0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du bara fått 100W på hela juni månad eller har du fått 100W/h under juni i genomsnitt?Och är det den energi du fått eller är det den effekt din utrustning haft ?
hej det låter omöjligt.....du har hafft en likadan sommar som vi hadde våren 20 dagar i sträck utan en gnutta soldet va som ett grådask hela tiden....
...Mitt rekord är på 20kwh/dygn (60 rör) och en maxeffekt på 60w/rör.
Citat från: Professor Kalkyl skrivet 06 juni 2007, 09:31:21...Mitt rekord är på 20kwh/dygn (60 rör) och en maxeffekt på 60w/rör.Mitt gamla personliga rekord på 19,7kWh/dag stod sig länge men sedan jag kopplade om panna och tank för en vecka sedan så har det redan blivit slaget 4ggr. Nytt max är på drygt 23kWh. Senaste 4 dagarna har jag varit över 20kWh varje dag. Det är den dubbla inlagringen som gett bättre effekt mornar och kvällar men framförallt har jag tagit ut mer effekt ur tanken och därmed kunnat hålla lägre medeltemp i systemet.mvh
Lägre medeltemp är det 100% rätta, nåt som alla borde sträva efter Thumbsup För de med bra minne, så kanske Ni minns tidigare diskussioner, där jag hävdat att så låg temp som möjligt ger mest effekt, å störst energiutbyte. Så till alla nya solfångar-ägare: Testa är fram till lägsta möjliga användbara vv-temp, då får Ni bästa utbytet av era solfångare. mvh humlan.
Tillräckligt många rör, så är det skitsamma hur man laddar till tanken Å enklare än så, kan det knappast bli Thumbsupmvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 13 augusti 2007, 21:53:41Tillräckligt många rör, så är det skitsamma hur man laddar till tanken Å enklare än så, kan det knappast bli Thumbsupmvh humlan.Precis så.
Citat från: Sfinx skrivet 14 augusti 2007, 00:03:13Citat från: humlan57 skrivet 13 augusti 2007, 21:53:41Tillräckligt många rör, så är det skitsamma hur man laddar till tanken Å enklare än så, kan det knappast bli Thumbsupmvh humlan.Precis så. Säger han som säljer rören......
Tag en svensk vinterdag -10 grader med lite sol ute och du sitter med en LLVP, kanske en Nocria 18 ......Säg att du även har en tank på 300liter, för enkelhetens skull utan skiktning eller andra konstigheter som stör vår ide, med 0 gradigt vatten rätt igenom.Du gör sedan som det tyska hemmabygget där en LLVP fick energimatningvia vätska. Under vinterhalvåret låter man en extra förångare på sin LLVP ligga i vattensom matas från en mycket enkel ackumulator med 0 gradigt vatten, eller högre om nu solen gett dig sådant vatten.