0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
... om man ska jiddra på med det ...eller ?
Nää nu är det för mycket teori-jidder för min smak Jag vet vad jag har, å hur det fungerar, jag tycker Ni ska göra likadant. Alltså testa era egna idéer, annars kommer Ni aldrig få veta om det fungerar i praktiken. Så har jag gjort, å vet således att det fungerar bra, därför vågar jag åxå föreslå andra att göra som mig mvh humlan.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 05 juni 2007, 11:58:51... om man ska jiddra på med det ...eller ? Är det någom mening med det egentligen om du inte har pool? Med 90 rör ska du väl klara dig hela sommaren och resten av året lär du ju inte få någon sol bakifrån.Citat från: humlan57 skrivet 05 juni 2007, 12:04:39Nää nu är det för mycket teori-jidder för min smak Jag vet vad jag har, å hur det fungerar, jag tycker Ni ska göra likadant. Alltså testa era egna idéer, annars kommer Ni aldrig få veta om det fungerar i praktiken. Så har jag gjort, å vet således att det fungerar bra, därför vågar jag åxå föreslå andra att göra som mig mvh humlan.Men din metod att känna att rören är varma räcker bara för att kolla ATT det funkar, inte för att jämföra hur bra det funkar mvhmvh
...upptäckte att när magnetventil till poolvvxlare är öppen (max 3m.rör ToR) så gick det via kulvert till avktankarna
Blank aluminiumfolie på en plan, eller något enkelkrökt masonitskiva nedanför de väggmonterade solfångarna torde ge bäst valuta för pengarna.
Maxeffekt hittils i juli är 9 kwh/dygn /Bosse
Citat från: jompaa skrivet 08 juli 2007, 00:58:44Maxeffekt hittils i juli är 9 kwh/dygn /BosseMåste bara påpeka, innan Roli gör det, att effekt mäts inte i kwh. Menar du energi?mvh
Isolerat gjorde jag direkt, ska prova med pastan så fort vi får sol så jag har nån refferens./Bosse
Hmmm, är det inte en effekt han har fått fram ändå 9kWh/dygn=...9kWh/24h...=9kw/24...=0,375kW