0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du har just gett svaret på ditt mysterium.Om du läst mina inlägg så är det så att inre förångaren på 50GW INTE är fullt kopplad, det är bara 22 stråk av 28 möjliga som används så 6 st stråk används inte. Just som du anger , 5 cm från botten är stråk 3-4 som förmodligen inte är kopplade på din = varken värme/kyla i detta område, så om det blir is i hela paketet kommer detta ställe att vara det sista som kan frostas av då det inte är inkopplat. Öppna därför toppen och ta sen bort sidostycket vid kompressorn och ta en titt nedifrån och upp på den INRE förångaren, kan sätta en 10:a på att stråk 3-4 saknar kopparrör.Se mitt inlägg: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13567.0Jag skrev där:2: När jag gick igen detta förångarbatteri är konstruktionen 28 st stråk med lameller i 2 lager (inner 28 minus 6 stråk-ytterlager 28 stråk ). På den inre delen används inte 6st stråk av någon anledning så bara 22 är i drift, kan det vara så att 7kw modellen har samma "hus" och batteri där man då använder samtliga lameller ?Edit: 32 modellen har 2 x 20 stråk enl foto, 50GW har 2 x 24 stråk enl foto,medans Jula-versionen har som nämts 28 ytter och 22 inner (av 28 möjliga). Därav växer misstanken att den modell som Jula fick kan vara en strypt 7kw typ kfr 70Gw, då uppstår frågan om det är samma kompressor till båda modellerna..??
Tar om min edit:Om du har en j-vla tur kanske en tunn värmekabel kan få plats i själva förångaren i de okopplade kanalerna, tror att diameter är runt 6-7 mm så kanske en Ebeeco går in där eller likvärdig värmekabel? Det är alltså ej lött men färdiga okopplade kanaler i förångarbatteriet så man kan stoppa i något där om man nu vill.....