0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men 20 per dygn, vart kommer den uppgiften ifrån?
CarMan, det var inga ytterligheter, jag har en sådan VP men ska du hoja så dubba däcken
Vilka andra fördelar än minskat antal start/stopp kan man förvänta sig om man låter systemet svänga mer?
säg att pumpen står still i -60 gradminuter & startar, när vi kommit till -40 gradminuter så stoppar den för förhög diff. Nu står den still i 20 min då kanske vi är på -90gradminuter & så kan den hålla på tills el vi är på -300 då går elpatronen in.detta tyder på att det är något fel i systemet, inte fel på pumpen. Ville bara visa att man måste ställa in pumpen efter just ditt system.
NEJ, en tajt och fin reglering och inte allt för stor fixering vid start/stopp-tider. Det är melodin det!
Vare sig huset, värmekretsen eller värmepump med kringutrustning mår bra av för stora svängningar
Du 182 500 start/stopp - jag 47 500 start/stopp.
Yrke: Skiftgående systemtekniker inom pappersindustrin.Utbildning: 2-årig telereparatörsutbildning + 1 år processautomatiseringsteknik + ett antal internutbildningar i bl.a. kyl och värmeteknik.I mitt arbete sköter jag drift och underhåll av "fabrikens" samtliga styr/reglerutrustningar, vilket innefattar för att nämna något bl.a. :Tryck, nivå, temp och flödesgivare, omvandlare och regulatorer.PC och processdatasystemKyla, värme och ventilation.Min arbetsdag kan bestå i så vitt skilda arbetsuppgifter som:RördragningSvetsningDrift och underhåll av elutrustningar 0 - 600 volt.GivarbytenFelsökning/reparation på kyl/värmeanläggningar samt ventilationsanläggningar.Förebyggande underhåll/inspektion av diverse anläggningsdelar.Felsökning och reparation av diverse datasystem, främst processnära datorer samt kommunikationslänkar.Styr och regler-optimering