Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp  (läst 35067 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-Borås
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej.

Har gått och funderat och läst inlägg i nu några månader så jag tänkte det var dags att skriva av mig lite om mina funderingar/Problem. Har även låtit dra om hela ventilationen och justerat in systemet (nu 58l/s) på inrådan att det skall hjälpa... men icke...

Bor i Nybyggt stenhus på ca 200m2 och har en Nibe Fighter 360p (FLVP). Lite förutsättningar först.
Golvvärme i platta (vattenburen). 2 Vattenburna element på ovanvåning. Innetemp ca 20 grader.
Elförbrukning sedan vi flyttade in sista Juli förra året 17500kwh. Blir om jag slår ut det på
helåret 26200kwh (72kwh/dag)  huvuddunk . 2 Personer (plus litet barn) i hushållet varav ena går hemma.

Toppförbrukning på 169kwh på en dag då vid -10 grader. Det har dock bara varit kring de temperaturerna vid några fåtal tillfällen i vinter (bor i Borås).

Normalt eller ej, vad tycker ni? Sc:,h

Jag får en känsla av att kompressorn inte helt går som den skall. Även vid +10 går elpatronerna in efter duschar och sedan på kvällar/nätter. När det automatiska höst/vår läget går in blir ofta kalla duschar. Dåligt att 360p prioriterar värme framför Varmvatten.

Gjorde ett litet test precis. Låste framledningstempen till 28 grader. Använde inte något vatten
varken i badrum eller kök och övervakade lite parametrara.

Tid        T VV givare  T Kompr. g.    T Elp g.   Framl. T   ReturT   FörångT  Avluft T    FrånL T
11.45     46,2            36,4             44,7        28,8        27         Ej uppmätt
12.15     44,7            32,4             34,2        28,0        26,6       2,4        1,9          21
12.45     44,0            29,1             29,2        28,0        26,6       2,3        2,0          20,7
13.00     41,7            28,7             28,8        28,0        26,6       2,0        1,8          20,6

Sedan (kl 13.00) gick jag ner till Framledningstemp 27 grader
13.15     38,5            28,5             28,6        27,9        26,5       2,0        1,8          20,7
14.00     33,5            28,4             28,4        27,7        26,4       1,9        1,6          20,6

Insåg att VV tempen fortsatte och dala och gick ner till 25 grader

14.45     40,5            40,8             41          25,8        25,5       4           3,4         22,1

Nu hade VV tempen äntligen vänt åt rätt håll, testade upp till 26 grader

16.35     50,5            51,4            51,4        26,1        25,4       5,1         4,5         23,4

Provade ett steg till, nu åter till 27 grader

17.35     48,8            41,3            43,0        27           25,7      3,5          3,1         22,1

Och då sprack det. Notera att det kanske även börjar bli lite kallare ute (har varit ca 10 grader
som varmast vid 16-tiden)

Kan konstatera att min 360p klarar "bara" 26 grader för att samtidigt lyckas höja VV tempen, är det normalt???? 2kw kanske bara räcker till detta...

Tittade vad 26 grader innebär för kurva hos FLVP. Vid +10 grader och vid kurva 5 med lutning -1 blir framledningstempen 26 grader. Jag borde altså klara att värma mitt hus ner till +10 grader utan elpatron men allt där under så får elpatronerna hårdköra!

Något som jag sätt och kommer ändra på är att 360p gärna går ner mkt i framledningstemp på dagarna då det är +10 --> +15 grader (ner till ca 22 grader). Kompressorn är då avslagen stora delar av dagen. När sedan kvällen kommer o tempen droppar ner mot nollan så trycker den upp framledningstempen. Diffen blir då mkt stor mellan retur o fram p.g.a. plattan har svalnat under dagen. Den höjningen får göras med elpatroner gående för fullt. Bättre vore att sätta min framledning till 25 så inte plattan blir kall på dagarna. Håller ni med...?

Övrig info. Inga schuntar, alla "golvvärmeöppnare" på MAX, samma temp till radiatorer och golvvärme, elpumpen på läge 3 (maxläge) för cirkulation.
Mätte även upp följande vid några tillfällen:

Har jag satt upp ribban för högt i och med att jag gissade i mitt test att Niben borde klara att
hålla 28 graders framledningstemp?

Har även hört mig för med en Comfortzone installatör men har tvekat lite. Ganska mycket
pengar att hosta upp plus att jag har hoppats att det skall gå att få igång Niben lite bättre...

Tacksam för kommentarer!!!  :D
   (tyvärr blev inlägget lite långt, hoppas ni orkar läsa det ändå!!)
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp
« Svar #1 skrivet: 05 april 2007, 08:43:45 »
Rent spontant när man läser vad du skriver så undrar iallafall jag hur man kan sätta en
liten 2 kw värmepump i ett hus på 200 kvm, ditt effektbehov per kvm i ett stenhus torde väl ligga på en 35-40 w per kvm vilket gör 7-8 kw max. Tro f..n att patronerna får jobba på i tid och otid, i vårt hus på 130 kvm med en likvärdig pump IVT490 får också patronen jobba ibland efter en dusch i +10, patronen går också in ibland vid +8-10 gr.
Patronhel...tet går in när man minst anar det tycker man ibland. Under gynnsamma förhållanden orkar kompressorn ner till +-0 långa stunder men patronen stöttar ganska mycket när man tagit en dusch eller använt varmvatten i annat sammanhang.

Men att framledningen går ner till 22 när det är +10-15 och pumpen slår av låter ju konstigt, vår går i viloläge som t,ex igår vid +8 och då låg framledningen på 27,5, härmodagen var det +14 och då låg framledning på 26,2. Onödigt att framledningsvattnet skall hjälpa till att kyla ner plattan lite extra med så låg framledningstemp.

Dina siffror måste väl även inkludera HH elen annars blir man ju mörkrädd av dina siffror.

« Senast ändrad: 05 april 2007, 09:11:09 av robban44 »
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad pejoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp
« Svar #2 skrivet: 05 april 2007, 10:54:15 »
Hej,
Jag har bott 16 månader i ett nybyggt trähus 1 1/2 (169m2) (Östergötland) med uppvärmning med hjälp av Nibe 360p (radiatorer) samt en braskamin Contura 450.

Har jag förstått det här rätt så har platta på mark oftast en högre förbrukning första året på grund av hög fukthalt i betongen (sök på forumet). Siffror som nämnts mellan (tummen-pekfinger) 15-20% högre energiförbrukning första året.
Du har inte kvar en kopia av värmekalkylen som ska bifogades till bygglov?
Här anges din dimensionerande effekt (DUT) samt Värmebehov under kalenderåret.
Om det är stor skillnad mellan det som står kalkylen och din verkliga förbrukning samt att du ej har typ ett smältvärmeverk i vardagsrummet så borde du kunna klaga hos hustillverkaren eller vem du nu har som motpart.

Din förbrukning skulle vara helt normal om du hade haft en elpanna utan återvinning.
Du borde ha ett elförbrukning på kanske 19000 kWh/år(Uppvärmning) +6000kWh (hushållsel)=25000kWh/år.

Din toppnotering på 169kwh/dygn=7000W +1350(besparingen från 360)-750(hushållsel)+750 (gratis energi från processer+personvärme)=8350W vid -10 grader
DUT-19grader borde alltså vara 10855W =54,3W/m2

Med en intrimmad Nibe 360p får jag ut 10500kWh/år på kompressorn=7000 kWh/år (baserat på 169m2 husyta)  i  besparing vilket på ditt hus lågt räknat borde bli 25000-7000=18000kWh/år total elförbrukning.
Om vi lägger på torkning av platta 18000x1,2=21600kWh men då återstår 5000kWh att förklara???



Värmekurva
Vad använder du för kurva och vilken förskjutning?

Hur injustering går till har du redan koll på men eftersom golvvärmen är ett väldigt trögt system så bör du vänta minst ett dygn innan du kan se resultatet av din justering.

I dom fall med platta på mark i kombination med en Nibe360 samt jättemycket fönster kan kurva  5 och förskjutning -1 va en bra början (erfarenheter från min granne)
Radiatorer som du har på övervåningen bör termostat stå någonstans strax under tre (19-20 grader) eftersom det lätt bli övertemperatur på övervåning. Termostat på golvvärme (nedervåning) bör dock stå kvar på max.

Dina problem med avsvalning av plattan kan tyda på att du har en för skarp lutning på värmekurvan.
Sänk kurvan en enhet och höj förskjutningen ett steg.



Skruva på pump
Kompressorn ska gå när det finns ett värmebehov.
Min kompressor stängdes upp till 24 gånger/dygn även när det var -10 grader ute.
Efter varje stopp så tar det 15 minuter innan kompressor startat igen. Vilket innebär att varje stopp =15 minuter eldning för kråkorna. Ett stopp 24x15=6 timmar=2000-650*x=8,1kwh förlust på ett dygn samt att livslängd på min pump minskar.

Men det har kommit uppdateringar som gör att man kan få kompressor att gå mer:

På alla Nibe 360p pumpar i min omgivning har servicefirman varit och bytt styrkort, under de senaste veckorna (2007 mars). Ingen kostnad för kund
Med det nya styrkortet installerat har man fått lite nya funktioner och bland annat finns det en parameter i meny 9.1.12 ”Tid VV till värme som gör att du kan få ner antal start/stopp cykler till ett minimum. Standardvärde är 15 minuter där den alltså tillåter kompressorn att värma varmvatten samtidigt som den shuntar ut varmvatten till radiator/golvvärme. Jag har justerat detta värde till 60 minuter. Med golvvärme kanske 45-60 minuter är tillräckligt.

Det finns även lite andra knep att få ner elförbrukningen.
Om du har driftläge auto kan du gå in och justera vid vilken utetemperatur elpatron (Meny 8.2.3) ska blockeras samt när cirkulationspump ej behövs (Meny 8.2.2).
När ska elpatron blockeras? En normal modern kåk på 200m2  kräver en effekt av  ca 210W/grad (från utetemp) det här är alltså effekten som åtgår för att bibehålla 20 grader i hus samt uppvärmning av varmvatten. (Ditt hus behöver 278W/grad enligt beräkningar ovan!!!!)
Nibe 360p ger ca 2000 W+750W gratiseffekt från processer kyl.frys, lampor kroppsvärme….=270W. 2750/200=13,75 grader. Du vill ha 20 grader inne och då orkar pumpen med själv ner till en utetemperatur av +10 grader(20-10)=blockera elpatron vid +7 grader.
Stäng av cirkulationspumpen vid +17 grader enligt samma resonemang. (20-3)=17 grader.
Allt det här kan du även fixa med att koppla om mellan vinter, vår/höst, sommar läge med samma funktion och besparing. Jag har grannar som alltid kör med vinterläge för att dom är rädda för att varmvattnet ska ta slut.

Trendberäkningsgräns i meny 9.1.7. Det här är en funktion som fördröjer inkoppling av elpatron. Standardvärde är 5 grader men du kan ställa ner till 0 grader (det har jag gjort) och resultatet blir att elpatron går in mer sällan när temperaturen är över 0 grader.


För att uppnå de besparingssiffror a 6500-9500 kWh /år som utlovas måste pumpen gå väldigt mycket. Varje timme som kompressor går ger 1350W i ”vinst”(6500/1,35). =4814-7037 h/år. Ett år har 8760 timmar vilket alltså ger att kompressorn ska gå någonstans mellan 55-80% av hela året.

Det blev en avhandling till som forumgudarna gärna får hugga på så att den kan bli bättre/PEJOTO FLVP-amatör




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35461
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp
« Svar #3 skrivet: 05 april 2007, 11:37:18 »
Tack för två utförliga och sakliga inlägg, efter att ha läst igenom allt kan jag bara konstatera att den pump du valt är alldeles för klen och att du även om det kan gå göra förbättringar aldrig kommer att få en riktigt låg förbrukning utan att antingen byta ut din värmepump eller komplettera med luft/luft-värmepump eller braskamin.

Det mest långsiktiga och för komforten optimala vore att uppgradera din värmepump, men naturligtvis måste du göra en ekonomisk kalkyl på huruvida det lönar sig inom rimlig tid, har du byggt huset själv så talar väl dock det mesta för att du tänkt bo där ett bra tag? och det borde kunna göra beslutet att uppgradera eller komplettera din anläggning lite lättare, speciellt nu när fatighetsskatten sänks kommer du väl att ha en liten marginal att ta av.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp
« Svar #4 skrivet: 05 april 2007, 19:43:03 »
Kan bara instämma i tidigare lagda svar. Avluftens låga temp visar att Niben gör vad den kan. Kompletera med annan värmekälla eller byt till en kraftigare pump. Alternativ om man vill hålla sig till vp är bla docka en L-v pump till niben, kan vara bra om man upplever ventilationen som maximal. En L-L är väl det billigaste alternativet och erbjuder samtidigt komfortkyla, även där bibehållen ventilation. Nästa alternativ, byt till flvp mod större eller markpump med frånluftsmodul och ev brineslinga, det kan vara bra om du vill öka ventilationsluftens flöde och bibehålla återvinningen, kanske pg av att huset är stort. Jag skulle förstås aldrig betala dubbelt eller mer än vad jag kunde få tillbaka över en tioårsperiod.
Glad påsk på er alla. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-Borås
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej. Till att börja med, tack för alla bra svar  :D
Jag skall försöka svara på era frågor en i taget...

robban44:
Ja, visst är det sjukt att sätta in en 360p i ett så stort hus. Dessutom uppvärmt vidbyggt garage som
är anslutet med vattenburet elememt. Ja, siffrorna innehåller hushållsel (tur det).

pejoto:
Ang. förhöjd förbrukning o platta på mark så visst att vi dessotum har träparkett i stora delar av huset
med foam som reflekterar värmen ner igen är ingen höjdare ur energisynpunkt. Byggfirman har kursat tyvärr så
jag fick inte med några papper på värmebehovet, kanske kommunen har det? Dock har jag ingen att klaga på om
inte byggfelsförsäkringen kan gå in? Delar av de 5000 kwh (dock har vi äldat i braskamin också) kan förklaras av att ventilationsystemet inte har varit
injusterat. Numera är det det sedan i tisdags. Vi har anlitat en ny ventilationsfirma som har dragit om alla kanaler i hela huset. Så från och med nu hoppas jag på en liten förbättring..
Jag har använd kurva 6 och -3. Har nu gått över till 5 och -2 istället för att få en jämnare temperatur. Problemet jag hade och anledningen till 6 är att det inte blev varmt inne när det var riktigt kallt ute. Men den kurvan passar inte bra nu när det är varmare ute (den stänger nästan av värmen i golven på dagarna). Radiatorerna på ovanvåning blir knappt varma (då jag kör ut samma till dem som golvet). Innebär att skall jag ha varmt uppe så blir det till att elda i våran öppna spis. På golvvärmen har jag ingen termostat. Alla "vred" är öppna på max.
Jag har ringt nibe, jag hade en gammal version av styrkortet (v. 2.01) de kommer ut och byter ut det och samtidigt som det lägger en halvtimme på att titta över pannan så allt är som det skall :) Tack för tipset!!!!!!!
De hade en plan där alla Nibe 360p med garanti skulle uppgraderas... de var fundersamma varför inte min var fixad (den fanns inte med i deras register.. de la till den nu).
Har ändraat trendgransen till 0 grader.
Blockat elpatronen vid 10 grader.

Rickard:
Jag har under Jan-Mars äldat ca varannan dag i våran braskamin. En insats-variant som är rätt stor och klarar upp till 15kw. Dock tas all luft innifrån huset så verkningsgraden kanske inte så så vidare...
Vi har ganska öppen planlösning. Helt öppet "till nock" i vardagsrummet och även då upp till andra våning så på så sätt skulle en L/L passa perfekt. Snyggast kanske dock uppgradera till exempelvis CE65 vara.
Ja, vi har anlitat byggfirma och valt allt själva. Så vi bor nog kvar en bra tid... dessutom om vi skulle sälja så är det en ganska viktig sak som potentiella köpare tittar på.. driftskostnaden. Så det går nog ganska lätt att räkna hem en investering.

hplp:
Tittat på alternativet docka med L/V. Dock blir det ungefär samma pengar som att uppgradera till en CE65 (med förutsättning att det går att sälja min 360p). Angående jordvärme så om det skulle vara aktuellt så har vi inte gjort ordning tomten ännu..
Ventilationen är inte maxad (tror jag, vi kör på ventilationskurva 4).. vi plockar ut 58l/sekund (ca 200m3/h). Det var vad vårt hus behövde. För att en 360p skall jobba effektivt räcker det med 31l/sek. Vi skulle i princip kunna plocka in en CE65 som kräver 220 m3/h nästan rakt av.

Övrigt:
Igår gick 360:n om möjligt ännu sämre.
Tid        T VV givare  T Kompr. g.    T Elp g.   Framl. T   ReturT   FörångT  Avluft T    FrånL T
            25,9            25,9              25,9       25,7         24,4     1,1         1,0          19,1
Så här stod den flera timmar tills jag sänkte framledningstempen till 24 grader, då började den
jobba upp VV tempen igen. Kan det bero på att vi hade lägre temperatur inne (Frånluften) som då
gör att jag tappar verkningsgrad..?

Som Rickard skriver så skall jag nog titta över alternativ... dock låter jag Nibe komma ut och titta först. Så
här sammanfattar jag mina möjligheter till förbättringar..

L/L:
+Billigt (totalt kanske 15000kr)
+Enkel installation
-Svårt att få in värmen i sovrummen längst bort särskilt då luftflödet där går åt andra hållet. En ide här är att
  köra Golvvärmen på 25 grader höst/vår/vinter och blocka elpatron. Komplettera med el-element i sovrummen
  och sätta en L/L centralt i huset.
-Ljudnivå inne?

L/V: 
+Bra driftskostnader vid temperaturer ner till -15.
+Kan ge mycket effekt!
-Installationen krångligare, dyrare (ca 70 000kr)
-Ljudnivå ute?

Jordvärme:
Kostnad????
+Mkt bra driftskostnader
+Ingen höjd ljudnivå
-Går det att kombinera med min 360p?
-Gräva i tomt, dock skall den ändå grävas i

Comfortzone
+Tar inte mer plats i tvättstugan (har mkt ont av den varan där)
+Mkt enkel installation ("plug and play")
-För att få ekonomi i det så krävs det nästan att jag får en 25k för min nibe en Ce65 kostar nästan 70000.

Återigen tack för alla svar!!!

Glad påsk  studs
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp
« Svar #6 skrivet: 07 april 2007, 21:03:33 »
Nibe har ju sina 2010 och 2020 som går att docka med din pump. Priser mellan 45 och 51 tusen. Men då det verkar vara husfirman som räknat fel bör du kunna få en sån för bygg-priset vilket inte borde vara mer än hälften. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp
« Svar #7 skrivet: 10 april 2007, 20:02:42 »
Hej

Vi har också Nibe 360 med gv i platta och mellanbjälklag (120 kvm totalt). Jag har lyckats få Niben att skicka ut 26-27 grader i gv:n utan att varmvattnet tappar i temp så dina erfarenheter är nog rimliga på den punkten.

En idé att få kompressorn att gå längre tider kan vara att ställa ner effekten på elpatronen, men då får man stå ut med att det tar längre tid för vv att värmas upp efter bad/dusch. Man kan ju inte heller ställa ner patroneffekten så mycket så att inte huset kan värmas under de kallaste dagarna.

I vintras blockerade jag elpatronen helt, maximerade framledningen till 26 grader och eldade i kaminen. De blir dock ganska kyligt på mornarna men man sparar många sköna el-slantar. Vi hade då en daglig elförbrukning på 30-35 kWh (inkl. hushållsel). Detta kan funka bra om ngn i familjen är hemma och kan ösa in ved i kaminen. Vi gick sen över till att förskjuta kurvan ganska mycket neråt, låta patronen gå in och sen elda inte fullt så mycket. Förbrukningen hoppade upp till 50-55 kWh per dag även då det var flera minusgrader.

Vi har nya versionen av styrkortet (jag ringde Nibe och fick ett nytt kort hemskickat som jag bytte själv) och den ger verkligen skillnad i hur mycket man kan få kompressorn att gå. Jag satte "VV till värme" parametern till 120 min, men det är förmodligen för mycket (60 min räcker säkert). Trendberäkning är givetvis på 0 grader också. Jag har min framledning = 23 grader, kanske bättre att använda 24-25 för att inte plattan skall kylas på dagen. Det finns mycket experimenterade att göra helt klart...

/Klein

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-Borås
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hplp: Jag håller på att undersöka detta, har inlett diskusionen med leverantören... vi får se hur det slutar. Han gillade dock inte luft/vatten pumpar.. (de lät och var inte lika bra som bergvärme enlig honom)

klein: Hos mig är det nog mellan 25 och 26 grader som jag klarar att skicka ut och behålla VV temp (nu efter några dagars till testande).
Intressant med att ställa ner effekten, har upptäckt samma sak tidigare i veckan. Provade med 3kw men det räckte inte riktigt då nätterna fortfarande är kalla. Så nu har kag 6kw. Känns som att kompressorn går mkt mer nu när inte patronerna är så snabba. Testade också att blocka en dag, gick från kanske 60-80kwh/dag till 28kwh!! Då eldade jag också på under dagen i kasetten.
I morgon kommer en installator och uppdaterar /byter ut styrkoret, skall bli intressant att få tillgång till de nya menyerna. Får se om det kan göra några kwh till....
Har du framledning på 23 grader!?!?!?! Kan det tillföra huset någon värme?
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp
« Svar #9 skrivet: 11 april 2007, 15:19:34 »
Hej

Vad jag menade var att minimum framledningstemp är satt till 23 grader, ;)

När jag hade max framledning  26 grader så lyckades kompressorn öka vv tempen med c:a 2 grader per timma, vilket gjorde att det tog c:a 12 timmar att värma upp vv efter ett bad. Detta funkade för det mesta OK men detta beror ju på hur familjen duschar/badar under dagen. Det bästa är om några duschar på kvällen och några på morgonen, så har vi det för närvarande och då funkar upplägget OK. När jag körde på detta sättet så gick kompressorn i princip jämt.

Klein

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-Borås
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp
« Svar #10 skrivet: 14 april 2007, 09:46:51 »
Har nu tagit steget och sålt 360p privat. Så här har jag resonerat kring alternativen..
L/L: Känns lite sådär med tanke på att huset är nytt, vi får dessutom inte runt värmen överallt i huset.
L/V: Stor utedel som står och surrar och ganska krånglig installation då vi inte kan ha den rakt utanför vårt "pumprum"
Bergvärme: För stor investeringskostnad + göra om vent
Jordvärme: Vi har skumma vattenledningar på vår tomt så jag vågar inte gräva...

Återstår ny FLVP som känndes som det bästa alternativet då det är minst ingrepp i huset och kanske snyggaste lösningen.
Kommer altså beställa en CE65 strax...

Ang. luftflöden så drar vi ut idag 60l/s ur huset. Skall man följa byggnormer med att byta halva volymen i timmen hammnar vi på ca 72l/h (=260m3/h). 360p klarade sig med 31l/s faktiskt. Men en CE65 skall ha min ca 62 l/s. Har läst på forumet att man med 62 (=220m3/h) bara får ut 5kw och att jag måste upp lite för att verkligen få ut de 6,5kw som jag vill ha. Det bästa borde vara att lägga sig på 72l/h som huset normalt skall ha och hoppas på att få ut så mkt effekt som möjligt...

Jo, en annan sak. Nibes representant var ute hos mig. Värmepumpen går som den skall. Den fick dock ett nytt styrkort så jag kan få de nya menyerna. Tycker kompressorn går bättre nu faktiskt! Går i princip hela dagarna utan några stopp. Dock är detta inget som kan hjälpa mig på det stora hela.. räcker ju inte med att driftstiden på 2kw går upp från 80% till 95% under de kalla månaderna för att sänka driftskostnaderna dramatiskt (som Rickard skrivit).

Ekonomiskt så räknar jag med en pay-off tid på 4,5 år på uppgraderingen till CE65 (huset är nybyggt), viktigast är nog det psykologiska att slippa stirra sig blind på elräknaren som bara står och snurrar...
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35461
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp
« Svar #11 skrivet: 14 april 2007, 10:51:50 »
Det finns svårvärderade värden med att ha ett väl fungerande system som alltid ger den värme huset behöver, även om det säkert går att hitta lösningar som ger en kortare payoff-tid eller större årlig besparing så tror jag du har gjort ett vettigt val, en avvägning mellan maximal besparing och rimlig investering helt enkelt.
Lycka till, och skriv gärna en recension på pumpen nästa år denna tid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perstr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2008, 20:17:18 »
Till er som är kvar på en Nibe 360 och undrar över vad man kan göra så är mina erfarenheter följande:

Hade en äldre 360P från 2004 med gamla styrkortet. Optimerade och jagade resultat. Loggade 2-4 gånger per dag och läste av alla variabler, trimmade och donade. Sänkte varvtal, sänkte effekt, ströp max framledning, förskjöt kurvor och höll på - tills slut blev jag till freds, men aldrig nöjd.

Gjorde då slag i saken och bytte till nya styrkortet. Oj vilken skillnad.

Med mina initiala beräkningar räknar jag med att hämta igen investeringen på 700:- på 1 månad. Vet att fler har likande erfarenheter.

Summerat kan man säga att om du inte har senaste styrkortet så kommer man inte särskilt långt.

Mina 5 steg för reducerad förbrukning i en Nibe 360P installation:
1. Öppna alla fördelare och termostater.
- Det är dyrt att ha höga temperaturer i en Nibe. Hellre 28gr ut och öppna spjäll, än 32grader och begränsningar i termostat.

2. Plana ut kurvan om du har betongbjälklag.
- När du hittat en frammatning som du gillar, t. ex. 27grader kanske du har 5-2 ska du hellre sänka till 4-1, 3-0 eller som i mitt fall 2+2, En plan kurva gör att temperaturen svänger mindre och pumpen hinner med.

3. Nya styrkortet
- Tid vv till värme och trendinställningen ger offensiva möjligheter. 0 grader resp 60minuter gör att kopmpressorn hinner.

4. Respektera korrekt luftflödet.
- Du spar lite/inget på att strypa luftflödet. Om du inte mätt in detta - gör det

5. Begränsa effekten på pumpen.
- Vrid ner ratten till 6kW istället för standard 7,5kW så hinner kompressorn jobba längre istället för att elen slår till, värmer upp vattnet dyrt medans pumpen undrar vad som hände.

Sedan finns det massor av tuning för hus-specifika trimmningar. Men med dessa inställningar når du garanterat 80% av resultatet.
Nibe 360, 135kvm boyta, byggt 2007
Beräknat 22,000 kW på mätaren.

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-Borås
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2008, 23:13:35 »
Perstr: kan bara hålla med, de 5 stegen du har tagit upp stämmer mkt bra.. dock borde det gå att spara på luftflödet men det är ju inget att rekomendera. Sedan går det att sänka elpatroneffekten ytterliggare när det är lite "på gränsen", prova med 3kW då det börjar bli kallt öka till 6kW.

Tycker också det nya styrkortet är mkt bättre. Innan var 360:n inget vidare då den bara kunde lägga av fast det fanns behov av värme.

En annan sak som går att använda om man har golvvärme är att sätta en lägsta tillåtna framledningstemp. Det funkar mkt bra då tempen varierar
mkt på dygnet (som på våren). Sätt exempelvis 25 grader. Då kyls inte plattan av på dagarna.

Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 360p. Elförbrukning, framledningstemp och VV temp
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2008, 23:40:33 »
Håller i princip med om allt utom luftflödet. Jag har satt ned fläkten till läge 2 och jag kan inte se ngn effektminskning från läge 10. Ibland får den frosta av, men det är mycket sällan då jag oftast har avluft på +1-2 grader.

Observera dock att nedsättning av luftflödet kan innebära dåligt inomhusklimat så man måste kolla luftfuktighet och känna av om man tycker luften blir dålig.

Jag satte också ner elpatronen till 3kw. Funkade OK tycker jag. Fast nu kör jag utan elpatron och eldar  kaminen istället (plus att jag byggt min egen lilla pryl som gör att Niben alltid prioriterar VV och komp. går för jämnan). Jag har en dagskonsumtion på 32 kWh i medel inkl. hushåll (då har kompressorn gått 24h per dygn), Niben står för c:a 20 kWh av dessa (0.1(cirkul.)+0.09(fläkt)+0.65(komp.))*24=20.2.

Klein

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!