0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Gano säger att "Ska man sätta innerdelen ovanför dörren så gäller ett fåtal märken osv" Jag tänkte ju sätta innerdelen ovanför dörren, har en lång och smal hall. På första våningen har vi ganska öppen planlösning. 2.a finns det 4 sovrum och ett badrum men ändå lagom öppet.Har ni några åsikter om vilket märke man absolut inte ska köpa
Jag bor i ett radhus (inte på gaveln), ca. 135 kvadrat, 2 våningar. Huset är byggt 1978 av trä och är i Göteborg.Storlax
Vad som åxå bör tilläggas är att när det gäller alla produktblad etc så lita inte på de m2 det står att pumpen klarar att värma utan köp en lite större pump.Själv köpte jag en E9DKE till mina 110 kvadrat och trodde den skulle räcka längre än den gör då det stod "värmer upp till 140 kvadrat (eller om det var 150). Tänkte att med min öppna planlösning så är det ju nästan overkill. Idag när man vet bättre så hade man köpt en större pump så man sluppit stöda med elraddarna vid -15 grader.Vad som även är intressant förutom det gano nämnde så är det hur välisolerat huset är. Bifoga gärna en planlösning så man kan se var du tänkt sätta den osv.
Citat från: MangeH skrivet 28 februari 2007, 23:17:23Vad som åxå bör tilläggas är att när det gäller alla produktblad etc så lita inte på de m2 det står att pumpen klarar att värma utan köp en lite större pump.Själv köpte jag en E9DKE till mina 110 kvadrat och trodde den skulle räcka längre än den gör då det stod "värmer upp till 140 kvadrat (eller om det var 150). Tänkte att med min öppna planlösning så är det ju nästan overkill. Idag när man vet bättre så hade man köpt en större pump så man sluppit stöda med elraddarna vid -15 grader.Vad som även är intressant förutom det gano nämnde så är det hur välisolerat huset är. Bifoga gärna en planlösning så man kan se var du tänkt sätta den osv.Med en större pump så hade du också med all sannolikhet fått en sämre värmeekonomi sett på helheten MangeH. Många tror att det är allenagörande med en större pump för att slippa stödvärma med elraddar, men i de allra flesta fall förmodligen också i ditt, så blir det betydligt billigare att köra med en något mindre pump med större verkningsgrad och stödvärma vid de få tillfällen som man behöver det, än att köra på heltid med en större pump med vidhängande sämre verkningsgrad för att slippa stödvärma överhuvudtaget.
Med en större pump så hade du också med all sannolikhet fått en sämre värmeekonomi sett på helheten MangeH.