0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du humlan som sett några trasiga vacumrör kan väl tala om vad som finns i botten på vacumröret och håller kopparröret på plats i värmeväxlaren.Är lite förbryllad varför det gick som det gick./Bosse
Men om Du är orolig för att rören ska halka ur värmeväxlaren, så finns brickor att trä på kopparröret, som förhindrar att det inträffar. Själv satte jag dit såna, nu när rören ändå var nerplockade i mitt sektionen.., i dom andras finns inga brickor. "Fuskade" lite med monteringen å klippte upp brickorna, så slapp jag pillet med att dra isär vartenda rör, å trä på brickorna från den sidan. Kan lägga upp en bild, så får Du se hur jag menar...
Gör det om du har. Men men kylpasta så ska väl det inte behöves det blir ju klisteraktigt när det torkat.Fast inte nåt jag skulle använda för att hänga upp något på väggarna.Brickorna följer dom med i solfångarsatsen eller är det något som inte ingår.Du förstår jag har inte bestält än, väntar på besked från l-sty. först .. Slut pengar ...Och det är sista året för bidragen
Hej HumlanÄr det så att vaccumrören är som en genomskinlig termos där kopparröret sitter i en kork ner-stoppat i röret ?MVHMesser
Tror brickor ingår numera, dom fanns inte förut, å kunde alltså inte heller ha levererats då. Bilder på väg..., måst bara få grabben att lossa på greppet runt sin nya tjej Det är han som får ta korten, med sin kamera...
Citat från: humlan57 skrivet 23 mars 2007, 21:39:46Tror brickor ingår numera, dom fanns inte förut, å kunde alltså inte heller ha levererats då. Bilder på väg..., måst bara få grabben att lossa på greppet runt sin nya tjej Det är han som får ta korten, med sin kamera...Tack för bilderna. Så'na brickr har jag. Då är det bara på med pasta och jogga upp för stegen
Hej!Kan någon här på foumet svara på vad som är den optimala tempdifferansen på vätskan som cirkulerar genom solfångarna, för att få bästa verkningsgrad vid värmeövergån i acumulatortankarna o solfångare. Jag har sökt på sp, men jag har inte funnit något, det verkar som man vid test av solfångare har använt tilverkare o försäljarnas värden på detta. Om någon har funnit sådana testresultat, gärna länk var dessa test har gjorts.