett Open Scource-projekt, men det är lite osäkert, vad tror ni om det?
Om det börjar gå dåligt då?Ja, det ha jag grunnat en hel del på, men jag bedömer att den kompetens och erfarenhet jag besitter i kombination med de stora pensionsavgångarna som kommer de närmaste 10 åren gör att jag har rätt stora chanser att få ett nytt joob, t.o.m här uppe i norrbotten.
Jag har ju dessutom alltid möjligheten att börja sälja och installera värmepumpar lokalt här på orten (utan att konkurera med mina annonsörer) om det skulle visa sig vara nödvändigt, har dessutom några andra jokrar i leken som jag kan använda mig av om det skulle visa sig vara nödvändigt.
Jag är lite av en tusenkonstnär som är rätt bra på det jag ger mig in i, tror faktiskt inte att det behöver gå någon nöd på mig så länge jag får vara frisk.
Sådär, nu har ni fått lite bakgrund och framtidsplaner, ni får gärna kommentera och komma med fler nya tips/affärsideer antingen i denna tråd eller via PM.
MVH
Rickard