Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken värmepump skal jag köpa  (läst 5802 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken värmepump skal jag köpa
« Svar #15 skrivet: 01 mars 2007, 19:28:27 »
Med en större pump så hade du också med all sannolikhet fått en sämre värmeekonomi sett på helheten MangeH.

I mitt fall så är jag övertygad om att så inte är fallet.

Pumpen klarar av att reglera. Det gör inte mina elraddar från 1975 som har en nogranhet på ca +-7 grader.  När de väl hoppar igång krutar de på som f-n tills det är +24 inne. och slår av först när det är ca 16 inne. Dessutom ger de ingen behaglig värme. Springa och slå av och på dessa hela tiden är inget roligt och det orkar man inte heller.
Känns heller inget kul att byta raddar. Skulle hellre klara att köra pumpen hela tiden utan något tillskott alls. Är rätt säker på att jag skulle tjäna mer om jag hade större pump.

För övrigt så har jag även läst att pump på dellast är effektivare än på full last. Läste lite i nån tråd av gano där han saftade på med en pump till för att få det hela efektivare samt slippa stödvärme......

Elraddar med coop 1? Finns det? Trodde de låg på ca 0.9...


Strunta nu i dellast och full last på pumpen, för här pratar vi konkret copvärde, och det vet vi ju alla från den högre skolan att en pump skall egentligen vara rätt dimensionerad för sitt ändamål för att man skall få en bra effektivitet och ekonomi, och inte överdimensionerad för då får man en sämre effektivitet och därmed också en dyrare drift, vilket tar bort en del av pumpens ekonomiska fördelar. Varför tror ni annars att en större pump med automatik alltid brukar få ett klart sämre cop-värde.  Ni får ursäkta mina herrar MangeH och Krister, men jag framhärdar att du har en ganska rätt dimensionerad pump som du har MangeH, och det är också helt rätt att man vid riktigt låga temperaturer faktiskt tjänar på att sätta in lite stödvärme vid de få gånger som detta blir aktuellt. Däremot så är det inte särskilt bra att dina termostater har ett intervall på +-7 grader (antagligen överdrift?), detta borde du ju åtgärda snarast istället för att av bekvämlighetsskäl förorda en större pump, vilket skulle medföra en minst lika hög kostnad, ev t.om högre kostnad än vad du har idag med dina undermåliga termostater.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad JoA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det går bättre och bättre...
SV: Vilken värmepump skal jag köpa
« Svar #16 skrivet: 01 mars 2007, 19:42:43 »

Strunta nu i dellast och full last på pumpen, för här pratar vi konkret copvärde, och det vet vi ju alla från den högre skolan att en pump skall egentligen vara rätt dimensionerad för sitt ändamål för att man skall få en bra effektivitet och ekonomi, och inte överdimensionerad för då får man en sämre effektivitet och därmed också en dyrare drift, vilket tar bort en del av pumpens ekonomiska fördelar. Varför tror ni annars att en större pump med automatik alltid brukar få ett klart sämre cop-värde.  Ni får ursäkta mina herrar MangeH och Krister, men jag framhärdar att du har en ganska rätt dimensionerad pump som du har MangeH, och det är också helt rätt att man vid riktigt låga temperaturer faktiskt tjänar på att sätta in lite stödvärme vid de få gånger som detta blir aktuellt.

Jag håller inte alls med.
Kan du visa det med några exempel. Lite siffor tack!
130m2, Panasonic E9 & vedspis

Utloggad MangeH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken värmepump skal jag köpa
« Svar #17 skrivet: 01 mars 2007, 19:48:28 »

Strunta nu i dellast och full last på pumpen, för här pratar vi konkret copvärde, och det vet vi ju alla från den högre skolan att en pump skall egentligen vara rätt dimensionerad för sitt ändamål för att man skall få en bra effektivitet och ekonomi, och inte överdimensionerad för då får man en sämre effektivitet och därmed också en dyrare drift, vilket tar bort en del av pumpens ekonomiska fördelar. Varför tror ni annars att en större pump med automatik alltid brukar få ett klart sämre cop-värde.  Ni får ursäkta mina herrar MangeH och Krister, men jag framhärdar att du har en ganska rätt dimensionerad pump som du har MangeH, och det är också helt rätt att man vid riktigt låga temperaturer faktiskt tjänar på att sätta in lite stödvärme vid de få gånger som detta blir aktuellt. Däremot så är det inte särskilt bra att dina termostater har ett intervall på +-7 grader (antagligen överdrift?), detta borde du ju åtgärda snarast istället för att av bekvämlighetsskäl förorda en större pump, vilket skulle medföra en minst lika hög kostnad, ev t.om högre kostnad än vad du har idag med dina undermåliga termostater.

Nej jag överdriver inte när jag säger +- 7 grader.

Varför ska man strunta i det där med dellast. Coop är ju högre då än när de går på fullt. Jag kan köpa att man inte ska överdimensionera hur som hellst men jag är övertygad om att jag tjänat mer i längden på en E12'a och kunna värma hela huset med den. 

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vilken värmepump skal jag köpa
« Svar #18 skrivet: 01 mars 2007, 19:58:42 »
Med en större pump så hade du också med all sannolikhet fått en sämre värmeekonomi sett på helheten MangeH.

I mitt fall så är jag övertygad om att så inte är fallet.

Pumpen klarar av att reglera. Det gör inte mina elraddar från 1975 som har en nogranhet på ca +-7 grader.  När de väl hoppar igång krutar de på som f-n tills det är +24 inne. och slår av först när det är ca 16 inne. Dessutom ger de ingen behaglig värme. Springa och slå av och på dessa hela tiden är inget roligt och det orkar man inte heller.
Känns heller inget kul att byta raddar. Skulle hellre klara att köra pumpen hela tiden utan något tillskott alls. Är rätt säker på att jag skulle tjäna mer om jag hade större pump.

För övrigt så har jag även läst att pump på dellast är effektivare än på full last. Läste lite i nån tråd av gano där han saftade på med en pump till för att få det hela efektivare samt slippa stödvärme......

Elraddar med coop 1? Finns det? Trodde de låg på ca 0.9...


Strunta nu i dellast och full last på pumpen, för här pratar vi konkret copvärde, och det vet vi ju alla från den högre skolan att en pump skall egentligen vara rätt dimensionerad för sitt ändamål för att man skall få en bra effektivitet och ekonomi, och inte överdimensionerad för då får man en sämre effektivitet och därmed också en dyrare drift, vilket tar bort en del av pumpens ekonomiska fördelar. Varför tror ni annars att en större pump med automatik alltid brukar få ett klart sämre cop-värde.  Ni får ursäkta mina herrar MangeH och Krister, men jag framhärdar att du har en ganska rätt dimensionerad pump som du har MangeH, och det är också helt rätt att man vid riktigt låga temperaturer faktiskt tjänar på att sätta in lite stödvärme vid de få gånger som detta blir aktuellt. Däremot så är det inte särskilt bra att dina termostater har ett intervall på +-7 grader (antagligen överdrift?), detta borde du ju åtgärda snarast istället för att av bekvämlighetsskäl förorda en större pump, vilket skulle medföra en minst lika hög kostnad, ev t.om högre kostnad än vad du har idag med dina undermåliga termostater.


Raffen nu vet jag ju inte från vilken skola du kommer.... Sc:,h men tror att du är lite Bambi på hal is nu....

Varför strunta i dellast och fullast? Vadå konkret copvärde?

Vad menar du med att en stor pump alltid får sämre copvärde? Exempel: Nocria 14 cop 4.44 (stor pump) Panasonic E9 EKEB cop 4.26 (liten pump)



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilken värmepump skal jag köpa
« Svar #19 skrivet: 01 mars 2007, 21:00:51 »

Strunta nu i dellast och full last på pumpen, för här pratar vi konkret copvärde, och det vet vi ju alla från den högre skolan att en pump skall egentligen vara rätt dimensionerad för sitt ändamål för att man skall få en bra effektivitet och ekonomi, och inte överdimensionerad för då får man en sämre effektivitet och därmed också en dyrare drift, vilket tar bort en del av pumpens ekonomiska fördelar. Varför tror ni annars att en större pump med automatik alltid brukar få ett klart sämre cop-värde.  Ni får ursäkta mina herrar MangeH och Krister, men jag framhärdar att du har en ganska rätt dimensionerad pump som du har MangeH, och det är också helt rätt att man vid riktigt låga temperaturer faktiskt tjänar på att sätta in lite stödvärme vid de få gånger som detta blir aktuellt. Däremot så är det inte särskilt bra att dina termostater har ett intervall på +-7 grader (antagligen överdrift?), detta borde du ju åtgärda snarast istället för att av bekvämlighetsskäl förorda en större pump, vilket skulle medföra en minst lika hög kostnad, ev t.om högre kostnad än vad du har idag med dina undermåliga termostater.

Bara ett exempel:
IVT COP vid   50% +7 är 4.9
IVT COP vid 100% +7 är 3.4

Alltså COP säger ingenting om det inte sätts i relation till vilken effekt som avges liksom hur mycket huset behöver vid de olika utetemperaturerna.

Pga ovanstående så är SP:s framräknade besparingspotential i tre olika typhus så intressanta, de tar hänsyn till mängder med parametrar inklusive dellaster vid dessa beräkningar.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken värmepump skal jag köpa
« Svar #20 skrivet: 01 mars 2007, 21:32:10 »
Raffen nu vet jag ju inte från vilken skola du kommer....  men tror att du är lite Bambi på hal is nu....

Varför strunta i dellast och fullast? Vadå konkret copvärde?

Vad menar du med att en stor pump alltid får sämre copvärde? Exempel: Nocria 14 cop 4.44 (stor pump) Panasonic E9 EKEB cop 4.26 (liten pump)

//Krister 


Krister!
Du vet ju egentligen precis vad jag "menar" eller hur?? Du skall ju alltid överdriva lite extra, och spec nu i det här alldeles specifika fallet som du nämner.  ;)   *vinkar*
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Vilken värmepump skal jag köpa
« Svar #21 skrivet: 01 mars 2007, 21:53:02 »
Ursäkta om jag lägger mig i ! men....
Raffen med flera kommer nog från den äldre skolan, där man alltid dimensionerade pump på gränsen för att slippa onödiga start o stopp.
inverter-eran har kastat omkull alla dessa gamla begrepp !
en inverter ger alltid bättre COP på dellast, tillverkarna uppger COP vid nominell effekt= dellast. vissa tillverkare letar även aktivt COP-topp i sina körningar/redovisningar.
helt klart är det bättre med en stor pump på dellast än en mindre på fullskaft, vid samma yttre förhållanden !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vilken värmepump skal jag köpa
« Svar #22 skrivet: 01 mars 2007, 21:59:03 »
Ursäkta om jag lägger mig i ! men....
Raffen med flera kommer nog från den äldre skolan, där man alltid dimensionerade pump på gränsen för att slippa onödiga start o stopp.
inverter-eran har kastat omkull alla dessa gamla begrepp !
en inverter ger alltid bättre COP på dellast, tillverkarna uppger COP vid nominell effekt= dellast. vissa tillverkare letar även aktivt COP-topp i sina körningar/redovisningar.
helt klart är det bättre med en stor pump på dellast än en mindre på fullskaft, vid samma yttre förhållanden !
mvh.ACE


Håller med dig ACE till 100% för i detta fall pratar vi ju om inverterpumpar och inte on/off  Thumbsup


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!