0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Måste säga att jag är mycket nöjd med min 30-rörs solfångare. Den har i dag höjt temperaturen i min 500 liters acktank från 28 ºC i toppen till 52 ºC i toppen och bottentemperaturen från 25 ºC till 49 ºC. Klockan är nu 19.30 och det laddar fortfarande.
Hej Siby.-Nu återstår bara skadeglädjen att rapportera mätarställningen till energibolaget !Du hamnar säkert neråt 250 kWh/sommarmånad. Kör man varmvatten till diskmaskinen och shuntar ut fesljummet vatten till tvättmaskinen så maximerar man besparingen ytterligare.MVH/Onag
Citat från: Onag skrivet 04 juni 2007, 09:30:34Hej Siby.-Nu återstår bara skadeglädjen att rapportera mätarställningen till energibolaget !Du hamnar säkert neråt 250 kWh/sommarmånad. Kör man varmvatten till diskmaskinen och shuntar ut fesljummet vatten till tvättmaskinen så maximerar man besparingen ytterligare.MVH/OnagVarmvatten till diskmaskinen har jag kört i många år eftersom jag tidigare eldade med ved.Det blir onekligen intressant att se vad förbrukningen hamnar på under denna första månad med solfångarna.Jag måste nog avsluta isoleringsarbetet snarast så att anläggningen blir helt klar. studsMVH SIBY
Om solfångarna levererar 100% varmvatten, så sparar du säkert 100kr/månaden mot om din vp får göra varmvattnet.
Så sant, jag tror på solenergin, men tycker det är lite "tårta på tårta" när man redan har en vp.
Ja projekt finns det alltid massor av, å alla blir aldrig mer än bara nästan klara, den där sista spiken, vill liksom aldrig komma på plats Tippar på att den där sista lilla isoleringen aldrig kommer på plats för dig mvh humlan.