0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Boxen tar bandbredd om du har 24 Mbps. Jag har 8 Mbps och då stämmer det som grabben i Teliabutiken sa att TV-trafiken får egen bandbredd utöver den vanliga ADSL-bandbredden. Har man 24 tror jag att max surfhastighet blir 14 Mbps.Ovanstående gäller när boxen är i normal drift. När den 'bootar' belastar den även den vanliga bandbredden. Allt enligt min gamle vän TPTEST.Tråkigt att jag måste skicka tillbaks boxen igen / Paj
Jag har BBB BredbandsTV via ADSL men det är väl samma princip för Telias: har man möjlighet att köra 24 Mbps men har valt att köpa 8 Mbps så försämras bandbredden INTE då man kör IPTV. Har man köpt 24 Mbps så försämras bandbredden då IPTV används eller t.o.m kopplas in(?).
Citat från: HerrBrun skrivet 28 februari 2007, 09:55:49Jag har BBB BredbandsTV via ADSL men det är väl samma princip för Telias: har man möjlighet att köra 24 Mbps men har valt att köpa 8 Mbps så försämras bandbredden INTE då man kör IPTV. Har man köpt 24 Mbps så försämras bandbredden då IPTV används eller t.o.m kopplas in(?).Just, det var det jag försökte säga tidigare. 8 Mbps påverkas inte mer än när boxen startar och laddar ned programvara./ Paj
Är det inte ganska enkelt egentligen? Det får väl i bästa fall plats som mest 24 Mbps i kabeln. Har man köpt 8 Mbps (men KAN få 24 Mbps) så läggs IPTV in och "fyller på" upp till max vad den fysiska anslutningen klarar. Vid 24 Mbps finns ingen extra kapacitet att utnyttja, alltså måste man stjäla bandbredd. Kan man inte få ens 8 Mbps finns det ingen kapacitet att ta av för IPTV, enligt samma resonemang.Men lite konstigt är det eftersom man aldrig kommer upp i sina beställda 8 Mbps, jag brukar ligga på 6,8 ungefär med 932 meter till telestationen. Ändå kan IPTV funka utan att störa./ Paj
Ja det förstår jag, men att dom som inte kan få mer än 8 Mbps, p.g.a avståndet tilll telestationen, ändå kan få Tv å behålla sin bandbredd, är det jag undrar över....mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 28 februari 2007, 11:43:46Ja det förstår jag, men att dom som inte kan få mer än 8 Mbps, p.g.a avståndet tilll telestationen, ändå kan få Tv å behålla sin bandbredd, är det jag undrar över....mvh humlan.Tror inte att dessa kan få IPTV alls.
Men lite konstigt är det eftersom man aldrig kommer upp i sina beställda 8 Mbps, jag brukar ligga på 6,8 ungefär med 932 meter till telestationen. Ändå kan IPTV funka utan att störa./ Paj
Bra tips med "gratis bredbands-TV"! Har också anmält mitt intresse trots att jag redan har ca 2000 kanaler i min Relook... Verkar vara lite förvirrat här vad som gäller beträffande bandbredd för surf resp tv. För det första så erbjuds alla med ADSL-anslutning bredbands-TV, t.o.m. de som har 0.25 MBit/s i surfhastighet. För de som idag har 24/1 uppkoppling så stryps DL-hastigheten till max 14 Mbit/s när man INTE använder bredbands-TV. NÄR man slår på sin dekoder så kostar det ytterligare ca 5 MBit/s för TV-tittandet, vilket alltså ger en sänkning till ca 9 MBit/s om man har svårt att låta bli surfandet när man tittar på TV. Läs mer här: http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-100901&pageTypeId=1238057535&OID=201110&sida=null&type=EDITORIAL&.Av det kan man dra slutsatsen att bredbands-TV "kostar" först 10 MBit/s i förlorad max surfhastighet samt ytterligare 5 MBit/s när dekodern är påslagen. Förmodligen märker man inte mycket av detta om man bara surfar, det är främst när man laddar ner filer från nätet som det kan ha nån större betydelse... men sånt sysslar väl ingen med... Man kan också dra slutsatsen att man måste ha minst 5 MBit/s "tillgänglig" hastighet i sin koppling till närmaste station, oavsett vilket ADSL-abonnemang man har. Det kan ju finnas de som inte vill ha mer än t.ex. 0,25 MBit/s surfhastighet, trots att det kanske rent tekniskt är möjligt med 24 Mbit/s i just dennes koppling. Men kan man få max 2 Mbit/s surfhastighet så funkar det sannolikt inte med bredbands-TV:n överhuvudtaget.Håller ni med?mvh/Hasse
Akta dig!! Du kan bli anklagad för att uppmana till olagligheter, med dina antydningar med om fildelning mvh LyxMaken
Citat från: humlan57 skrivet 28 februari 2007, 16:21:33Akta dig!! Du kan bli anklagad för att uppmana till olagligheter, med dina antydningar med om fildelning mvh LyxMakenFörstår inte alls vad du pratar om, syftar självklart på nedladdning av diverse freeware och open source programvaror...! mvh/Hasse
När jag försöker beställa får jag besked att telestationen inte är utbyggd för TV, vi ha ADSL 8Mbit och kan få 24...