0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fast 315V likspänning verkar inte direkt lockande för hemma bruk..., värsta elsvetsen Det är nog illa med den spänning Vi redan har, den är nog bland det värsta/sämsta man kan ha valt, med tanke på de fenomen som uppstår på oss stackars människor.mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 19 mars 2007, 17:13:22Fast 315V likspänning verkar inte direkt lockande för hemma bruk..., värsta elsvetsen Det är nog illa med den spänning Vi redan har, den är nog bland det värsta/sämsta man kan ha valt, med tanke på de fenomen som uppstår på oss stackars människor.mvh humlan.Tja, med 230V AC i vägguttaget har vi ju redan 325V topp-topp spänning, så det blir ju ingen större skillnad.
Är det dessutom inte så att det är bara med växelström som musklerna drar ihop sig så man inte kan släppa taget om man råkar ta på en strömförande apparat?
Citat från: citactiva skrivet 19 mars 2007, 11:35:57Citat från: Professor Kalkyl skrivet 19 mars 2007, 11:07:14Det har jag tänkt många gånger, alltså att man skulle standardisera ett lågspännings nät. Då kunde det räcka med en stor trafo som satt i elskåpet och slippa alla jäkla adapeters. Dels tror jag att man hade sparat en hel del energi men jag tror oxå man minska brandrisken. Hur svårt kan det vara mvhKoppar är dyrt, du kan ju tänka dig vilka kabelgrovlekar som skulle behövts i huset.. Och det med brandrisken? va? så ofta brinner det väl inte i en transformator eller? Det är väl värre då med brandrisken när man kör nått hundratal ampere i huset i ett lågvoltssystemMen vad har Du för utrustning som kräver grova kopparkablar? Jag vill inte vara elak, men det här är ett bra exempel, på hur Vi är fast i tänkandet hur Vi har det nu. Det är faktiskt ett fåtal saker som kräver hög effekt, å alltså kräver en kraftigare kabel, men med all säkerhet så går det att minska på dom delarna åxå. Kvar blir inte mer än högst ett par tre saker, som kräver hög effekt...mvh humlan.
Citat från: Professor Kalkyl skrivet 19 mars 2007, 11:07:14Det har jag tänkt många gånger, alltså att man skulle standardisera ett lågspännings nät. Då kunde det räcka med en stor trafo som satt i elskåpet och slippa alla jäkla adapeters. Dels tror jag att man hade sparat en hel del energi men jag tror oxå man minska brandrisken. Hur svårt kan det vara mvhKoppar är dyrt, du kan ju tänka dig vilka kabelgrovlekar som skulle behövts i huset.. Och det med brandrisken? va? så ofta brinner det väl inte i en transformator eller? Det är väl värre då med brandrisken när man kör nått hundratal ampere i huset i ett lågvoltssystem
Det har jag tänkt många gånger, alltså att man skulle standardisera ett lågspännings nät. Då kunde det räcka med en stor trafo som satt i elskåpet och slippa alla jäkla adapeters. Dels tror jag att man hade sparat en hel del energi men jag tror oxå man minska brandrisken. Hur svårt kan det vara mvh
16 kvadrat på 48V nää det tvivlar jag på, men självklart måste allt anpassas.
Å backup beror väl mest på hur mycket som ska kunna tas från den.
Citat från: humlan57 skrivet 19 mars 2007, 21:05:1616 kvadrat på 48V nää det tvivlar jag på, men självklart måste allt anpassas.16 kvadrat är för 12V. 48V ger 4 kvadrat när effekten är 100W. Koppar har 0,017 ohm/ meter och kvadrat millimeter.Citat från: humlan57 skrivet 19 mars 2007, 21:05:16Å backup beror väl mest på hur mycket som ska kunna tas från den.Inte bara. Det måste jo vara stort nog till att kunna lagra all energin på dagtid och ha nog energi till natten och dagen med mulet väder....
16 kvadrat är för 12V. 48V ger 4 kvadrat när effekten är 100W. Koppar har 0,017 ohm/ meter och kvadrat millimeter.
Men hur skall man göra med TV osv? skall de gå på 230 eller 48V då..Som jag har det nu skulle de blivit en väldig area på de kablarna..Plasmatv - medel runt 300WSurround - 340W ganska konstantSub - runt 200WDe blir kablar de Jag har i dagsläget spänningsfall på de lampor som ligger på samma grupp när jag "basar" på som värst.
Jo, men det gäller mest för den olyckligt valda 230V/50Hz, som Vi använder oss av. En annan sammansättning ger inte samma fenomen.