0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Professor Kalkyl skrivet 19 mars 2007, 11:07:14Det har jag tänkt många gånger, alltså att man skulle standardisera ett lågspännings nät. Då kunde det räcka med en stor trafo som satt i elskåpet och slippa alla jäkla adapeters. Dels tror jag att man hade sparat en hel del energi men jag tror oxå man minska brandrisken. Hur svårt kan det vara mvhKoppar är dyrt, du kan ju tänka dig vilka kabelgrovlekar som skulle behövts i huset.. Och det med brandrisken? va? så ofta brinner det väl inte i en transformator eller? Det är väl värre då med brandrisken när man kör nått hundratal ampere i huset i ett lågvoltssystem
Det har jag tänkt många gånger, alltså att man skulle standardisera ett lågspännings nät. Då kunde det räcka med en stor trafo som satt i elskåpet och slippa alla jäkla adapeters. Dels tror jag att man hade sparat en hel del energi men jag tror oxå man minska brandrisken. Hur svårt kan det vara mvh
Citat från: citactiva skrivet 19 mars 2007, 11:35:57Citat från: Professor Kalkyl skrivet 19 mars 2007, 11:07:14Det har jag tänkt många gånger, alltså att man skulle standardisera ett lågspännings nät. Då kunde det räcka med en stor trafo som satt i elskåpet och slippa alla jäkla adapeters. Dels tror jag att man hade sparat en hel del energi men jag tror oxå man minska brandrisken. Hur svårt kan det vara mvhKoppar är dyrt, du kan ju tänka dig vilka kabelgrovlekar som skulle behövts i huset.. Och det med brandrisken? va? så ofta brinner det väl inte i en transformator eller? Det är väl värre då med brandrisken när man kör nått hundratal ampere i huset i ett lågvoltssystemJag tycker idén med ett lågspänningssystem verkar smart, man måste fortfarande ha kvar 230/400V till de stora stömförbrukarna, spis, DM, TM, VP mm men alla andra prylar och lampor behöver väl inte så jättemånga ampere, 24 V och 25 A borde räcka till det mesta. Då får man ju också möjligheten att lagra strömmen i batterier.
OK, då bestämmer vi 48 volt.Alla med
48V är ja me på, det är nog perfekt för belysning m.m. men de behövs ju fortfarande transformatorer/omvanldare till mobilladdare m.m. vid 48V
Är det någon som vet vad de moderna "el bilarna" går på för spänning?Är det samma spänning som bilen kan man ju "tanka" bilen eller "ladda" huset vid behov.
Fast 315V likspänning verkar inte direkt lockande för hemma bruk..., värsta elsvetsen
Citat från: humlan57 skrivet 19 mars 2007, 17:13:22Fast 315V likspänning verkar inte direkt lockande för hemma bruk..., värsta elsvetsenJa, likspänning har en del tråkiga bieffekter. T ex om man börjar komma upp i spänning och ström blir det mer svårsläckt gnistbildning och ljusbågar i vanliga kontaktdon.Men lite blixtar får man ta