0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: humlan57 skrivet 02 april 2007, 22:05:36Köp en flaska fogskum å gör en isolering med hjälp ev det... Då kan Du få vilken form Du vill, å hur tjock isolering Du vill. Det är lätt att forma med en kniv, så det kan inte va svårt att få snygt... Vet inte hur hög temp det tål, men det finns säkert nån variant som tål tillräckligt hög temp...Sökte lite på det för ett tag sedan. 95 grader var en siffra jag hittade.mvh
Köp en flaska fogskum å gör en isolering med hjälp ev det... Då kan Du få vilken form Du vill, å hur tjock isolering Du vill. Det är lätt att forma med en kniv, så det kan inte va svårt att få snygt... Vet inte hur hög temp det tål, men det finns säkert nån variant som tål tillräckligt hög temp...
Det räcker. Det bör aldrig bli varmare än så, olycksfall möjligen, men sån´t går ju inte att hålla på att parera, till allt man håller på med
Citat från: humlan57 skrivet 02 april 2007, 22:34:04Det räcker. Det bör aldrig bli varmare än så, olycksfall möjligen, men sån´t går ju inte att hålla på att parera, till allt man håller på med Mjae ... Om jag ska ladda till 90o i botten av tanken så får jag nog räkna med 105-110o på inkommande från panelerna.mvh
Ja, å garanterar dom 90, så lär det hålla för en hel del mer...
Hej!Ett tips klä rör o metalldelar med plastfolir som man använder för att plasta in mat med, dett gör det möjligt att klyva upp och återmontera isoleringen, fogskummet fäster helt enkelt inte på de delar som man isolerar.
Appropå plattvärme växlar så saknar den isolering i min pump,lite taskit då man köper en "färdig " produkt: Hur är det i din Roger?
Citat från: humlan57 skrivet 02 april 2007, 22:47:12Ja, å garanterar dom 90, så lär det hålla för en hel del mer...Ok. Kanske ska testa då? Men det får bli ett senare projekt. Måste bli färdig med hela inkopplingen först. Min erfarenhet av fogskum är att det kommer överallt där man inte vill ha det. Vad rekomenderar du? Ska jag göra en form eller bara kladda på och skära bort överskottet?
Jag kollade Sika:s produkter/fogskum i går, å de flesta garanterade +100C å kortvarigt +130C, så det ska inte vara nån fara att använda det.
Ang plastfolien, så nenar han att Du ska navända det vid gjutningen.
Ok. Men gör då bara en enkel form, å borra lite hål här å var på den, så skummet har nånstans att ta vägen när det expanderar + att Du kan fylla från flera håll. Överskottet skär Du enkelt bort, när det genomhärdat.mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 03 april 2007, 12:48:25Ok. Men gör då bara en enkel form, å borra lite hål här å var på den, så skummet har nånstans att ta vägen när det expanderar + att Du kan fylla från flera håll. Överskottet skär Du enkelt bort, när det genomhärdat.mvh humlan.Det håller jag inte med om, ett hål exakt storlek på rör till sogsprutan i ena nedre hörnet och det andra hålet diagonalt i övre för bästa resultat. Då får man optimal fyllning av fogskummet./Bosse