Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilka serienummer har H16 problem?  (läst 11476 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eplrwm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilka serienummer har H16 problem?
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2007, 14:02:12 »
Ja nu har jag fått utedelen utbytt till en helt ny E9DKE (märkt med 2007.07)
Tycker att den verkar ge betydligt bättre värme.
Den gamla med H16 kunde man "skrämma igång" igen när det blev några plusgrader men den kändes 'klen'

Men hur får man bort indikeringen H16 (ett antal pip) som verkar ligga kvar i fjärren eller innedelen på något konstigt sätt ? Även efter bytet av utedel.
Jag satt en stund och försökte med olika reset tillsammans med installatören idag men sen hade ingen av oss tid längre.
Mitshubishi LN35, Mitsubishi Fh35
Norrbotten

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilka serienummer har H16 problem?
« Svar #16 skrivet: 19 oktober 2007, 14:22:43 »
Haha,

där lärde du mig något. Felkoden ligger naturligtvis i logiken i Innedelen. Men utdelen var ju den som blev bytt.

Har för mig att jag sett något om borttagning i Servicemanualen.
 Återkommer.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Vilka serienummer har H16 problem?
« Svar #17 skrivet: 29 oktober 2007, 14:45:22 »
Jahaja.. nu börjar t.o.m 2004 E9DKE gå sönder... snacka om att H16 gäller typ 100% av alla E9 och E12 DKE.
Det kommer bli MYCKET intressant att följa mina utbytesmaskiner eftersom jag har väldigt tidiga utbytesmaskiner 2007.02.
Har mycket svårt att tro att Panasonic hade listat ut det riktiga problemet redan då. Dom måste ju ha ett helt annorlunda styrprogram för att undvika total nedisning under 90 krisiga minuter som pumpen inte avfrostar när det är runt nollan ute.
På den tiden fjantade dom säkert runt med kraftigare fjädrar och lite olika hål i slurkeburken för oljeretur.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilka serienummer har H16 problem?
« Svar #18 skrivet: 29 oktober 2007, 15:18:37 »
Vad är egentligen den verkliga orsaken till symptomen/indikationen H16?

Är det att kompressorn skadas av "vätskeslag" och får nedsatt/ingen funktion? I så fall finns det väl egentligen ingen riktig begränsning i hur gamla "twin-rotary" (E9DKE) som kan drabbas??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilka serienummer har H16 problem?
« Svar #19 skrivet: 29 oktober 2007, 15:21:20 »
Haha,

där lärde du mig något. Felkoden ligger naturligtvis i logiken i Innedelen. Men utdelen var ju den som blev bytt.

Har för mig att jag sett något om borttagning i Servicemanualen.
 Återkommer.

Här kommer den:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16578.0
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Vilka serienummer har H16 problem?
« Svar #20 skrivet: 30 oktober 2007, 12:28:18 »
Vad är egentligen den verkliga orsaken till symptomen/indikationen H16?

Är det att kompressorn skadas av "vätskeslag" och får nedsatt/ingen funktion? I så fall finns det väl egentligen ingen riktig begränsning i hur gamla "twin-rotary" (E9DKE) som kan drabbas??
Något som är konstig är att alla tror att E9/E12 DKE har en "twin rotary" kompressor. Faktum är att inte en ända här på forumet har sett/bekräftat en sån E9DKE än. Nånstans har det kommit ut lite felaktig information som alla repeterar som pappegojor och plötsligt så har DKE'n en twin rotary FAST den "bara" har en rotary kompressor.

Det kan vara så illa att någon konkurrent hade twin-rotary i en pump (eller ljög att dom hade twin-r) i samma pris segment och då ville väl inte Panasonic säljarna vara sämre så dom hakade på...?

OBS! det jag säger här nedan om H16 är bara min tolkning av allt elände jag sett och upplevt om H16, det kanske är möjligt att absoluta sanningen avviker från det jag tycker men för mig så är detta resonemang helt logiskt.

Efter att ha följt H16-tråden som består av en bit över 1000 inlägg så tyckte jag iaf att anledningen var solklar:
Oljebrist i kompressorn pga för långa intervall mellan avfrostningarna i temperaturer runt 0ºC i samband med fuktigt klimat gör att en fjäder i kompressorn nöts sönder.

Jädrigt lång mening men täcker de viktigaste faktorerna.

Går man in djupare i krokodilens käft (då menar jag inte forummedlem "Krokodilen" utan Panasonic och deras lama H16 politik) så finns det mindre saker som bidrar till tidig kompressordöd:
Aningens snålt med kompressorolja för vårt klimat
Slurkeburken (ett kärl avsett för att samla upp kylmedia som kommer returnerat i vätskeform) har inte haft optimalt placerade dräneringshål

Vad som händer rent tekniskt är det att Panasonics programmering för avfrostningsintervall är anpassad för att pumpen monteras i ett klimat som är relativt torrt.
I Sverige, runt kusten, så är tempen ofta runt nollan så det blir E9DKE's mardröm: fuktigt, blött, kallt.
Kompressor oljan skall helst stanna i kompressorn men en del av den pumpas hela tiden runt i alla rör men kommer tillbaks i slutet av kretsloppet. Den processen fortgår hela tiden oavsett om du kör värme eller kyla.

Panasonics krav för avfrostning är att det MINST skall gå 120+3 minuter mellan intervallen ifall utetempen överstiger -1ºC.
Men, ifall själva ute-VVX (värmeväxlaren i utedelen) skulle bli under -7 så sänks kravet till 80+3 minuter.

Problemet är att ute-VVX kan bli helt igenisad på 15 minuter under ogynsamma förhållanden i Sverige! varpå ingen luft kan passera igenom den. VVX blir helt isolerad från "värmande luft". Det innebär att kompresson flyttar inte längre värme från uteluften till inomhusluften utan tar värme från koppar/aluminium massan enbart. Den rasar då i temperatur och når då förbi -34ºC och då inträffar det riktigt katastrofala. Kompressoroljan når sin s.k. "flockningstemperatur" d.v.s oljan övergår från flytande till fast form. Så den olja som normalt skulle pumpas tillbaks fastar direkt på insidan av ute-VVX slingan. Ingen olja kommer i retur under de ca 68 minutrarna som återstår till närmsta avfrostning.

Eftersom det inte kommer någon vidare värme så beordras kompressorn "full fart!" och pumpar ut oljan i ännu snabbare takt. Tillslut så sjunker oljenivån i kompressorn under den nivå som krävs för att smörja den viktiga fjädern som ser till att kompressorn är tät.
Fjädern gnids mot sina styrkanaler och eftersom fjädrar är väldigt hårda och är fulla av mekanisk spänning (på mer molekylär nivå) internt så spricker dom ifall man avverkar metallgods.
Katastrofen börjar bli ett faktum. Fjädern spricker, fjädern kollapsar ett varv. Kompressorn tuggar på för den är fortfarande tät pga fjädern som var ipressad från början.
H16 inträffar lite senare när fjäderhalvorna har gängats in i varann pga vibrationer eller när fjädern går av för andra gången pga ny spänningsspricka.
När sen kompresson blivit otät pga obefintligt fjädertryck så slutar den pumpa och istället frivarvar. Elektroniken känner av att kompressorn drar FÖR lite ström och stänger av och larmar H16 eller F91.

Panasonic vill inte gå ut med att ett designfel skulle vara orsaken... det skulle ju kunna vara pinsamt.
Det är mycket enklare och peka på den trasiga fjädern och säga "dålig fjäder".
Då kan man i samma svep säga "aah.. inte så många som får H16... bara en batch dåliga fjädrar, vi vet vilka"
*host* en batch dåliga fjädrar? som började i 2005 och räckte till mitten 2006???? (det var vad man visste i början)

Jaja det är rent BS eftersom säkert rätt många vet att fjädrar är inget man tillverkar i små antal eller i korta serier ELLER ens köper in i futtigt antal. Beträffande fjädertillverkning: Man ställer in trådbockningsmaskinen, trycker på knappen, mäter utfallsprover, ändrar parametrarna, kör fler utfallsprover tills man e nöjd sen.. WHAM! maskinen jobbar dag å natt minst innan man riggar om.
Eftersom fjädrar är relativt billiga masstillverkade komponenter så säljs/köps dom oftast in i stora kvantiter.

Den riktiga anledningen till allt BS är att undvika sänkt förtroende för varumärket, inte orsaka masspanik, utan sakta låta alla kompressorer dö... en å en... och byta ut dom i relativt maklig takt. Skulle sanningen fram så har man som konsument säkert rätt att få sin maskin utbytt/returnerad redan direkt när man VET att felet finns där, Pana ville nog undvika att kunsumenten (lätt) skulle kunna hävda "ursprungligt fel" direkt på sin maskin.

Istället tar vi konsumenter smällen... pumparna pajjar mitt i vintern, vi blir utan värme i månader oftast om man inte har haft en förbaskad tur eller en förbaskat bra leverantör/installatör.

Frågan är nu, har Panasonic fixat det verkliga felet eller tror dom på sitt eget BS?
Jag personligen är ytterst tveksam till att dom visste den riktiga orsaken till H16 redan i februari '07.
Det enda för mig sättet att fixa det är att åtgärda (programmeringsmässigt) avfrostningsintervallet runt 0ºC. Har dom kvar kravet på 80/120 minuter så är även nya "garanterat H16 fria" maskinerna redan dödsdömda.

Jag sitter i en spännande båt, mina pumpar är märkta med 2007.02, riktigt tidiga utbytesmaskiner för mina H16 meffon, dom skall vara H16 fria. Dessvärre har ingen sån logger på mina maskiner jag försöker hålla ett öga/öra på dom istället.
Ujuj.... när mina pumpar går sönder igen, då kommer jag VERKLIGEN få vatten på min kvarn.

Kommer verkligen bli spännande och höra deras förklaring den andra gången: "So solly! we got new batch bad spring, is a bad luck! no no is no problem design, no worries you get new improved fantastic machine E9 RKE-9...(and the punchline) for free! just 5 month waiting time! You hang in there summer coming longtime soon"

Det är mänskligt att fel-designa... men att ljuga till konsumenterna?? Vi får se i vinter eller nästa höst.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad teery

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilka serienummer har H16 problem?
« Svar #21 skrivet: 30 oktober 2007, 16:51:29 »
Ja du paxmax. Jämmer och elände  :(. Jag är glad för varje dag min pump levererar värme till en billig penning. Hoppas att detta problem får en lösning till slut. Det är inte kul att åka hemifrån längre. Man vet ju inte om pumpen har stannat när man kommer hem igen. Jag tycker det var ett bra inlägg du skrev,men man kan ju hoppas att panasonic har kommit på en lösning på problemet med H16 felet.
Vi får väll se om en andra våg av sk utbytespumpar kommer att drabbas av detta fel.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Vilka serienummer har H16 problem?
« Svar #22 skrivet: 30 oktober 2007, 23:05:41 »
Ja du paxmax. Jämmer och elände  :(. Jag är glad för varje dag min pump levererar värme till en billig penning. Hoppas att detta problem får en lösning till slut. Det är inte kul att åka hemifrån längre. Man vet ju inte om pumpen har stannat när man kommer hem igen. Jag tycker det var ett bra inlägg du skrev,men man kan ju hoppas att panasonic har kommit på en lösning på problemet med H16 felet.
Vi får väll se om en andra våg av sk utbytespumpar kommer att drabbas av detta fel.
Ah.. jo, jag är riktigt bra på jämmer och elände. Det passar bra i min psykologiska profil när man håller på med stabilitetstester av produkter. Jobbade en del med produkttestning på labbet... jag har en jäkla förmåga att framkalla fel när saker är inkopplade på labb-platsen!
Haha.. vi hade en batch med EEprom som inte funkade. Vi började ställa en massa frågor i stil med toyotareklamen "Varför då? Hur då? När då? skitsamma ge dom till Pax bara" Jojo.. efter lite latjande med spänningsaggregatet kom resultatet... ifall spänningen steg från 0V och ökade till ca 0,7V-1,5V och sen råkade "hicka till" ner under 0,3V och sen fortsätta upp till nominell driftspänning (3V) så låste dom sig tills nästa uppstart blev korrekt!!
Kan säga att leverantören fick smisk på fingrarna när dom hade lovat att dom skulle ABSOLUT vara kompatibla med andra ledande märken. Det kan bli stora konsekvenser om utrustning till/för debitering inte fungerar tillförlitligt.

Nåja tebax till pumparna... Det bästa som kan hända nu är att Pana bara har pratat BS och fattat galoppen internt på Panasonic och fixat problemet på nåt sätt. Samt att jag har fel om en del saker såklart. Det vore det allra bästa för marknaden,det skulle vara HELT ok för min del eftersom jag har två problembarn annars.

ujuj.. jag väntar på stabila låga temperaturer så man kan klocka avfrostningarna... får man första svaret svart på vitt.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad stenbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Vilka serienummer har H16 problem?
« Svar #23 skrivet: 01 maj 2008, 16:13:29 »
Hej har en pump som heter E9 Ckp har den oxå felet den är tillverkad 2004. *vinkar*

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilka serienummer har H16 problem?
« Svar #24 skrivet: 01 maj 2008, 19:09:32 »
Hej har en pump som heter E9 Ckp har den oxå felet den är tillverkad 2004. *vinkar*

Hej Stenbit!  Nej du behöver inte oroa dig alls för detta eftersom de berörda pumparna var av typen E9 och E12 DKE samt IFP9 och IFP12 (de s.k Ikeapumparna) som i huvudsak var berörda av detta bekymmer. Numera är detta problem åtgärdat på de nya pumparna, och skulle det dyka upp några fall i efterhand så har ju Panasonic en förlängd garanti på detta och byter kostnadsfritt ut hela utedelen isf.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Vilka serienummer har H16 problem?
« Svar #25 skrivet: 03 maj 2008, 17:02:49 »
Vad är egentligen den verkliga orsaken till symptomen/indikationen H16?

Är det att kompressorn skadas av "vätskeslag" och får nedsatt/ingen funktion? I så fall finns det väl egentligen ingen riktig begränsning i hur gamla "twin-rotary" (E9DKE) som kan drabbas??
Något som är konstig är att alla tror att E9/E12 DKE har en "twin rotary" kompressor. Faktum är att inte en ända här på forumet har sett/bekräftat en sån E9DKE än. Nånstans har det kommit ut lite felaktig information som alla repeterar som pappegojor och plötsligt så har DKE'n en twin rotary FAST den "bara" har en rotary kompressor.

Det kan vara så illa att någon konkurrent hade twin-rotary i en pump (eller ljög att dom hade twin-r) i samma pris segment och då ville väl inte Panasonic säljarna vara sämre så dom hakade på...?

OBS! det jag säger här nedan om H16 är bara min tolkning av allt elände jag sett och upplevt om H16, det kanske är möjligt att absoluta sanningen avviker från det jag tycker men för mig så är detta resonemang helt logiskt.

Efter att ha följt H16-tråden som består av en bit över 1000 inlägg så tyckte jag iaf att anledningen var solklar:
Oljebrist i kompressorn pga för långa intervall mellan avfrostningarna i temperaturer runt 0ºC i samband med fuktigt klimat gör att en fjäder i kompressorn nöts sönder.

Jädrigt lång mening men täcker de viktigaste faktorerna.

Går man in djupare i krokodilens käft (då menar jag inte forummedlem "Krokodilen" utan Panasonic och deras lama H16 politik) så finns det mindre saker som bidrar till tidig kompressordöd:
Aningens snålt med kompressorolja för vårt klimat
Slurkeburken (ett kärl avsett för att samla upp kylmedia som kommer returnerat i vätskeform) har inte haft optimalt placerade dräneringshål

Vad som händer rent tekniskt är det att Panasonics programmering för avfrostningsintervall är anpassad för att pumpen monteras i ett klimat som är relativt torrt.
I Sverige, runt kusten, så är tempen ofta runt nollan så det blir E9DKE's mardröm: fuktigt, blött, kallt.
Kompressor oljan skall helst stanna i kompressorn men en del av den pumpas hela tiden runt i alla rör men kommer tillbaks i slutet av kretsloppet. Den processen fortgår hela tiden oavsett om du kör värme eller kyla.

Panasonics krav för avfrostning är att det MINST skall gå 120+3 minuter mellan intervallen ifall utetempen överstiger -1ºC.
Men, ifall själva ute-VVX (värmeväxlaren i utedelen) skulle bli under -7 så sänks kravet till 80+3 minuter.

Problemet är att ute-VVX kan bli helt igenisad på 15 minuter under ogynsamma förhållanden i Sverige! varpå ingen luft kan passera igenom den. VVX blir helt isolerad från "värmande luft". Det innebär att kompresson flyttar inte längre värme från uteluften till inomhusluften utan tar värme från koppar/aluminium massan enbart. Den rasar då i temperatur och når då förbi -34ºC och då inträffar det riktigt katastrofala. Kompressoroljan når sin s.k. "flockningstemperatur" d.v.s oljan övergår från flytande till fast form. Så den olja som normalt skulle pumpas tillbaks fastar direkt på insidan av ute-VVX slingan. Ingen olja kommer i retur under de ca 68 minutrarna som återstår till närmsta avfrostning.

Eftersom det inte kommer någon vidare värme så beordras kompressorn "full fart!" och pumpar ut oljan i ännu snabbare takt. Tillslut så sjunker oljenivån i kompressorn under den nivå som krävs för att smörja den viktiga fjädern som ser till att kompressorn är tät.
Fjädern gnids mot sina styrkanaler och eftersom fjädrar är väldigt hårda och är fulla av mekanisk spänning (på mer molekylär nivå) internt så spricker dom ifall man avverkar metallgods.
Katastrofen börjar bli ett faktum. Fjädern spricker, fjädern kollapsar ett varv. Kompressorn tuggar på för den är fortfarande tät pga fjädern som var ipressad från början.
H16 inträffar lite senare när fjäderhalvorna har gängats in i varann pga vibrationer eller när fjädern går av för andra gången pga ny spänningsspricka.
När sen kompresson blivit otät pga obefintligt fjädertryck så slutar den pumpa och istället frivarvar. Elektroniken känner av att kompressorn drar FÖR lite ström och stänger av och larmar H16 eller F91.

Panasonic vill inte gå ut med att ett designfel skulle vara orsaken... det skulle ju kunna vara pinsamt.
Det är mycket enklare och peka på den trasiga fjädern och säga "dålig fjäder".
Då kan man i samma svep säga "aah.. inte så många som får H16... bara en batch dåliga fjädrar, vi vet vilka"
*host* en batch dåliga fjädrar? som började i 2005 och räckte till mitten 2006???? (det var vad man visste i början)

Jaja det är rent BS eftersom säkert rätt många vet att fjädrar är inget man tillverkar i små antal eller i korta serier ELLER ens köper in i futtigt antal. Beträffande fjädertillverkning: Man ställer in trådbockningsmaskinen, trycker på knappen, mäter utfallsprover, ändrar parametrarna, kör fler utfallsprover tills man e nöjd sen.. WHAM! maskinen jobbar dag å natt minst innan man riggar om.
Eftersom fjädrar är relativt billiga masstillverkade komponenter så säljs/köps dom oftast in i stora kvantiter.

Den riktiga anledningen till allt BS är att undvika sänkt förtroende för varumärket, inte orsaka masspanik, utan sakta låta alla kompressorer dö... en å en... och byta ut dom i relativt maklig takt. Skulle sanningen fram så har man som konsument säkert rätt att få sin maskin utbytt/returnerad redan direkt när man VET att felet finns där, Pana ville nog undvika att kunsumenten (lätt) skulle kunna hävda "ursprungligt fel" direkt på sin maskin.

Istället tar vi konsumenter smällen... pumparna pajjar mitt i vintern, vi blir utan värme i månader oftast om man inte har haft en förbaskad tur eller en förbaskat bra leverantör/installatör.

Frågan är nu, har Panasonic fixat det verkliga felet eller tror dom på sitt eget BS?
Jag personligen är ytterst tveksam till att dom visste den riktiga orsaken till H16 redan i februari '07.
Det enda för mig sättet att fixa det är att åtgärda (programmeringsmässigt) avfrostningsintervallet runt 0ºC. Har dom kvar kravet på 80/120 minuter så är även nya "garanterat H16 fria" maskinerna redan dödsdömda.

Jag sitter i en spännande båt, mina pumpar är märkta med 2007.02, riktigt tidiga utbytesmaskiner för mina H16 meffon, dom skall vara H16 fria. Dessvärre har ingen sån logger på mina maskiner jag försöker hålla ett öga/öra på dom istället.
Ujuj.... när mina pumpar går sönder igen, då kommer jag VERKLIGEN få vatten på min kvarn.

Kommer verkligen bli spännande och höra deras förklaring den andra gången: "So solly! we got new batch bad spring, is a bad luck! no no is no problem design, no worries you get new improved fantastic machine E9 RKE-9...(and the punchline) for free! just 5 month waiting time! You hang in there summer coming longtime soon"

Det är mänskligt att fel-designa... men att ljuga till konsumenterna?? Vi får se i vinter eller nästa höst.

Japp så är det!

Det är så att våra "värmepumpar" är extrema maskiner dels för att svara upp till kostnadseffektiv tillverkning samt att ge oss häpnadsväckande copvärden.

Utan att göra reklam, vilket jag givetvis ändå råkar göra här så finns ett företag som heter Ecozon som inte tillverkar luft/luft värmepumpar utan främst
luft/vatten och på dessa pumpar så har man dragit ut avståndet mellan lamellerna på utebatteriet till 4mm :o för att minska igenisningens förödande 
lock, Grabbar ta en funderare vad nordiskt klimat betyder.

För mig så är klimatet här faktiskt jämförbart med tropisk regnskog fast temperaturen är lägre, man kan nog ändå använda ordet regnskog som jag själv inte vet hur de definieras men fuktigheten är hög till mycket hög hela vintern igenom i södra sverige .

Om man skall göra en förångare som är billig samt upphämtar energi extremt bra så är svaret en jäkla massa aluminumlameller som sitter extremt tätt samman och är tunna. Den blir liten billig och effektiv förångare.

Om man skall göra en förångare för sverige så är det inte den förångaren man skall ha utan en med 4mm kanske ännu mer i lamellavstånd och få ned antalet destruktiva avfrostningar samt ge maskinen så hög förångningstemperatur som möjligt och nöja sig med Ecozons futtiga -13grader som lägsta
utetemperatur för att spara kompressor och hålla ned antalet avfrostningar, Den avfrostar med 65minuters intervall i ett par minuter i stället för våra som  avfrostar 35-45 minuters intervall i ca 12minuter.

Skall vi jämför copvärden så är detta omöjligt eftersom varken SP eller eurovent testar över lång tid i extrem fuktighet.

Själv är jag övertygad om att våra invertrar skulle kunna köras med R134a och vara 2,5 ggr så stora och vi skulle då inte märka någon besparingsskillnad annat än att livstiden skulle bli längre på 134-maskinen och därmed lägre livstidskostnad.

Livstidskostnaden utjämnas i dag av försäkringsbolag som nu starkt överväger att fortsätta med detta.   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Vilka serienummer har H16 problem?
« Svar #26 skrivet: 13 maj 2008, 15:55:00 »
Rätt skall vara rätt, mina pumpar har avfrostat lite mer än vanligt den gångna vintern.
Avfrostningarna har varit täta runt nollan. Känns fortfarande timerstyrda, för ibland så avfrostar den när knappt synbart frostskikt syns och ibland när det FAKTISKT behövdes.

Nåja, jag tror det finns hopp för att dessa ersättningsmaskiner håller ett bättre tag än H16-meffona.

Dessvärre så vore det synd om man fick "hårdare fjäder" i sin pump... det skulle ju bara öka slitaget mellan läppen och excenter.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!