0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fujiare t.ex så lär man ju få mkt pump för pengarna säger Amexa som nu säljer den för halva priset 2900:-kr eftersom de har beslutat att ta den ur sitt sortiment. Vi säljer den i första hand som airconditioner men värmepumpen klarar även att värma med en utomhustemperatur ner till minus 5 grader, vilket väl får betraktas som riktigt bra.http://www.amexa.se/default.asp?product=Fuji
hej chunlan pumpen funkar perre..den isar på lite och jag har kört min ner mot 28 grader minus...påisning är ett problem vid 0 till minus 4 grader då isar det som f-n
Påisning har väl inget med effektuttaget att göra eller?? Svammelgubbe..Däremot omgivande faktorer som temp och fuktighet bidrar til påisning. Delta-T på temp in och temp ut samt luftflöde har dock med saken att göra..
Ju hårdare maskinen arbetar, desto kallare blir utebatteriet. Ju kallare utebatteri, desto mer kyls luften av under sin färd genom batteriet och desto mer frost/kondensvatten bildas.MVH/Gano
Smärtgränsen räknat i minusgrader blir ju samma för en on/off och en inverter, det beror väl mer på köldmediat och maskinens konstruktion. Om man byter inverterenheten mot en termostatstyrd on/off i en maskin alltså....Men jag hittar en lös tråd i resonemanget som jag måste dra i. - COP för en värmepump beror mycket på värmeväxlingsprocessens effektivitet. Är ni övertygade om att värmeväxlarna blir "överbelastade" när styrfrekvensen går över 50 Hz i en inverter? Beror inte det på förgasad/kondenserad mängd köldmedia per ytenhet i värmeväxlarna ? Är ni säkra på att värmeväxlarytorna är dimensionerade efter nominell effekt (50 Hz) i en invertermaskin ? MVH/Gano
Citat från: ppwpp skrivet 28 mars 2007, 12:16:52Påisning har väl inget med effektuttaget att göra eller?? Svammelgubbe..Däremot omgivande faktorer som temp och fuktighet bidrar til påisning. Delta-T på temp in och temp ut samt luftflöde har dock med saken att göra..Ju hårdare maskinen arbetar, desto kallare blir utebatteriet. Ju kallare utebatteri, desto mer kyls luften av under sin färd genom batteriet och desto mer frost/kondensvatten bildas.MVH/Gano
Min pump bildas det då frost på.
hej .. men visst är det så att en maskin som plockar energi ur luften rimmar/isar igen pga att den plocker energi ur luften ...isar den inte så plockar den dåligt med energi ,,,eller