0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men hur lagrar man elektrisk solenergi?
Citat från: Carl N skrivet 19 mars 2007, 09:26:20Men hur lagrar man elektrisk solenergi? Jag tror aldrig vi kommer ifrån att vara anslutna till vårat elnät, alltså blir alla småproducenter av el. Även en varm sommardag finns de behov av el, även om man själv inte gör av med något.Det är då vad jag tror på iaf.
Åjo, luftkonditioneringen drar säkert en del el, men en kall vindstilla vinternatt, då måste vi fortfarande lita på att vatten + kärnkraft klarar hela effektbehovet.
Men hur lagrar man elektrisk solenergi? Ska man ha ett 12V likspänningssystem och ett gäng bilbatterier?Finns andra typer av batterier och system för att lagra och omvandla 230V växelström?Samma sak med vinkraft, ska man ha småskalig produktion för husbehov så måste man väl kunna lagra energin?
T.ex, men Vi måste börja tänka lite annorlunda, så blir inte allt så besvärligt. Mycket av det Vi idag kör på 230V, går faktiskt att köra på t.ex 12 eller 24V, så det kommer säkert en anpassning mot lågspänning åxå. Men Vi är fortfarande fast i tänkandet, att använda oss av samma spänning som finns i våra elnät. Men ta dig en titt på vad som sitter i dina två hål i väggen, en hög med små nätadaptrar antar jag Inte nån vidare bra lösning, eller hur?
men jag tror oxå man minska brandrisken.
Det har jag tänkt många gånger, alltså att man skulle standardisera ett lågspännings nät. Då kunde det räcka med en stor trafo som satt i elskåpet och slippa alla jäkla adapeters. Dels tror jag att man hade sparat en hel del energi men jag tror oxå man minska brandrisken. Hur svårt kan det vara mvh
Citat från: Professor Kalkyl skrivet 19 mars 2007, 11:07:14Det har jag tänkt många gånger, alltså att man skulle standardisera ett lågspännings nät. Då kunde det räcka med en stor trafo som satt i elskåpet och slippa alla jäkla adapeters. Dels tror jag att man hade sparat en hel del energi men jag tror oxå man minska brandrisken. Hur svårt kan det vara mvhKoppar är dyrt, du kan ju tänka dig vilka kabelgrovlekar som skulle behövts i huset.. Och det med brandrisken? va? så ofta brinner det väl inte i en transformator eller? Det är väl värre då med brandrisken när man kör nått hundratal ampere i huset i ett lågvoltssystem