0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hade elpatronen på 3kW ett tag, men då tog det för lång tid att värma vattnet i mitt tycke och jag upplevde det som opraktiskt. Men det är klart en parameter som är "hus-specifik". Mitt hus klarade helt enkelt inte 3kW-nivån, men 6kW passande.Fläktens hastighet har jag provat i alla varianter, det negativa med ett högre varvtal är ett ökat ljud. Det fina med det nya styrkortet är att man kan justera till en lägre hastighet med automatik under givna tidpunkter. Då kan den gå ner på lågvarv när du är hemma, och sedan ventilera normalt/mer när du är borta.Men jag noterade samma sak som du, skillnaderna i effekt var försumbar när man byte fläktfart.Fråga kring formel: Jag har min cirkulationspump på högsta fart för jämnare golvtemp vintertid och då drar den enligt märkningen 92W (0.4A*230V). Har man mer än 5 graders skillnad på frammatning och returtempen så bör man öka farten, men sommartid så har jag haft lägre varvtal då den klarar sig bättre. Drar din pump 100W uppmätt eller avrundar du?Fläkten har jag inte funnit någon märkning på så jag tackar för dina beräkningar.Har noterat din ombyggnad av pump, men har inte sett mig tvingad att göra någonting sedan jag fick nya styrkortet. Har idag 1-2 kompressorstarter per dygn och en avfrostning mår den bara bra av (enligt andra källor). Med gamla styrkortet var 10 starter per dygn inte ovanligt.Men min viktigaste tanke var att bytet av styrkortet förvandlade 360:n från ett verktyg till ett instrument. Nu kan man faktiskt anpassa pannan efter huset. Alla hus och familjer är unika medans det gamla styrkortet var "one size fits all".
Måste man stänga av en 360 helt när man sänker effekten på el-patronen via ratten på insidan eller kan den vara på?MvhMagnus
Till er som är kvar på en Nibe 360 och undrar över vad man kan göra så är mina erfarenheter följande:Hade en äldre 360P från 2004 med gamla styrkortet. Optimerade och jagade resultat. Loggade 2-4 gånger per dag och läste av alla variabler, trimmade och donade. Sänkte varvtal, sänkte effekt, ströp max framledning, förskjöt kurvor och höll på - tills slut blev jag till freds, men aldrig nöjd.Gjorde då slag i saken och bytte till nya styrkortet. Oj vilken skillnad.Med mina initiala beräkningar räknar jag med att hämta igen investeringen på 700:- på 1 månad. Vet att fler har likande erfarenheter.Summerat kan man säga att om du inte har senaste styrkortet så kommer man inte särskilt långt.Mina 5 steg för reducerad förbrukning i en Nibe 360P installation:1. Öppna alla fördelare och termostater.- Det är dyrt att ha höga temperaturer i en Nibe. Hellre 28gr ut och öppna spjäll, än 32grader och begränsningar i termostat.2. Plana ut kurvan om du har betongbjälklag. - När du hittat en frammatning som du gillar, t. ex. 27grader kanske du har 5-2 ska du hellre sänka till 4-1, 3-0 eller som i mitt fall 2+2, En plan kurva gör att temperaturen svänger mindre och pumpen hinner med.3. Nya styrkortet- Tid vv till värme och trendinställningen ger offensiva möjligheter. 0 grader resp 60minuter gör att kopmpressorn hinner.4. Respektera korrekt luftflödet. - Du spar lite/inget på att strypa luftflödet. Om du inte mätt in detta - gör det5. Begränsa effekten på pumpen.- Vrid ner ratten till 6kW istället för standard 7,5kW så hinner kompressorn jobba längre istället för att elen slår till, värmer upp vattnet dyrt medans pumpen undrar vad som hände.Sedan finns det massor av tuning för hus-specifika trimmningar. Men med dessa inställningar når du garanterat 80% av resultatet.
Hej alla. Ny både på forumet och med NIBE 360p och har inte koll på alla parametrar men hoppas ändå kunna få lite vägledning. Vi har precis (1 dec 2010) flyttat till ett nybyggt område strax norr om Stockholm. Husen är nybyggda hus i lättbetong, (ytong) och de står på betongplatta. Husens storlek ligger på 148kvm. Nu till problemet. Vi och våra grannar som har hunnit flytta in i området har en förbrukning på ca 130-160kWh/dygn. Enligt leverantören ska pumpens inställningar vara OK. Trotts denna förbrukning har vi problem med att få upp en dräglig värme på övervåningen. Vi har golvvärme på båda våningsplanen. Visserligen vet vi att förbrukningen kan vara något högre under första året då plattan innehåller mer fukt än normalt men den borde ju inte ligga på dessa nivåer utan snarare kanske 15-25% högre än normalt. Tittar man på pumpen så verkar denna ha varit i drift sedan 4-5 månader tillbaka så plattan borde ju inte vara dyngsur direkt. Vi försöker hålla nere hushållselen så mycket det bara går men det gör bara marginell skillnad så det verkar som om pumpen är den stora boven i dramat. Några fler här med liknande erfarenheter?