0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Mellanskillnaden på kb bör ligga på 3 grader "optimalt"Mellanskillnaden på vb bör ligga på 5 grader "optimalt"Vp bör ligga ca 3 starter per driftstimma = starter delat med timmar. Om du är osäker på ditt system ring Nibe och hör efter vilka som är din närmsta Nibe-service station. Ring dom för en genomgång av ditt system.
Varför går det inte att få 3 starter per driftstimme.Eller är det så att jag skriver inte som ni läser ?om jag skriver ca 3 starter skulle det funka då ?
HejJag kan ej låta bli att svara på detta.De 20 min ingår i den körda tiden. teoretiskt kan Vp starta en Silver 3 ggr / timme.Driftfall som kan vara beroende på temp ute värmebehov etc.Praktiskt går den 30 min stoppar står still 15 startar igen och går kanske 10 min, stoppar igen. står still 10 min.hur många min har nu gått? hur många starter har vi fått?OBS! Nu vintertid kan kompr gå kont i upp till 3 timmar isträck med avfrostningar var 50 min.MVHJanne
hejNibe luft/vaatten VP fungera så att inställbart " tid mellan starter 20-60 min mellan starter. default 20 min och är min inställning. tid mellan avfrostn inst 10-90 min. default 50 min och är min inställning.Min tid avfrostn 1 min, max 7 min.Stopp avfrostn vid -3 förångngivaren. Obs ej ute temp.Detta är program styrningen från Nibe.janne
för att räkna ut antal starter per drifttimma bläddrar du fram vp-starter och vp-tid. Sen räknar vi starter delat på tid och får ut antal starter /drifttimma. tex komp startar och går i 20 min stannar. gradminuter sjunker i 10 min komp startar och går i 20 min. stannar 10 min och startar. där har det gått 1 timme men bara 40 driftminuter och eftersom den har startat igen så är vi uppe i 3 starter/drifttimme.Alla med ??
Denna uträkning är svår om man har en ny installerad pump. Men årsvis går det bra.enligt nibes dimm program bör gå vp i ca 3.500-4.500 tim/år. och täcker ca 80 % av värmebehovet. och ligga på 3 starter/timme som då blir 12.000 starter per år. man räknar med att en kompressor pallar med ca 150.000 starter vilket betyder en livslängd på ca 12.5 år.har man inte sparat så mycket pengar då så man kan betala en ny komp, och skratta åt det så är det inte vp´s fel. Om jag inte minns fel så kan man installera ett mjukstartsrelä och käna 60.000 starter extra.