0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tjenare Larryd! Om din Classemätare visar 54 watt i stand by så får du betala för 54 watt, det kan jag försäkra dig. Du måste ha något annat anslutet till pumpen, annars skall den bara ta 7-8 watt i sb, för det gör min och såvitt jag vet alla andras som inte har vare sig komressorvärmare eller trågvärme tillslagen.Mvh Raffen.
Varför inte köpa en riktig mätare och jämföra, de finns ju till salu här i webshoppen. De ger väl inte samma info på displayen utan man får nog räkna blink på dioden för att räkna ut vad förbrukningen är vid låga effekter.Anger inte Panasonic effektförbrukningen på standby? Dåligt i så fall.
Hej Krippa! Jag skulle nog vilja påstå att Classemätaren (Artnr: 32-3760) är det nog ett stort fel på hela mätaren och är alltså att betrakta som sekunda utrustning. Med undantag för dylika helt felaktiga utrustningar så vill jag påstå att dessa relativt billiga energimätare är normalt riktigt bra och tillförlitliga, och gör verkligen stor nytta för att hålla reda på resp utrustningars elförbrukning. Själv har jag köpt mina av fabrikat Etech på Harald Nyborg på erbjudande 99:-kr som de har ibland, normalpriset är 149:- kr.http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=51244&n=10&KundeID=Mvh Raffen.
"Räkna blink på dioden!!!"Kom igen!! Det är 8W vi mäter.
Ok, då är de mycket bättre än Classevarianten. Jag bytte ut mina två felaktiga och fick två nya på Classe idag. Jag fick två nya som båda visar 45W i standby.
Står det något om noggrannhet?...
...Jag läser om Enermet Y120is som har 10000 blink per kW/h. Hur ofta blinkar den på 8W?
...Min andra Classemätare visar 46VA med Powerfaktor 0.19 vilket blir 46*0,19=~9W ...
Tjenare Larryd! Om din Classemätare visar 54 watt i stand by så får du betala för 54 watt...Mvh Raffen.
...Om meteret bruker peak strømmen multiplisert med RMS spenning blir det fort mye feil.(i så fall burde den vise feil på samme måte for PC power uten PFC)Men jeg vet jo ikke hvordan den ser ut inni så det kan være helt feil teori også.edit: (takk larryd)brukte feil ord (reaktive), tenkte på reaktans som kan være enten kapasitiv eller induktiv, i begge tilfellen får man med powerfactor....
...det är säkert bara färgen som skiljer och ev märke på fabrikat ev, men det är helt säkert precis likadana mätare, jag påstår inget annat heller. Jag påstod bara att om en dylik mätare får ett resultat på 54 watt, och en annan dylik mätare får 8-10 watt vid mätning av denna specifika pump på stand byläge så måste det vara något fabrikationsfel på den som mäter 54 watt i stand byläge, eftersom ca 8-10 watt skall vara rätt värde för pumpen i s.b.Mvh Raffen.