0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
I så fall får vi plocka bort mycket...Att ta bort inlägg mitt i en tråd krånglar bara till det ännu mer. Då kommer ju svar och kommentarer på det inlägget att verka helt korkade.Skall jag plocka bort allt som inkommit efter silvers inträde eller???Själv anser jag att det kan vara ganska klargörande att alla inlägg ligger kvar.Men jag vet inte
Jag tror det finns statistik som säger att en kompressor havererar i genomsnitt efter X antal drifttimmar.Och sen finns statistik som säger att en kompressor havererar i genomsnitt efter 3X starter.Och den som inte kan något om statistik tror då omedelbart att 3 starter per timme är optimalt, då borde det vara hugget som stucket av vilken orsak som kompressorn havererar.Men som Bertil skriver så är inte drifttimmar och antal starter oberoende av varandra när det gäller livslängden på en kompressor. En kompressor som startar ofta har också mindre drifttimmar medan en kompressor med få starter har fler drifttimmar, så såna slutsatser kan ej dras av statistik. Man måste helt enkelt titta på enskilda fall och dra slutsatser av detta.
Ja om man fick tag på den statestiken så kunde man ju justera in gradminutrarna så att man teoretiskt skulle hamna på haveri för båda parametrarna samtidigt.
Jag kan ju ta och blotta mina värden för december och januari så har vi något att debattera om:December (31 dagar): 537 starter (17,3 per dygn i snitt), 512 tim VP drift (16,5 per dygn) och totalt 16 timmar tillskott.Januari (31 dagar): 478 starter (15,4 per dygn i snitt), 536 tim VP drift (17,3 per dygn) och totalt 2 timmar tillskottSvårt att säga exakt vad temperaturen varit i snitt. Den snitt temperaturen som jag loggat (en gång per dygn) säger -1,4 i december och -0,6 i januari. Men det är ju lite missvisande eftersom det svängt både hit och dit. Men kanske fungerar det som ett riktvärde. Mina inställningar har ändrats lite eftersom men generellt kan man säga att större delen av januari varit med högre värde på VP gradmin (100) medans jag i december körde med 60 först och sedan 80. Tillskottet har jag också ökat steg för steg och ligger nu på 700.Vad kan man nu dra för slutsatser av detta? Rimligt antal starter? Jovars. Däremot kanske antalet driftstimmar är lite höga?? Nu är det ju grymt svårt att sia om vad detta kan bli på årsbasis eftersom jag inte har en aning om hur VP går på sommaren utan värme till elementen. Några som vill ge sig på och analysera/kommentera?