Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför förbrukar min CU-E12DKE 50W när den är avslagen...???  (läst 27660 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Greenblood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalix
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Lindeholms
Det står följande i displayen:

0,21A 1.0COS Och sen en symbol som ser ut som en sån där "genomsnitts-symbol" ... O/....  Thumbsup

Nu blir jag kanske lite tjatig... Greenblood: Brennenstuhl PM230 ske tydligen ha powerfactor, intressant, vad visar den på din maskin?
Den kan heta PF eller powerfactor eller CosFi (eller Cos + symbolen "fi") eller phase angle.
Panasonic CU-E12DKE
Täljstenskamin

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
Ok, då säger iaf mätaren inte emot sig själv. Däremot strider den emot all rim och reson. Skulle inne och utedelen dra 50W så skulle det bli varmt. Tänk dig en 50W lampa i plåtboxen utomhus. Då skulle maskinen kännas påtagligt varm.
50W i inomhusdelen (utan luftflöde) skulle få plasten att lukta bränt.

CO budgetmätaren kan inte heller ge några vettiga värden. Personligen är det lite "case closed", kass mätmotor även i Brennstuhl mätaren.
CosFi 1.0 är även det en utopi med tanke på hur det ser ut i elektroniken i pumpen. Enl. vad jag minns så ligger CosFi på 0,99 först när pumpen når upp till ca 850W+ effekt.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Greenblood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalix
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Lindeholms
När jag hårdkörde pumpen låg CosFi på 0,98

Ok, då säger iaf mätaren inte emot sig själv. Däremot strider den emot all rim och reson. Skulle inne och utedelen dra 50W så skulle det bli varmt. Tänk dig en 50W lampa i plåtboxen utomhus. Då skulle maskinen kännas påtagligt varm.
50W i inomhusdelen (utan luftflöde) skulle få plasten att lukta bränt.

CO budgetmätaren kan inte heller ge några vettiga värden. Personligen är det lite "case closed", kass mätmotor även i Brennstuhl mätaren.
CosFi 1.0 är även det en utopi med tanke på hur det ser ut i elektroniken i pumpen. Enl. vad jag minns så ligger CosFi på 0,99 först när pumpen når upp till ca 850W+ effekt.
Panasonic CU-E12DKE
Täljstenskamin

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
När jag hårdkörde pumpen låg CosFi på 0,98
Det är iaf rimligt och troligt.
Hmm.. synd att jag inte har o'scop hemma... vore kul och ta en screenshot på hur strömmen ser ut.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Greenblood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalix
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Lindeholms
..och nu idag åkte jag på en H16 på jobbet.....
Kylan har då inget med det att göra då det var +4 ute....
Vi köpte 6 pumpar och 5 är monterade och 3 har havererat på 3 månader....
Lite offtopic men men jag var tvungen att avreagera mig...
Nu är det bara min pump hemma och morsans som fortfarande går..... huvuddunk
Panasonic CU-E12DKE
Täljstenskamin

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
Paxmax!

Jag och Bosse härjade ju en del med E9'ans elektronik när vi sökte fel i samband med dom första H16 felen.

Jag kommer ihåg att jag förvånades över att standby-effekten var så hög och Bosse berättade då för mig att en viss ström över lindningarna ligger på för att värma upp kompressorn.

En vanlig yttre kompressorvärmare är på ca 45 watt, så 50 watt är nog rimligt med tanke på div förluster i nätdel mm.

Om pumpen drar 50 watt för jämnan eller om detta styrs av yttertemperaturen vet jag inte, men om Panasonic varit smarta vid konstruktionen så har dom säkert programerat in att värmen bara skall gå vid lägre utetemperaturer.

Sen kan jag upplysa om att RF-filter och överspänningsskydd mm. inte drar någon ström alls i praktiken.
Ej heller kondensatorer när dom väl laddats upp en gång.

Det är först när nätdelen belastas som kondensatorerna börjar ladda i & ur sig i snabb takt och börjar "dra" ström.

Du kan ju själv prova med en elektrolytkondensator från någon gammal lysrörsamatur.
Ladda upp den i närmaste vägguttag, låt den sedan ligga en hel dag, ta sedan tag i ett snöre i varje hand...
Dååå får du se & känna hur mycket kräm det faktiskt finns kvar i den även efter lång tid utan uppladdning.

Med detta vill jag bevisa att en kondensator i sig själv inte drar någon direkt ström mer än just när den laddas upp.

Observera att testet ovan bara är en illustration och absolut inget jag rekomenderar någon att prova på, även om jag själv gjort det en gång i min ungdom...
Har nog aldrig kastat något så långt som jag kastade den kondningen...

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
1> Jag kommer ihåg att jag förvånades över att standby-effekten var så hög...

2> Sen kan jag upplysa om att RF-filter och överspänningsskydd mm. inte drar någon ström alls i praktiken.
Ej heller kondensatorer när dom väl laddats upp en gång.

3> Det är först när nätdelen belastas som kondensatorerna börjar ladda i & ur sig i snabb takt och börjar "dra" ström.

4> Ladda upp den i närmaste vägguttag, låt den sedan ligga en hel dag, ta sedan tag i ett snöre i varje hand...
1. Frågan är om ni mätte VA eller W vid tillfället? Om ni mätte W vad hade ni då för instrument?

2. Det beror väl på konstruktionen av det specifika filtret ifall den drar ström eller ej. En spole i serie "förbrukar" ingen ström, den stjäl lite spänningen.
Men, sätter du en simpel (ac-tålig) kondensator tvärs över nätspänningen (som det sitter fullt av i E9DKE) så kommer kondensatorn att laddas upp under positiva halvperioden tills den är mättad(på toppspäningen), och sedan laddas ur vartefter spänningen sjunker mot nollgenomgången, polariten växlar, kondensatorn börjar åter laddas upp negativt osv. Hela tiden så åker strömmen in i kondensatorn och sedan åker strömmen ur kondensatorn.
Sen kan man debattera vad man menar med "dra ström". Sant är att strömmen till stor del inte utför något arbete -(knappt) ingen aktiv effektutveckling men nog åker det ström alltid.. fram.. å tebaka...

3. Det är ju helt sant ifall strömmen är likriktad innan kondingen, att kondingen agerar som reservoar. I det fallet så toppfylls kondingen och väntar på att något skall förbruka strömmen.

4. Att ladda kondingen i vägguttaget utan dioder är en chansning, drar du ut tåtarna i exakt rätt ögonblick så blir laddningen noll i kondingen.

Generellt. Ifall något drar 50W (riktiga äkta betalda wattsingar, inget reaktivt eller skenbart bjäfs), då blir något varmt nånstans.
En påslagen 50W glödlampa är inget man lätt döljer i fickan en längre stund <<< vete fanken vad jag nu fick detta ifrån, hoppas ni förstår att det blir HETT iaf.

Jag tenderar kanske att ha fäst lite övertro på min 4000kr klass 1% mätare... (Made in Sweden ;) ) men tror den levererar siffror rätt så nära sanningen.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
Paxmax!

1. Vi mätte med två olika sorters billga effektmätare typ Clas Ohlson varav den ena faktiskt visade och även tog hänsyn till powerfactorn. Sedan hade vi mitt Fluke 189 (6500kr) inkopplat samtidigt som referens.
Dessutom körde vi allt via en variabel skyddstransformator med analoga instrument för spänning & ström.

2. Jo du har rätt rent teoretiskt att en kondning paralellt över nätet drar något pyttelite ström,
men då talar vi om strömmar som är så små som vad en vanlig glimlampa drar.
Det jag reagerade på i ditt tidigare inlägg var att man fick uppfattningen att RF-filter mm skulle vara en orsak till att pumpen drar såpass mycket ström i viloläget, och det håller jag inte med om.

3. Spänningen i en switchad nätel är alltid först likriktad innan den lagras upp i kondensatorerna.

4. Det är sant att under en liten del av perioden så är spänningen helt noll,
men min poäng var ju att bevisa att kondningen i sig inte "drar" någon ström utan lagrar den tills man belastar den.


Men allt detta är ju bara hårklyverier...

Jag håller helt och hållet med dig om din jämförelse med glödlampan.
Man trollar inte bort 50 watt utan att det blir varmt någonstans.
Och om jag fattat det hela rätt så är det ca 40-45 watt som värmer upp kompressor-motorns lindningar,
resterande effekt är förluster samt den faktiska ström som elektroniken i ute och innedel drar i viloläget.

Missen med att värma via motorns lindningar är bara att rotorn blir varm och go men inte själva pumphuset längst ner i kompressorn där värmen behövs som mest.

Jag antar att detta är en billig kompromiss från Panasonic på den billiga E9-serien.
Det är därför jag har monterat en yttre termostatstyrd kompressorvärmare på en av mina E9'or.
Skall fixa den andra också men det har inte varit väder att göra det ännu bara.

Jag kan höra en tydlig skillnad på mina två i övrigt helt identiska E9'or när dom går.
Den som har värmare monterad hörs i princip inte alls inomhus, medans den utan värmare alltid brukar tjuta med ett högfrekvent ljud i början av varje avfrostning.

Om detta beror på kompressorvärmaren eller om jag har en begynnande H16 vet jag inte.
Båda är monterade med en månads mellanrum på samma hus, samma rörlängd och med samma inställningar på fjärren.
Båda är tilverkade 2006 och monterade av mig men igångsatta och vaccumsugna av behörig kyltekninker.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
Paxmax!Halloj Fazer! Jag inflikar svar i din text, ok?
Ok, kalla det hårklyverier, men jag måste veta att du förstår rätt och inte går runt med villfarelser!


1. Vi mätte med två olika sorters billga effektmätare typ Clas Ohlson varav den ena faktiskt visade och även tog hänsyn till powerfactorn. Sedan hade vi mitt Fluke 189 (6500kr) inkopplat samtidigt som referens.
Dessutom körde vi allt via en variabel skyddstransformator med analoga instrument för spänning & ström.
huvuddunk Aja baja, vad har Paxmax sagt om CO mätare och dyligt, dom funkar inte på sånna här laster! Alla andra instrument, Fluke och div, levererar endast VA värdet som inte (nödvändigtvis) är samma som Watt(aktiv effekt).

2. Jo du har rätt rent teoretiskt att en kondning paralellt över nätet drar något pyttelite ström,
men då talar vi om strömmar som är så små som vad en vanlig glimlampa drar.
Nja, ingen pytteström,  hittade en glimlampa i elfa den drog 0,3mA. Konding 4700pF tvärs över AC 230V skulle ha dragit 0,34mA alledes självt.
Det sitter två sånna i serie över nätspänningen det gör iofs att strömmen minskar till hälften. Ta dock 1uF kondingarna!
Det sitter 3st sånna i schemat C54, C55, C73. Varje enkild konding drar 72,2mA (ideala kondingar under ideala förhållanden).
Som jag sade tidigare, när kondingarna rider på AC så laddas dom upp helt och ur helt OAVSETT om det finns någon annan förbrukare på linan. Dom lagrar inte strömmen till ett senare tillfälle utan strömmen åker in.. å ... ut... hela tiden med AC spänningen. Dock så är strömmen fasförskjuten ca 90 grader från spänningen så det blir i princip ingen aktiv effektutveckling.

Det jag reagerade på i ditt tidigare inlägg var att man fick uppfattningen att RF-filter mm skulle vara en orsak till att pumpen drar såpass mycket ström i viloläget, och det håller jag inte med om.
Jo för fanken, nog drar kapacitiva RF filter ström alltid sålänge det ligger AC på den. Åter igen så är det ingen man betalar för eftersom strömmen för det mesta ligger förskjuten 90 grader och därav ingen aktiv effekt.

3. Spänningen i en switchad nätel är alltid först likriktad innan den lagras upp i kondensatorerna.
Jajjemän! Thumbsup Och detta ger upphov till hemska övertoner på strömmen eftersom all ström dras enbart nära AC spänningstoppen då AC spänningen överstiger rest-laddningen i kondensatorn, resten av tiden så lever switchen på lagrad kräm.

4. Det är sant att under en liten del av perioden så är spänningen helt noll,
men min poäng var ju att bevisa att kondningen i sig inte "drar" någon ström utan lagrar den tills man belastar den.
Både ja och nej, I "likriktad" miljö -Ja... i "AC-fallet" -Nej..  Så min poäng är fortfarande sticker man resolut in trådarna till en konding i väggen och drar ut på slumpvis tidpunkt så kan laddningen vara allt mellan noll och fullkrämad ifall man inte har en likriktare innan.

Men allt detta är ju bara hårklyverier... mmm.. det gäller att det blir rät ändå

....Man trollar inte bort 50 watt utan att det blir varmt någonstans... precis, så var är värmen?

...Den som har värmare monterad hörs i princip inte alls inomhus, medans den utan värmare alltid brukar tjuta med ett högfrekvent ljud i början av varje avfrostning...
När min E9 går på fullt så hörs den en smula genom ytterväggen om man lyssnar och det är dödstyst för övrigt. Det är ett lite "tutande/tjutande" ljud som kommer och går i cykler om 10-20 sekunder, känns lite som kompressorn gör ett par extra rpm en stund, sen backar den ner... och upp igen osv.

I bilden finns även en del varistorer inringade, därför att dom är åxå kapacitiva om även ganska lite.
« Senast ändrad: 10 mars 2007, 02:10:45 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
Paxmax!

You've Got Mail!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
Fazer-man! You got several of k-bytes in return!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad pernitta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej!

Funderar på ett enklare sätt att mäta förbrukningen då pumpen är avslagen.

Jag bor i villa och har en E9EKEB. Om jag skruvar ur alla proppar utom den som hör till pumpen bör jag förmodligen kunna läsa av hur mycken energi som förbrukas. Låt säga att jag efter en timme läser av värdet 15 Wh. Kan jag vid bedömning av detta bortse från den intressanta diskussionen tidigare i tråden? Mätaren är nyinstallerad och fjärravläses.   

per

   

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
...Om jag skruvar ur alla proppar utom den som hör till pumpen bör jag förmodligen kunna läsa av hur mycken energi som förbrukas. ... Mätaren är nyinstallerad och fjärravläses...
Jo, det funkar, men jag kan ju säga att så låg effekt är omöjlig att läsa av på displayen såvida du inte har tillgång till direktavläsning med minst 2 decimaler på kWh.
Skulle pumpen dra ex.vis 8W så skulle det dröja över 1 timme innan den har trippat till +0,01kWh
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad pernitta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tack för svar!

Det Du skriver insåg även jag inatt när jag inte kunde somna, och borde ha stigit upp för att radera inlägget. Än mera rätt blir Ditt svar eftersom min nya mätare saknar decimaler.

per

Utloggad pernitta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej!

Jag har haft E9DKE och har nu E9EKEB. Har båda manualerna framför mig och kan läsa att vid nödsituation - "slå av arbetsbrytaren eller skruva ur säkringen". Texten är inte helt likalydande, men enligt föreskrifterna skall pumparna ha arbetsbrytare.

Och nu en fråga till Er kunniga: varför används inte nämnda brytare när man vill slå ifrån pumpen? Sker så torde ju W = 0.

Eller gäller tråden i sin helhet det faktum att pump drar ström i standby-läge, och att det är just den saken som fångar hela intresset?

En följdfråga... är det olämpligt att utnyttja arbetsbrytaren? Om så, av vilket skäl.

Jag är mycket tacksam för svar.

per

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 647
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!