0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 01 mars 2007, 16:08:08Med en större pump så hade du också med all sannolikhet fått en sämre värmeekonomi sett på helheten MangeH. I mitt fall så är jag övertygad om att så inte är fallet.Pumpen klarar av att reglera. Det gör inte mina elraddar från 1975 som har en nogranhet på ca +-7 grader. När de väl hoppar igång krutar de på som f-n tills det är +24 inne. och slår av först när det är ca 16 inne. Dessutom ger de ingen behaglig värme. Springa och slå av och på dessa hela tiden är inget roligt och det orkar man inte heller. Känns heller inget kul att byta raddar. Skulle hellre klara att köra pumpen hela tiden utan något tillskott alls. Är rätt säker på att jag skulle tjäna mer om jag hade större pump.För övrigt så har jag även läst att pump på dellast är effektivare än på full last. Läste lite i nån tråd av gano där han saftade på med en pump till för att få det hela efektivare samt slippa stödvärme......Elraddar med coop 1? Finns det? Trodde de låg på ca 0.9...
Med en större pump så hade du också med all sannolikhet fått en sämre värmeekonomi sett på helheten MangeH.
Strunta nu i dellast och full last på pumpen, för här pratar vi konkret copvärde, och det vet vi ju alla från den högre skolan att en pump skall egentligen vara rätt dimensionerad för sitt ändamål för att man skall få en bra effektivitet och ekonomi, och inte överdimensionerad för då får man en sämre effektivitet och därmed också en dyrare drift, vilket tar bort en del av pumpens ekonomiska fördelar. Varför tror ni annars att en större pump med automatik alltid brukar få ett klart sämre cop-värde. Ni får ursäkta mina herrar MangeH och Krister, men jag framhärdar att du har en ganska rätt dimensionerad pump som du har MangeH, och det är också helt rätt att man vid riktigt låga temperaturer faktiskt tjänar på att sätta in lite stödvärme vid de få gånger som detta blir aktuellt.
Strunta nu i dellast och full last på pumpen, för här pratar vi konkret copvärde, och det vet vi ju alla från den högre skolan att en pump skall egentligen vara rätt dimensionerad för sitt ändamål för att man skall få en bra effektivitet och ekonomi, och inte överdimensionerad för då får man en sämre effektivitet och därmed också en dyrare drift, vilket tar bort en del av pumpens ekonomiska fördelar. Varför tror ni annars att en större pump med automatik alltid brukar få ett klart sämre cop-värde. Ni får ursäkta mina herrar MangeH och Krister, men jag framhärdar att du har en ganska rätt dimensionerad pump som du har MangeH, och det är också helt rätt att man vid riktigt låga temperaturer faktiskt tjänar på att sätta in lite stödvärme vid de få gånger som detta blir aktuellt. Däremot så är det inte särskilt bra att dina termostater har ett intervall på +-7 grader (antagligen överdrift?), detta borde du ju åtgärda snarast istället för att av bekvämlighetsskäl förorda en större pump, vilket skulle medföra en minst lika hög kostnad, ev t.om högre kostnad än vad du har idag med dina undermåliga termostater.
Citat från: MangeH skrivet 01 mars 2007, 17:23:57Citat från: Raffen skrivet 01 mars 2007, 16:08:08Med en större pump så hade du också med all sannolikhet fått en sämre värmeekonomi sett på helheten MangeH. I mitt fall så är jag övertygad om att så inte är fallet.Pumpen klarar av att reglera. Det gör inte mina elraddar från 1975 som har en nogranhet på ca +-7 grader. När de väl hoppar igång krutar de på som f-n tills det är +24 inne. och slår av först när det är ca 16 inne. Dessutom ger de ingen behaglig värme. Springa och slå av och på dessa hela tiden är inget roligt och det orkar man inte heller. Känns heller inget kul att byta raddar. Skulle hellre klara att köra pumpen hela tiden utan något tillskott alls. Är rätt säker på att jag skulle tjäna mer om jag hade större pump.För övrigt så har jag även läst att pump på dellast är effektivare än på full last. Läste lite i nån tråd av gano där han saftade på med en pump till för att få det hela efektivare samt slippa stödvärme......Elraddar med coop 1? Finns det? Trodde de låg på ca 0.9...Strunta nu i dellast och full last på pumpen, för här pratar vi konkret copvärde, och det vet vi ju alla från den högre skolan att en pump skall egentligen vara rätt dimensionerad för sitt ändamål för att man skall få en bra effektivitet och ekonomi, och inte överdimensionerad för då får man en sämre effektivitet och därmed också en dyrare drift, vilket tar bort en del av pumpens ekonomiska fördelar. Varför tror ni annars att en större pump med automatik alltid brukar få ett klart sämre cop-värde. Ni får ursäkta mina herrar MangeH och Krister, men jag framhärdar att du har en ganska rätt dimensionerad pump som du har MangeH, och det är också helt rätt att man vid riktigt låga temperaturer faktiskt tjänar på att sätta in lite stödvärme vid de få gånger som detta blir aktuellt. Däremot så är det inte särskilt bra att dina termostater har ett intervall på +-7 grader (antagligen överdrift?), detta borde du ju åtgärda snarast istället för att av bekvämlighetsskäl förorda en större pump, vilket skulle medföra en minst lika hög kostnad, ev t.om högre kostnad än vad du har idag med dina undermåliga termostater.
Ursäkta om jag lägger mig i ! men....Raffen med flera kommer nog från den äldre skolan, där man alltid dimensionerade pump på gränsen för att slippa onödiga start o stopp.inverter-eran har kastat omkull alla dessa gamla begrepp !en inverter ger alltid bättre COP på dellast, tillverkarna uppger COP vid nominell effekt= dellast. vissa tillverkare letar även aktivt COP-topp i sina körningar/redovisningar.helt klart är det bättre med en stor pump på dellast än en mindre på fullskaft, vid samma yttre förhållanden !mvh.ACE