0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
här hittade jag lite info på CTCs hemsida.. Thumbsupmen räcker dom 223liter som är i pannan för solfångare?el bör man ha en acktank ändå? och hur kopplar man då in den? Anslutning av externa system (solvärme, pooluppvärmning)Produkten är anpassad för inkoppling av externt system för energitillförsel eller värme-uttag. Viktigt är att det system som ansluts är vattenburet och slutet för att förhindraskador på produkten. Anslutning sker på produktens framsida bakom frontpanelen. Påhöger sida återfinns två pluggade vattenanslutningar med 3/4” invändig gänga anpas-sade för 90°-vinkelkopplingar (3/4”-22 mm). Uttag sker sedan med 22 mm isoleradekopparrör genom anpassade hål på taket. Vid de fall system för energitillförsel (t ex solvärme) inkopplas, ska vatten till solvärme-systemet tas från den nedre anslutningen och lämnas i den övre anslutningen. Då ett system för uttag av värme ska användas (t ex pooluppvärmning), ska vatten tasfrån den övre anslutningen och lämnas i den undre.
Tycker nog du ska överväga CTCn.Extra VV fungerar väldigt bra. Har kört med det nu i ca 9 månader. Vi har ganska generöst, 3h om dagen, på morgonen i vårt fall. Det tar ca 2-3 kWh elpatron om dygnet. Tycker inte att det är mycket att bråka om. Mycket varmt vatten blir det. Kompressorn hjälper förstås till och klarar säkert det själv men då min fru är lite stingslig med VV så blir det bättre för husfriden med lite elpatron också. Den går ju att styra både på manuell start och schemalagt.Jag fick ett förslag på inkoppling med solpaneler när ja projekterade min anläggning, från CTC. Jag ska se om jag hittar det pappret, annars är det bara att ringa CTC så ritar de åt dig.