0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du värmekabel monterad i bottentråget så är det den som ligger på
Litt vil brukes i standbyposisjon til selve pumpa og noe går til varmekabelen som er termostatstyrt , helt normalt . Raptus
Er det kompressorvarmer på den da ? Raptus
Tyvärr ingen värmekabel...Citat från: tolins skrivet 07 mars 2007, 18:51:32Har du värmekabel monterad i bottentråget så är det den som ligger på
Citat från: Greenblood skrivet 07 mars 2007, 18:56:41Tyvärr ingen värmekabel...Citat från: tolins skrivet 07 mars 2007, 18:51:32Har du värmekabel monterad i bottentråget så är det den som ligger på Är du verkligen säker på att du inte har en värmekabel i tråget?? Kolla detta noga, för det låter ju så. Standbyförbrukningen borde inte ligga högre än ca 8-12 watt.
Det är skillnad på "W" (aktiv effekt) och "VA" (skenbar effekt).Mäter du bara strömmen och sedan multiplicerar det med spänningen så får du skenbara effekten.Min E9DKE förbrukar 48VA... fast bara 8W. Effektfaktorn är rätt låg.... Så den del energi(W) du betalar för är bara 8W.
Just nu står mätaren på 48,5W och 0,21A vid 234,5VCitat från: Paxmax skrivet 07 mars 2007, 19:40:07Det är skillnad på "W" (aktiv effekt) och "VA" (skenbar effekt).Mäter du bara strömmen och sedan multiplicerar det med spänningen så får du skenbara effekten.Min E9DKE förbrukar 48VA... fast bara 8W. Effektfaktorn är rätt låg.... Så den del energi(W) du betalar för är bara 8W.
Citat från: Greenblood skrivet 07 mars 2007, 19:44:18Just nu står mätaren på 48,5W och 0,21A vid 234,5VCitat från: Paxmax skrivet 07 mars 2007, 19:40:07Det är skillnad på "W" (aktiv effekt) och "VA" (skenbar effekt).Mäter du bara strömmen och sedan multiplicerar det med spänningen så får du skenbara effekten.Min E9DKE förbrukar 48VA... fast bara 8W. Effektfaktorn är rätt låg.... Så den del energi(W) du betalar för är bara 8W.Kan nästan svära på att du läst av värdet med en så'n där billig energimätare från CO eller Jula(eller liknande).Min lite nogrannare mätare säger (ca) 227V, 0,21A, 46VA, 8W, effektfaktor 0,17 om min E9DKE.(siffrorna pendlar lite och jag kan inte läsa av alla storheter exakt samtidigt)Du ser likheterna med spänning och ström, fast din mätare rapporterar VA-värdet som W.
Ja , onekligen så ser ju strömstyrkan identisk ut... ThumbsupDet är en mätare av fabrikat "Brennenstuhl" och kostade 219:- på en lokal elaffär...Det lustiga är att när jag mätte vattenkokaren så visade mätaren 1998W och Bosch uppger vattenkokaren till 2000-2400W 230-250V 50/60Hz så jag tyckte att den verkade visa jäkligt exakt...Är det bara vid lägre (kanske mer svårmåttade) effekter den felar...