Jo, men det gäller mest för den olyckligt valda 230V/50Hz, som Vi använder oss av. En annan sammansättning ger inte samma fenomen.
Vad är det med just denna kombination som gör den så dålig?
Med jordfelsbrytare är det väl relativt säkert...
Annars finns ju norgesystemet med 3x230V trefas. De har två faser i vägguttagen och "bara" cirka 130V mot jord. Det går åt mera koppar i sådana hus...
Tänk på alla kabelbränder i bilar. 12V och hög ström är inte heller ofarligt.
Jag sa inte att den är dålig, utan svarde på frågan på fenomenat att man kan "fastna" i just den kombinationen. Men visst, om Vi bara ser till den detaljen så är den dålig/olycklig. I övrigt håller jag med dig, å Du visar även på det jag påpekat tidigare, att Vi inte har nåt enhetligt elsystem för alla länder. Vi kanske ska börja där, å låta undersöka vad som skulle vara mest lämpligt att använda sig av för strömfösörjning, i småhus å lägenheter, å utifrån det, ta fram en standard. Det skulle göra alla produkter bra mycket billigare, å troligen få alla tillverkare mer välvilligt inställda, till att ta fram nya produkter. Ett intresse finns ju uppenbarligen, det visar väl det här topicet på

Det som jag inte tycker känns riktgt bra, är att det alltid är så lätt för många, att se problemen (typiskt svenskt?) isället för att klura på ideér eller se möjligheter. Fastnar Vi i "det går inte" "det blir dyrt" "det fungerar inte" o.s.v så kommer aldrig nåt nytt att tas fram. Dela istället med er, av era funderingar på lösningar, hur dumma dom än kan verka. Haka inte upp er på hur det ser ut eller fungerar nu, utan tänk istället på hur det skulle kunna se ut i framtiden.
mvh humlan.