0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tror inte att det är någon som tycker annars än dig Dr Chun-Lan i denna fråga..... men det var inte det som var grejen alltså vad som var bättre komfort eller när man skulle byta uppvärmningskälla..... utan det jag menade med mitt första inlägg var att om man ska köra EL så är det bättre verkningsgrad med direktel än med vattenburen el och då hävdade du att det var svammel...... men jag tror att du har fel när du påstår det.Denna gång är det nog Dr Chun-Lan som svammalt till det...... //Krister
Luftvärmepump fungerar bra som komplement till vattenburen värme men besparingen är förståslägre än vid direkt-el. Själv har jag helgjuten platta och i vintras har jag inte haft igång värmenföre vid -28 ºC, dock då kändes det riktigt kallt på golvet. Det tog 16 timmar att få upp temperaturen iplattan och sedan har golvvärmen legat på som stöd ungefär vid -20 ºC. Besparingen hamnar nog för migpå ca. 4000kWh och det tycker jag är bra...Ändring: Hade jag haft slantarna så hade jag installerat någon form av värmepump mot mitt vattenburna system!!!BjörnK
Nja jag håller inte med dig just för att om du har två identiska kåkar där den ena har direkt-eloch den andra har vattenburen golvvärme t.ex. så har den med vattenburen värme betydligtbilligare uppvärmningskostnad än den med direkt-el. Direktel 20 000kWh, besparing 8000kWh,vattenburen 14 000kWh, besparing 4000kWh. Nu pratar jag enbart om uppvärmningskostnadensom kan skilja så mycket faktisk. Jag har även ex. där skillnaden är ännu högre.BjörnK
hej raffen håller med har du direktel så är det nog bland det vettigaste du kan göra att köra luft luft pump specellt då ni bor långt ner i landet,då fixar pumpen till 95% erat värmebehov...har man vattenburet så tycker jag att det inte är dumt att nyttja det iomed man kan förmodligen värma varmvatten +få bättre värme /jämnare i huset med vatten radiatorerna + att vattensystemet mår bättre av det å förmodligen ochså resten av huset...sen så kvittar det ju om du isolerar å grannen gör det med vattenburet ni tjänar ju bägge lika mycke på att isolera
Exempel: Två villor, byggda på 70-talet, värms upp med direktel. Gamla hederliga direktverkande element, ett under varjefönster. Den ena villa-ägaren får för sig att konvertera redan nu fast han vet att fjärrvärme ligger 4-5 år fram i tid just i detta specifika område. I varje fall så väljer kunden att riva upp alla golv, lägga in vattenburen golvvärme ochmontera in en CTC pannamed 3-stegs elpatron. Båda kåkarna har sen 70-talet haft ungefärlig samma elförbrukning på kring 32 000kWh per år. Numera, efter att ha konverterat för 3 år sen har den ena sänkt sin elförbrukning till 25 000kWh per år och har en helt annan värmekänsla i huset än innan. Det måste väl vara så att ett hus är billigare att värma med vattenburet än med direkt-el. Annars vore ju detta ren lögn eller hur?BjörnK