Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimal flödeshastighet genom solfÃ¥ngre, och tank.  (läst 52470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #135 skrivet: 31 mars 2007, 23:07:07 »
Det har varit bra ett par veckor nu, har klarat hela behovet av värme å vv enbart med solfångarna. Förutom två nätter, som värmen fått gå. Det är ju trots allt flera minusgrader på nätterna, så det behövs lite uppvärmning emellanåt...

mvh humlan.

Sänk till 17° i sovrummet humlan sÃ¥ ska de se sängvärmaren kryper närmre  a:gl

Vilken av dom  ;) :) Fast där jag nÃ¥n gÃ¥ng sover (sover sÃ¥ sällan) är ett kombinerat data/Tv/musik/sov/lekrum  ^-^ Ã… där blir aldrig kallt, p.g.a all elektronik som stÃ¥r pÃ¥ för jämnan.. Det är i bottenplanet som det blir "kallt", Ã¥ dÃ¥ gnäller dom att det är sååå kallt att stiga upp Ã¥ fika pÃ¥ morgonen  ;D Fan, ska dom liks upp den tiden, tycker jag dom kan klä sig ordentligt Ã¥xÃ¥... Dom ska ju till jobbet eller skolan efter fikat, Ã¥ dÃ¥ mÃ¥ste det väl vara bra Ã¥ fÃ¥ vakna till ordentligt..., gnälla pÃ¥ 17-18 grader..., pjÃ¥sk  :)

mvh humlan.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #136 skrivet: 15 april 2007, 06:39:08 »
Hej!
PÃ¥ Ã…land har det varit sol de första 15 dagarna och solvärmen har täkt behovet av bÃ¥de värme och dusca och idag börja dett med sol, har flera dagar passerat 50 Kwh i laddning till tankarna.  *vinkar* Om fortsättningen pÃ¥ mÃ¥naden blir lika solig kommer aprill att vara en mycket bra solmÃ¥nad.  *roflmao* ;D
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #137 skrivet: 21 april 2007, 09:47:00 »
Hej!
Jag har tagit del av alla inlägg om solstyrning. Mitt problem om det är nÃ¥got problem, jag fÃ¥r inte höger flöde än 6l/min, vad kan jag Ã¥tgärda hade varit optimalt om jag hade kunnat höja till ca 10 l/min. Hjälper det att byta pumpen, eller mÃ¥ste jag byta rör dimension.  Sc:,h
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #138 skrivet: 21 april 2007, 10:58:53 »
Hej!
Jag har tagit del av alla inlägg om solstyrning. Mitt problem om det är nÃ¥got problem, jag fÃ¥r inte höger flöde än 6l/min, vad kan jag Ã¥tgärda hade varit optimalt om jag hade kunnat höja till ca 10 l/min. Hjälper det att byta pumpen, eller mÃ¥ste jag byta rör dimension.  Sc:,h

Billigast & enklast i ditt fall är att skaffa ytterligare en pump som du seriekopplar på solfångarkretsen som höjer tryck & flöde. Kör bägge och ändra effekt på pumparna tills du får det flöde du vill uppnå ostrypt.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #139 skrivet: 21 april 2007, 13:38:48 »
jag har 2 pumpar i serie, jag har en sommar pump och en vinter pump  med olika effekt kan även köra bägge samtidigt om det behövs
kan få upp till 13l/min om det behövs
« Senast ändrad: 21 april 2007, 14:03:33 av p1sson »
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad PerVita

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KALIX
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre med tvÃ¥ hÃ¥l i marken än tvÃ¥ hÃ¥l i väggen!
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #140 skrivet: 21 april 2007, 14:34:18 »
Jag hade två solstyrda pumpar, så fick man automatisk varvtalreglering/flöde,
beroende på hur mycket solen lyste.
PER ASPERA AD ASTRA

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #141 skrivet: 21 april 2007, 19:34:56 »
Hej!
Är det nÃ¥gon som vet hur stor temp diff det skall vara för att steca 0603 skall reglera cirkulationspumpen pÃ¥ max varvtal.  Sc:,h
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #142 skrivet: 22 april 2007, 14:09:21 »
tror att det mer har att göra med vad du har satt för mål laddnings temp/ styr diff temp ställ skilnaden till ett lågt värde och du har garanterat full fart jag roade mig med att mäta spänningen till pump för att se vilken % den jobbade på och det skilde från 68volt till 220v
« Senast ändrad: 22 april 2007, 14:14:23 av p1sson »
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #143 skrivet: 22 april 2007, 14:14:34 »
Mitt problem om det är något problem, jag får inte höger flöde än 6l/min, vad kan jag åtgärda hade varit optimalt om jag hade kunnat höja till ca 10 l/min.
Vad får du maximalt för diff på 6l/min?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Solkrets-vrmeberkning-21-04-07.xls in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #144 skrivet: 22 april 2007, 16:36:44 »
Hej!
Detta är min loggning från gårdagen, det var vacker sol hela dagen, pumpen gik fastvarv, jag har start diff 5° och stopp diff 2°.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #145 skrivet: 22 april 2007, 19:59:58 »
Hej!
Detta är min loggning från gårdagen, det var vacker sol hela dagen, pumpen gik fastvarv, jag har start diff 5° och stopp diff 2°.
15 grader över solfångarna, det funkar väl? Om du sänker det till 10 grader så sänker du oxå medeltempen och de går lite effektivare men det kan inte röra sig om många procent. Det tar nog ett bra tag innan du tjänar in kostnaden för den extra pumpen.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #146 skrivet: 22 april 2007, 20:12:42 »
Hej!
Jag har dagar som jag har loggat 20­° diff, under de bästa soltimmarna.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #147 skrivet: 22 april 2007, 20:32:06 »
Hej!
Jag har dagar som jag har loggat 20­° diff, under de bästa soltimmarna.

Du hade väl 4 stora sfinx-paneler och 15mm rör om jag inte minns fel.
Enligt SP tjänar man 12% på att sänka medeltempen från 50 till 25 grader och 18% om man går från 75 till 50. Om du kan halvera de 20 graderna så blir det ändå max 10% bättre och det är ändå bara en del av laddtiden. Jag skulle inte heller vara helt nöjd med 20 graders diff men om du har ett så pass högt tryck att du inte riskerar kokning så skulle jag inte göra något åt det.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #148 skrivet: 23 april 2007, 05:42:34 »
Hej!
Jag tackar för svaret av professor kalkyl, och konstaterar. Flödeshastigheten i mina paneler kan förmodligen optimeras nÃ¥got menn  det är ingen stor förbättring i verkningsgrad pÃ¥ mina 4 inteli heat paneler
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Service Tekniker
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #149 skrivet: 23 april 2007, 11:56:44 »
Är det ngn som kör med 12mm rör eller är det alldeles för smått?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 291
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!