Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Etanolbilar  (läst 14070 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Etanolbilar
« Svar #15 skrivet: 16 februari 2007, 17:17:49 »
Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.
Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.
CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.

Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda.

 ;D ;D ;D Det där har jag försökt förklara många ggr för etanolmotståndarna, men det går aldrig in. Jag måste vara världens sämsta på att förklara saker  huvuddunk ;D Eller så kan, eller vill dom inte förstå, att det som kommer från etanolen kan tas om hand av Jorden..., i ett evigt kretslopp.

mvh humlan.

Helt ok, men alla de andra hälsovådliga avgaserna som ökade mångfallt?
Jag skrev inte ens koldioxid någonstans i det ursprungliga inlägget.  huvuddunk

Koldioxiden är ju bara en av 1000-tals ämnen som kommer ur avgasröret.

Om nu utsläppen är de problem som sägs, vilket finns delade meningar om, så är det inte det, som är det primära, utan att vi måste bort från allt fosilt bränsle i bilar, det är det primära. Sen ska självklart även reningen av avgaser från etanolen göras bättre, det gick med bensin å diesel, å det går även med etanol såklart. Etanolen är här för att stanna ett tag, å i år får den sitt stora genombrott i USA, där det byggs 42 nya fabriker för framställning, som ska tas i bruk under 2007. Att sen etanol inte är nån permanent lösning, lika lite som hybridbilar, är självklart, men det är inget argument för att vänta med att minska användningen av fosilt bränsle.

mvh humlan.

Jag håller faktiskt med dig i ovanstående, min enda poäng var att man inte skall införa ett nytt bränsle och kalla det miljöbilar innan produktens TOTALA påverkan på miljön utretts.
I fallet etanol-bilar är det tyvärr solklart att man inte haft tillräckliga lagregler vilket givit biltillverkarna utrymme att sätta produkter på marknaden som kan vara direkt hälsovådliga i stadsmiljöer.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Etanolbilar
« Svar #16 skrivet: 16 februari 2007, 17:26:52 »
Visst ÄR det lustigt. Oljan från tex saudiarabien ersätts med sprit.
Sprit som där är förbjuden på religösa grunder ;D

Är det ett gudomligt skämt ^-^


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Etanolbilar
« Svar #17 skrivet: 16 februari 2007, 17:53:16 »
I USA (precis som i Sverige) finns massor med mark som inte används till nåt alls. Perfekt att odla nåt som går att tilvarka etanol av. I Asien går det att odla grödor för tillverkning av biodiesel, så med lite god vilja, så finns möjlighet för många att dra nytta av produktionen. Självklart ska inte det som produceras i länder, där svält finns, göra etanol av det lilla dom har.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Etanolbilar
« Svar #18 skrivet: 16 februari 2007, 18:01:07 »
Visst ÄR det lustigt. Oljan från tex saudiarabien ersätts med sprit.
Sprit som där är förbjuden på religösa grunder ;D

Är det ett gudomligt skämt ^-^



De flesta religioner är väl bara stora skämt? Tacka vet jag filosofier som "Sex drugs and Rock´n Roll" eller som nån sa "Turn on, tune in, freak out" eller varför inte "Make love not war" det är fina dogmer det  Thumbsup  ;D ;)

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1740
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Etanolbilar
« Svar #19 skrivet: 16 februari 2007, 18:06:58 »
Hur mycket koldioxid släpper en "normal" bil ut per år?

Vill man vara miljövänlig kan man väl köpa upp sitt utsläpp med utsläppsrätter
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Etanolbilar
« Svar #20 skrivet: 16 februari 2007, 18:26:42 »
En normal bil släpper ut i storleksordning 2 kg/mil.
Inte PK att köra 1500 mil/år  och släppa ut 3 ton CO2
Liiiiite kul är det att jämföra med ex flygresor, som ännu är PK.
Se här:
http://www.climatecare.org/dagens/airtravel_calc.cfm
Stockholm Bankok TOR  för 1 person 2.36 ton

En familj om 4 som åker till Thailand tillför ungefär lika mycket CO2 som en bil som kör knappt 5000 mil. Inte hörs det i miljödebatten? Istället är det lite Chict att inte ha bil, bo centralt och semestra utomlands några gånger per år.

Och priset för utsläppsrättigheter som är ca 20€/ton CO2 är egentligen i praktiken inget annat än en symbolhandling. Jämför med bensinpriset: Mindre än 600 kr för 3 ton CO2 jämfört med ett bensinpris om ca 15.000 kr för 1500 mil. Tror man att ett påslag om 4% på bränslepriset skall rädda miljön är man kanske  ::) helt fel ute. Eller ute i andra ärenden.


Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Etanolbilar
« Svar #21 skrivet: 16 februari 2007, 19:30:52 »
Klok betraktelse ! Sedan är det inte bara chict ,allt ska hända på 1 timme i våra liv. Att tex resa med tåg ger möjlighet till intressanta möten med folk för utom att det är miljövänligare.

När det gäller bilar så tror jag att diesel är lösningen på kort sikt. För vi kommer inte att kunna lämna fossila bränslen över en natt , det måste bli en minskning för att sedan lämna stenåldersbränslena. Jag är helt övertygad om att det går bara viljan finns. GM hade fullt körbara prototyper av Prius typ redan på 70 talet men det fanns ingen marknad för dom.
 *vinkar*

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2064
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Etanolbilar
« Svar #22 skrivet: 16 februari 2007, 21:34:36 »
Vad jag undrar är om man nånsin kommer att hitta alternativ till fossila bränslen när det gäller flyget.

Nåt att fundera på för alla som köper hus i Thailand.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Etanolbilar
« Svar #23 skrivet: 16 februari 2007, 22:05:20 »
Vad jag undrar är om man nånsin kommer att hitta alternativ till fossila bränslen när det gäller flyget.

Nåt att fundera på för alla som köper hus i Thailand.

Det är under utveckling till flyget, så det är bara en tidsfråga...

mvh humlan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2064
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Etanolbilar
« Svar #24 skrivet: 16 februari 2007, 22:10:40 »
Vad jag undrar är om man nånsin kommer att hitta alternativ till fossila bränslen när det gäller flyget.

Nåt att fundera på för alla som köper hus i Thailand.

Det är under utveckling till flyget, så det är bara en tidsfråga...

mvh humlan.

Och vad blir det? Etanol? Rapsolja??
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Etanolbilar
« Svar #25 skrivet: 16 februari 2007, 22:16:22 »
Vad jag undrar är om man nånsin kommer att hitta alternativ till fossila bränslen när det gäller flyget.

Nåt att fundera på för alla som köper hus i Thailand.

Det är under utveckling till flyget, så det är bara en tidsfråga...

mvh humlan.

Och vad blir det? Etanol? Rapsolja??

Ledsen, men jag vet inte. Råkade bara hamna i nåt nyhetsinslag där man pratade om det, å att man redan provkörde flygplan med det nya bränslet. Ska försöka leta upp nån info...., men vete sjutton vad jag ska söka på Sc:,h Ähh, nåt kommer jag väl på...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Etanolbilar
« Svar #26 skrivet: 16 februari 2007, 22:35:41 »
Hittade det här om flygbränsle, fast jag kan inte säga säkert om det är det här jag hörde dom prata om...
--------------------------

Bio Jet A1 - biobränsle för flygplan
Bio Jet A1 kallas flygfotogen som är tillverkad helt från biomassa. Detta syntetiska bränsle finns ännu inte kommersiellt tillgängligt. Två forskningsprojekt har genomförts, där den första delen visade att det är principiellt möjligt att producera flygfotogen som inte orsakar utsläpp av koldioxid med fossilt ursprung. Utsläppen av cancerogena ämnen och andra gifter minskar också betydligt. Den andra delen av forskningsprojektet har tittat på miljöegenskaper och användbarhet hos det syntetiska bränslet. Man har bland annat funnit att det syntetiska bränslet innehåller mycket lägre halter av PAH (polycykliska aromatiska kolväten) och aromater än konventionellt bränsle. Det syntetiska bränslet gav lägre CO-emissioner men högre NOx-emissioner. För att bränslet ska tillåtas att användas som flygbränsle måste det godkännas, och en specifikation finns framtagen för att visa hur bränslet ska utformas för att klara internationella jetbränslestandarder.

--------------------------------

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1740
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Etanolbilar
« Svar #27 skrivet: 17 februari 2007, 07:46:28 »
Hörde på toyotas reklam att primus skulle släppa ut 1 ton mindre CO2 per år än en vanlig bil.Om det här med utsläppsrätterna fungerar skulle man ju kunna köpa ett ton för 200kr och slippa köpa en dyr hybrid  ???
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9882
  • Karma +19/-4
SV: Etanolbilar
« Svar #28 skrivet: 17 februari 2007, 08:54:38 »
....Om det här med utsläppsrätterna fungerar ..........

Handeln med utsläppsrätter omfattar ca 40 % av koldioxidutsläppen i Europa. Transportsektorn är undantagen. Om handeln med utsläppsrätter medför att priset på koldioxidutsläpp medför att energiintensiv industri flyttar till länder som står utanför handeln, vad är vinsten då? Ett ton mindre koldioxidutsläpp är däremot alltid ett ton mindre koldioxid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2064
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Etanolbilar
« Svar #29 skrivet: 17 februari 2007, 10:29:51 »
Handeln med utsläppsrätter har visst blivit ett nytt geschäft.

Finns visst planer på en anläggning för biodiesel vid Stockviksverken?

Alternativt drivmedel för flygplan vore vätgas, men det blir nog inget med det.

Richard Branson satsar vinsten från Virgin på biofuel. http://environment.guardian.co.uk/climatechange/story/0,,1878492,00.html
Samtidigt ska hans flygbolag satsa på billigt massflyg Europa-Asien med start i höst.
http://www.metro.co.uk/travel/article.html?in_article_id=31130&in_page_id=5

Det måste vara en baggis att ersätta bränsle för land- och sjötransporter med något miljövänligt, jämfört med flyget.

Synd är det att Volvo och Saab aldrig har spelat någon roll i denna utveckling. Två biltillverkare i ett litet högteknologiskt land med stora forskningsresurser men utan egen olja. Istället är det Toyota som visar vägen. Är det en slump att den som ligger i täten när det gäller alternativa bränslen också är på väg att bli världens största biltillverkare?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!