0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag får väl svara som tonåringar brukar göra... jag orkar inte
Mycke snack och lite verkstad med andra ord. Men du har sällskap av Porcupine, så ni får nog trevligt på fikarasten.
jag bara satt och funderade litehuset förbrukar alltså 5908 watt/timme vid 22 grader inne och 6054 watt/timme vid 23 grader inne och det är en värmepump som ger 7000 watt/timmeså 7000 watt är alltså maxeffekt som elementen kan avge. och beroende på det så får man en viss framledningstemp fram på elementen, men delta t på fram och retur är 7 grader.så beroende på rumstemperatur (från 22 till 23 grader) så stiger fram/returledningstemperaturen med 1.35 grad för att elementen fortfarande ska avge 7000 watt/timmestämmer detta eller har jag fattat fel
Trots att jag håller med om att en grad varmare vbf borde öka tempen med ca 1 grad rumstemp med ett normalt radiatorsystem så har det inte blivit mer än en grad kallare i vårt hus sedan jag sänkte börvärdet med 3 grader, jag har lite svårt att förstå detta, men undrar om det kan ha att göra med faktumet att värmepumpen bara går intermittent, iofs skall ju börvärdet jobba med ett medelvärde och det borde i sin tur göra att 3 grader lägre börvärde borde resultera i 3 grader kallare inne vilket det absolut inte blivit.Någon som har en förklaring?
Det är de sista 0,35°C som måste kompenseras med längre gångtid på kompressorn.
Jag har ungefär samma erfarenhet som Rickard, men det är väl som i lumpen stämmer inte kartan och verkligheten så gäller kartan
Egentligen är det två varianter på samma problem här i tråden.- En del stödjer sig på att ha erfarenhet av hundratals installationer. Jocke montör må vara undantaget som bekräftar regeln, men dom flesta montörer gör inte återkommande besök. Då missar man tyvärr finliret på varje enskild installation, men får säkert en allmän känsla för hur saker funkar.- Andra har troligen en tältsäng i pannrummet och sover bara halft (med andra ögat på Rickards logg) Då blir man superexpert på sin installation och kan säga på 1/10 grad när vad som händer i olika inställningar.För att komma någonstans och få fram genomsnittsvärden för en "normalvilla" måste man kombinera bredd och djup till ett statistiskt underlag.Inte låsa in sig i att: "jag har installerat hundratals..." eller "om man ändrar börvärdet en grad så har jag mätt upp..."
Nu lägger i alla fall jag ned denna diskussion.Tror den kommer spåra ur