0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag är pinfärsk medlem och är i färd med att köpa luftvärmepump. Jag har efter bästa förmåga försökt läsa in mig på ämnet under den senaste månaden. Inte minst har jag med stort intresse kunnat följa många intressanta diskussioner här på forumet. Stort tack för det!Över till mitt inlägg. Valet har fallit på Daikins designmodell (FTXG). Mitt problem rör valet av modell. Pumpen finns nämligen i två storlekar. Den lilla modellen (FTXG25) har en nominell värmekapacitet på 3,40 kW och max 4,50 kW. Den "stora" modellen (FTXG35) har en nominell kapacitet på 4,20 kW och max 5,0 kW. Som jag förstår det är det många här på forumet som förespråkar större pumpar framför mindre. Mitt problem - om det nu är ett problem - är att jag har talat med två Daikinåterförsäljare och båda rekommenderar den lilla värmepumpen. Jag har ställt frågan om inte den större pumpen vore ett bättre val, huset är trots allt på 200 m2. Svaret har varit att det inte finns några fördelar med att överdimensionera pumpen.Är jag helt ute och cyklar när jag känner viss tveksamhet till rekommendationerna jag har fått? Huset är på 200 m2 och ligger utanför Malmö. Pumpen kommer att sitta bredvid ytterdörren, i trappan. Bottenvåningen är på 115 m2 med relativt öppet mellan hall, kök och vardagrum (ca 75 m2). På bottenvåningen finns även tre smårum och ett badrum in i en gång efter trappan. Ovanvåningen är öppen med ett stort allrum och ett sovrum. Jag inser att pumpen främst kommer att kunna värma hall, kök och vardagsrum nere samt allrummet uppe, men det rör sig ändå om 135 m2.Med vänlig hälsningNiclas
Har du två våningar rekommenderar jag en pump per våning Men prova med en så ser du vad den kan sprida värmen och komplettera med en till nästa år när du har testat Det är svårt att sprida värmen till 2 våningar med en värme källa mvh Kjell
Tack för de förtydligandena gällande COP-värden. Jag använder SPs värden för värmeproduktion och COP för de pumpar de har testat. För Daikin använder jag de siffror som vpgr presenterar på sin hemsida. De är naturligtvis framtagna av Daikin själva, men enligt Tomas vpgr här på forumet ska dessa siffror vara tillförlitliga (jag har inte funnit något i hans inlägg på forumet som ifrågasätter hans trovärdighet på den punkten, så i brist på mer objektiva siffror om Daikins pumpar väljer jag att lita på honom). Panasonics HE, slutligen, har jag tagit från Promotelec. Uppenbarligen ska jag vara försiktig i min tillförsikt till Promotelecs siffror.Huvudkonkurrenten till Panasonic, i min fantasi, är IVT GR-N. Det är en kraftfullare pump, men som jag förstår det lite mer högljudd (jag har grannar som har IVT FR-N resp Panasonics E9-DKE, och Panasonicen är markbart tystare. Enligt Promotelecs siffror ska HE9 vara tystare än E9DKE, vilket är tilltalande). Dessutom tilltalas jag av utseendet på Panasonic HE9. Jag skulle vilja säga att det är de två sistnämnda faktorerna - ljudnivån och utseendet - som fått mig att luta mer mot Panasonic.IVT, å andra sidan, har en klar styrka i sin luftrening. Panasonic ska också ha en bra luftrenare, men det finns mer omfattande vetenskapliga studier av IVTs plasmacluster-teknik. Dock är jag lite tveksam till räckvidden i IVTs luftrenare (den arbetar ute i rummet, till skillnad från Panasonic som filtrerar luften inne i pumpen), så jag tillmäter inte den något större värde som beslutsparameter.
Som Gano skriver att Mitsubishis av frostningar är knappt märk bara kan jag INTE hålla med om