0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Mike skrivet 15 februari 2007, 22:57:10Citat från: humlan57 skrivet 15 februari 2007, 22:39:09Citat från: Sfinx skrivet 15 februari 2007, 22:07:13Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda. Det där har jag försökt förklara många ggr för etanolmotståndarna, men det går aldrig in. Jag måste vara världens sämsta på att förklara saker Eller så kan, eller vill dom inte förstå, att det som kommer från etanolen kan tas om hand av Jorden..., i ett evigt kretslopp.mvh humlan.Helt ok, men alla de andra hälsovådliga avgaserna som ökade mångfallt?Jag skrev inte ens koldioxid någonstans i det ursprungliga inlägget. Koldioxiden är ju bara en av 1000-tals ämnen som kommer ur avgasröret.Om nu utsläppen är de problem som sägs, vilket finns delade meningar om, så är det inte det, som är det primära, utan att vi måste bort från allt fosilt bränsle i bilar, det är det primära. Sen ska självklart även reningen av avgaser från etanolen göras bättre, det gick med bensin å diesel, å det går även med etanol såklart. Etanolen är här för att stanna ett tag, å i år får den sitt stora genombrott i USA, där det byggs 42 nya fabriker för framställning, som ska tas i bruk under 2007. Att sen etanol inte är nån permanent lösning, lika lite som hybridbilar, är självklart, men det är inget argument för att vänta med att minska användningen av fosilt bränsle.mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 15 februari 2007, 22:39:09Citat från: Sfinx skrivet 15 februari 2007, 22:07:13Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda. Det där har jag försökt förklara många ggr för etanolmotståndarna, men det går aldrig in. Jag måste vara världens sämsta på att förklara saker Eller så kan, eller vill dom inte förstå, att det som kommer från etanolen kan tas om hand av Jorden..., i ett evigt kretslopp.mvh humlan.Helt ok, men alla de andra hälsovådliga avgaserna som ökade mångfallt?Jag skrev inte ens koldioxid någonstans i det ursprungliga inlägget. Koldioxiden är ju bara en av 1000-tals ämnen som kommer ur avgasröret.
Citat från: Sfinx skrivet 15 februari 2007, 22:07:13Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda. Det där har jag försökt förklara många ggr för etanolmotståndarna, men det går aldrig in. Jag måste vara världens sämsta på att förklara saker Eller så kan, eller vill dom inte förstå, att det som kommer från etanolen kan tas om hand av Jorden..., i ett evigt kretslopp.mvh humlan.
Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda.
Visst ÄR det lustigt. Oljan från tex saudiarabien ersätts med sprit.Sprit som där är förbjuden på religösa grunder Är det ett gudomligt skämt
Vad jag undrar är om man nånsin kommer att hitta alternativ till fossila bränslen när det gäller flyget.Nåt att fundera på för alla som köper hus i Thailand.
Citat från: drjukebox skrivet 16 februari 2007, 21:34:36Vad jag undrar är om man nånsin kommer att hitta alternativ till fossila bränslen när det gäller flyget.Nåt att fundera på för alla som köper hus i Thailand.Det är under utveckling till flyget, så det är bara en tidsfråga...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 16 februari 2007, 22:05:20Citat från: drjukebox skrivet 16 februari 2007, 21:34:36Vad jag undrar är om man nånsin kommer att hitta alternativ till fossila bränslen när det gäller flyget.Nåt att fundera på för alla som köper hus i Thailand.Det är under utveckling till flyget, så det är bara en tidsfråga...mvh humlan.Och vad blir det? Etanol? Rapsolja??
....Om det här med utsläppsrätterna fungerar ..........