0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag måste ändå slänga in en aspekt utöver slitage när det gäller antal start/stopp.Med delar av huset under renovering och med en Thermia D12:a gick pumpen i "taket" vid utetemp under -10 och tillåtet gradminutunderskott ställt på -70. Alldeles för liten volym att jobba mot samt liten elementarea. Börvärdet låg kring 50.Efter att ha ställt tillåtet gradminutunderskott till -40 slapp pumpen gå i "taket" och klarade av att jobba av underskottet utan eltillsats. Fick dock ca 2 starter/timme i stället för 1. Rippes idé med en av utetemperaturen styrd "gradminutkurva" låter inte så dumt i det fallet. Mer element är givetvis ännu bättre men ändå...
Nu var jag kanske lite för förenklande. Pressostaten löste ut för högtryck pga för hög temp och pumpen såg jätteledsen ut
Efter en hel del grubblande bestämde jag mig för att trimma lite för att "känna mig för" en aning. Jag ökade VP-gradmin från 60 till 80 och passade på att öka TS-gradmin från 300 till 400. Allt annat oförändrat (stopptid 20 min, osv, osv).
Meny 1VB-Fram 47(52) °C