Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7  (läst 90224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #210 skrivet: 13 mars 2005, 00:48:11 »
Har lekt lite hemma och kopplat ihop en 1115 styrning till min värmepump.

Utegivaren har jag manipulerat med ett motstånd så att han tror att det är +5 grader ute (kan vara vad som helst). Framledningsgivaren är dragen och sitter i sovrummet.

Därefter har jag ställt in kurva och förskutning så att börvärdet är ständigt på 23 grader.

Har sedan trixat med gradminuterna (-15) så att det lirar fint utan att det hinner bli kallt inne.

Resultat:

Otroligt jämn värme innomhus, funkar klockrent.  :D  :D  :D  :D  :D

Hur tror ni att detta skulle funka på en bergvärmepump ? Någon som vill prova ?

genom att du fixat men utegivaren så trixar du till börvärdet, vilket blir en mer riktig styrning.

Vp har ett ständigt värde på utegivaren samt att börvärdet blir önskad innetemp. vp nöjd när vb fram (innegivare) når sitt mål. Och med en låg gradminut slipper man att tempen ökar inne en längre tid för att räkna ner gradmin.
Din vän i nöden.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #211 skrivet: 13 mars 2005, 01:41:06 »
Har lekt lite hemma och kopplat ihop en 1115 styrning till min värmepump.

Utegivaren har jag manipulerat med ett motstånd så att han tror att det är +5 grader ute (kan vara vad som helst). Framledningsgivaren är dragen och sitter i sovrummet.

Därefter har jag ställt in kurva och förskutning så att börvärdet är ständigt på 23 grader.

Har sedan trixat med gradminuterna (-15) så att det lirar fint utan att det hinner bli kallt inne.

Resultat:

Otroligt jämn värme innomhus, funkar klockrent.  :D  :D  :D  :D  :D

Hur tror ni att detta skulle funka på en bergvärmepump ? Någon som vill prova ?

genom att du fixat men utegivaren så trixar du till börvärdet, vilket blir en mer riktig styrning.

Vp har ett ständigt värde på utegivaren samt att börvärdet blir önskad innetemp. vp nöjd när vb fram (innegivare) når sitt mål. Och med en låg gradminut slipper man att tempen ökar inne en längre tid för att räkna ner gradmin.


fattar jag rätt om deta system funkar så här.
pumpen startar när inegivaren registrerat att inomhus tempen sjunkit.
pumpen stannar när innegivaren registrerat att inertempen uppnåts.

om det är så så tror jag inte att det är optimalt att driva en vp på detta sätt, specielt inte för dom som har golvvärme i plattan.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #212 skrivet: 13 mars 2005, 11:54:48 »
Silver

Kan man inte åstadkomma samma sak genom att helt enkelt strunta i utomhusgivaren? Om du ändå ersätter utomhusgivaren med ett fast motstånd så fylkler den ingen funktion längre.

DÃ¥ kommer den enda temp som pumpen känner till vara inomhustempen.  Och börvärdet borde ju du justeras i enlighet med den tempen.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #213 skrivet: 13 mars 2005, 12:09:38 »
Silver

Kan man inte åstadkomma samma sak genom att helt enkelt strunta i utomhusgivaren? Om du ändå ersätter utomhusgivaren med ett fast motstånd så fylkler den ingen funktion längre.

Då kommer den enda temp som pumpen känner till vara inomhustempen.  Och börvärdet borde ju du justeras i enlighet med den tempen.

/Johan

JAg tror att tempraturen hinner svänga för mycke om man bara reglerar på inomhus tempen. trögheten i huset & specielt vid golvvärme i platan gör att men vid en fallande tempratur måste börja produsera värme innan inomhustempraturen sjunkit.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34942
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #214 skrivet: 13 mars 2005, 12:14:16 »
I ärlighetens namn skall jag erkänna att jag personligen tror att en enkel bimetalltermostat skulle kunna fungera fullt tillfredställande vad gäller att stoppa och starta värmepumpen, i alla fall i radiatorbaserade uppvärmningssystem.

Att bonus har så på sina pumpar visar ju på att det är möjligt, jag har inte hört några ägare av Bonus värmepumpar klaga på ojämn inomhustemp.
Känner dock ingen som kör dem mot golvvärmesystem.

En till/frånslagsfördröjning på 15-20 minuter kan dock vara en fördel för att undvika onödig starter vid t.ex. öppnande av ytterdörr...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #215 skrivet: 13 mars 2005, 19:24:27 »
får man för varmt vid kallt väder är det som du säger att man har för hög kurva.
lätaste sätet at hitta rätt med finjusteringen är att finjustera vid kalt väder när inomhustempen är lagom, då sänker man kurvan & vrider upp finjusteringan så at man fortfarande har samma börvärde.

OJ, OJ, du ska veta vad jag trixat med detta. Och i SAMTLIGA fall har jag fÃ¥tt det hela att blivit riktigt bra UTOM vid nÃ¥gon speciell kombination av temperatur, fuktighet och vind. Det har varit helt omöjligt att fÃ¥tt det hela perfekt utan inomhusgivare. Med inomhusgivare har det hela blivit sÃ¥ bra som jag nÃ¥gonsin haft det tidigare MEN fortfarande inte perfekt. DÄRFÖR att systemet är för grovt. I min "teknik-värld" ska en reglerdator ta in ett temperaturvärde via en analog ingÃ¥ng. Temperaturgivaren är dÃ¥ ett temperaturberoende motstÃ¥nd som ger olika strömvärden in beroende pÃ¥ temperaturen. I "normala" fall fixar den billigaste jävla skit industrisystemet att tackla mA som ger en temperatursignal med decimal. Men här har man (precis som i fallet brödrost) gjort en styrdator som inte klarar mer än en hel grads noggrannhet. Och säkerligen inte ens med nÃ¥gra mätbara kostnadsbesparingar som följd. "Kunden Agda 92 Ã¥r eller Svenne Svensson 45 Ã¥r som inte sett en tÃ¥ngamperemeter pÃ¥ vykort ens behöver inte mer noggrannhet och därför "orkar" vi inte ha bättre noggranhet".   huvuddunk

MEn det är så bra som man kan få det med rådande teknisk nivå på utrustningen!

Man kan ju jämföra med min tidigare reglering (av oljepannan). Det var en liten nätt styrdator som skötte shuntregleringen. Inomhusgivare och utomhusgivaren. Sambandet mellan utomhusgivaren och övriga styrparametrar hade stora likheter med det som sitter i VP-styr, om än annu mera grövre. Inomhusgivaren däremot var riktigt ointelligent men ändå KLART användbar. Den "takade" helt enkelt framledningstemperaturen. När tempen inne nådde inställt värde drog systemet ner shunten tills allt hamnade under inomhustempen med någon tiondel. Så när solen matade på ordentligt kunde faktiskt pannan shunta ner till noll trots att det var -10 ute. DET sparade OLJA kan jag lova. När det sedan började svalna inne reagerade systemet blixtsnabbt och matade på med framledningetemperatur. Och här har vi ju en våldsam skillnad mellan de olika uppvärmningssystemen. Med olja kunde man SMACKA till och blåsa ut 75 grader på nolltid. I VP fallet går allt mycket segare eftersom man inte har det "krutet" att jobba med. Men det där fixar man ju med större radiatorer osv.....bla, bla ....för den som orkar. Men det där kan ni ju redan.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #216 skrivet: 21 november 2005, 19:11:00 »
Satt precis och funderade på vilken otroligt fin tråd detta är. Att den dessutom leder statistiken över största ämnet (flest antal svar) och ligger i toppen över de flesta lästa ämnena indikerar ju att det verkligen är en höjdare. Jag vill starkt rekommendera nytillkomna att ta del av denna långa men intressanta tråd. Och genom detta inlägg kan ju fler upptäcka den.

Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #217 skrivet: 22 november 2005, 07:20:41 »
Satt precis och funderade på vilken otroligt fin tråd detta är. Att den dessutom leder statistiken över största ämnet (flest antal svar) och ligger i toppen över de flesta lästa ämnena indikerar ju att det verkligen är en höjdare. Jag vill starkt rekommendera nytillkomna att ta del av denna långa men intressanta tråd. Och genom detta inlägg kan ju fler upptäcka den.



Fast det tar nog en timme eller sÃ¥ att läsa genom den.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #218 skrivet: 30 november 2005, 18:13:20 »
För ett år sedan, den 29 november 2004 skrev jag det första inlägget i denna mastodonttråd, detta mästerverk över den Grundläggande Faktan om Nibe 1215-7 som dessutom kryddats med rikligt tomsvammel och rejäla avstickare.

Idag, ett år senare är det dags att summera hur året gick och samtidigt låta er alla ta del av dessa värden för observation eller kommentarer.

Totalt har huset slukat i sig 12.265 kwh.
VP har startat 4.232 gånger
VP har gått i 3.342 timmar
TS har varit i 63 timmar

Jag har antagit att varje drifttimme innebär 2,22 kw. Vidare vet vi att varje timme TS betyder 6 kw. Med dessa ingångsvärden får man 7.419 kwh VP och 378 kwh TS vilket tillsammans blir: 7.797 kwh.

Dessa 7.797 kwh ska jämföras med min lägsta oljeförbrukningsnotering som var 3,2 kubik olja.

Jag är nöjd!
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #219 skrivet: 30 november 2005, 18:48:59 »
del av Rippe´s första inlägg
Citera
Jag är en nybliven värmepumpsanvändare. Systemet har varit igång sedan lördags 26 nov 2004.
Jag är oerhört intresserad och kommer bottna allt som har med värmepumpen att göra. Dock behöver jag få några grundläggande definitioner verifierade av någon riktigt duktig person:

Hmmm du höll vad du lovade   ;)   Du körde med oss    knUp --/ men det var  *hehe*

Resultatet är strålande  8)  du har tagit examen och även överkursen  b00k här kommer betyget  :,v( bara MVG hela vägen  :o

32.000:- reducerat till under 8.000:- /Ã¥r  studs studs studs

Jag säger grattis  *roflmao* *roflmao*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #220 skrivet: 30 november 2005, 19:29:46 »
Tackar och bugar!
Tackar och bugar!
Tackar och bugar!
Tackar och bugar!
Tackar och bugar!
Tackar och bugar!

I love you all!!

Men än är inte fighten över. Likt en SSG-man och hans eldhandvapen kommer jag och min VP att kampera ihop under många år till. Vi kommer säkert genomgå både det ena och det andra. Men likt SSG-mannen är jag inte ensam. Jag har stöd, jag har hjälp och jag har vänner.........PÅ:

VÄRMEPUMPSFORUM.COM

Låt VP år nummer 2 Börja!!
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #221 skrivet: 01 december 2005, 21:00:39 »
Rippe, ursäkta om jag kom och förstörde den fina avslutningen på din tråd. Men jag skall ge dig en chans att ännu avsluta med svar på mina frågor.

Först 100 gratulationer till energibesparingen under år 1.  studs

Sen en liten jämförelse. Min 1210-7 startades för exakt 1 år sedan och följande värden står att avläsas.

Total energiförbrukning(hela hushållet): 6910 kWh
VP starter: 4984 st
VP timmar: 1944 h
TS timmar: 17 h

Nu undrar jag om antalet starter jämfört med driftstiden är för många?

Vad kör du med för strategiska inställningar på pumpen för tillfället?
Vp gradmin, TS gradmin, Vp diff VP etc....

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #222 skrivet: 01 december 2005, 21:26:38 »
Fantastisk tråd detta. Jag tog Rippe på orden och läste igenom detta nu ikväll.
Rippe har ju tidigare tröstat mig runt dimensioneringen. Jag ser att även om jag bor i varmare klimat ligger jag ungefärligen på dina siffror. Så vi får väl se om ett år när det är min tur att fira 1-årsdag. GRATTIS förresten, well done!

Fast det tar nog en timme eller så att läsa genom den. ;)

Nupp, det tog 2 timmar och då läste jag snabbt. Här kommer höjdpunkterna från denna tråd:
- När Rippes pump var på väg mot sängkammaren...
- När Carman gav Rippe en lektion runt att infoga citat
- När Rippe vaknade 04.35 på natten och det mysiga ljudet inte fanns kvar
- När Rickard blev uppretad av SILVER
- samt ett otroooligt engagemang hos samtliga aktiva i denna tråd

Några frågor på innehållet - jag blev inte helt klok här.
1. När tillsatsen väl startar, när kopplas insatsen bort.
2. När kopplas läge 2 i TS in,  och på vilket sätt kopplas TS (1 och 2) bort
3. Hur räknas tillsatstimmarna på en 1230-8. Är det timmar baserade på 6 kW?

Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #223 skrivet: 02 december 2005, 07:09:36 »
Rippe, ursäkta om jag kom och förstörde den fina avslutningen på din tråd. Men jag skall ge dig en chans att ännu avsluta med svar på mina frågor.

Först 100 gratulationer till energibesparingen under år 1.  studs

Sen en liten jämförelse. Min 1210-7 startades för exakt 1 år sedan och följande värden står att avläsas.

Total energiförbrukning(hela hushållet): 6910 kWh
VP starter: 4984 st
VP timmar: 1944 h
TS timmar: 17 h

Nu undrar jag om antalet starter jämfört med driftstiden är för många?

Vad kör du med för strategiska inställningar på pumpen för tillfället?
Vp gradmin, TS gradmin, Vp diff VP etc....

/Mosse

Först vill jag klargöra att jag på intet sätt såg ovanstående inlägg som slutet på tråden. Snarare som startskottet för en nya era med nytt år.

Dina värden såg ju imponerande ut, du gör alltså av med ungerfär hälften jämfört med mig. Hur kan det komma sig? Bor du i ett för istid isolerad kylväska på 13 kvadratmeter stationerad på mallorca?

Däremot ser det ju onekligen lite mycket ut på startfronten. Ungefär 2,5 starter per driftstimme. Men och andra sidan har du inte anmärkningsvärt många starter per realtidsår (fiiint ord). Det mesta pekar på att din pump är betydligt större än min (i förhållande till värmeobjektet). Och du borde kunna styra ut VP-gradmin en aning, dock med risk för att då får för hög framledningstemp i slutet på cykeln.

Jag kör idag VPgradmin 100. Jag har varit uppe och vänt på 120 men tyckte mig då få lite rubbningar i inomhus tempen så jag har backat en aning.
TS gradmin 400 (detta förklarar jag i nästa inlägg som svar på Ekke)
VPdiff original....har jag för mig, jag är inte hemma nu så jag kan inte kolla men vad jag kommer ihåg så har jag inte ändrat något där eller om jag gjort det ytterst lite. Denna gräns har aldrig varit i någon fara.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #224 skrivet: 02 december 2005, 07:24:37 »

Några frågor på innehållet - jag blev inte helt klok här.
1. När tillsatsen väl startar, när kopplas insatsen bort.
2. När kopplas läge 2 i TS in,  och på vilket sätt kopplas TS (1 och 2) bort
3. Hur räknas tillsatstimmarna på en 1230-8. Är det timmar baserade på 6 kW?



Jovars, det har utspelat sig en del intressanta händelser inom raden för tråden. SILVER saknar jag lite, vart har han tagit vägen? Han var en bra motpol till ganska många andra och gjorde att det blev bra spänst i debatten.

Då ska vi se om jag kan svara på dina frågor:
1 och 2. Detta var faktiskt en intressant upptäkt som gjorde mig väldigt besviken på systemet. Låt oss anta att vi kör med 100 på VPgradmin och 700 på TSgradmin (så hade jag ett tag). VP startar på -100 i gradminutunderskott. Pumpen klarar inte att nå upp till önskat börvärde och gradminuterna fortsätter att falla. När underskottet blir -800 (dvs 700 under 100) kommer TS första steg att gå i. De andra två stegen kopplas sedan in med ytterligare 100 extra underskott per steg (skulle här bli -900 och -1000). Det tråkiga med styrningen kommer nu när systemet ska arbeta sig uppåt. Systemet vill nämligen beta av lika mycket som krävdes för start innan det kopplar bort varje steg (invecklad förklaring).
Om steg 3 åkt på så kommer den inte att släppa förrän vid -300, steg 2 släpper vid -200 och steg 1 släpper alltså inte förrän vid -100. Man hade kunnat tycka att systemet borde släppa TS vid samma gränsvärde som det slog till, detta för att optimalt köra på VP drift dygnet runt och använda TS som komplement. Men nu fungerar det alltså så att TS åker med lång väg upp med troligt stopp på VP som följd. DESSUTOM blir det irriterande lång väg upp med TS.

Jag har därför gjort följande. På vårsidan när solen värmer mycket på kalla dagar och det är kallt på natten, då har jag helt enkelt slagit av TS. Tappet på natten fixas på dagen. Men nu på förvintern när solen knappt får komma fram har jag TS påslagen men dragit ner (upp) TSgradmin till -400. Då kommer TS gå i fortare men och andra sidan blir det mindre sväng och kortare tider. Detta har jag inte testat så mycket ännu. Så detta är fortfarande under viss utredning kan man säga.

OBS: Inte säkert att det är lika upplägg på 1230 (även om jag inte tror de ändrat något)

3: Faktiskt ingen aning hur det är på 1230, men det borde stå i manualen.
« Senast ändrad: 02 december 2005, 07:28:00 av Rippe »
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!