Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Etanolbilar  (läst 13272 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2555
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
Etanolbilar
« skrivet: 14 februari 2007, 22:39:04 »
Hej alla etanolvänner ^-^

Det är ju ingen hemlighet att jag har varit emot allt vad etanoldrift etc heter + att köra icke etanolbilar på etanol.
Nu kommer testresultatet som visar exakt det jag sagt hela tiden:

Etanolbilar borde förbjudas i stadskärnor vintertid de vräker nämligen ur sig avgaser.
Varför är det då så här, jo etanolbilar behöver endast testas med bensin i tanken.

Läs svenska Auto motor & sport nr 4 2007, testet har utförts av VTT i helsingfors på bilar som är tillverkade för etanoldrift, de som inte är det men ändå körs på etanol kan anses ha ännu större utsläpp.

Vid -7 ºC är CO 3ggr högre för etanolbilen, HC 7-30ggr, och aldehyder varav en del giftiga är 24-150ggr större!
EU-körcykel 20 minuter.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Etanolbilar
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2007, 21:50:52 »
Det är sant att etanol inte är så jätteroligt i närmiljön, men globalt sett är det ju ändå väldigt positivt, med tanke på vilket stort problem växthuseffekten håller på att bli!

Det finns mycket utveckling kvar innan bilarna blir riktigt bra, jag tror på en hybrid mellan etanol och el, dels tar man tillvara på energiöverskottet vid motorbroms, dels kunde man ladda bilen hemma i eluttaget för att köra till jobbet och annan stadskörning på ren el.

Och när det är kallt och om det inte räcker att köra på batteriet, så skulle man ändå kunna använda den strömmen till att förvärma motorn, så att man åtminstone slipper kallstarter!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7722
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Etanolbilar
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2007, 21:56:07 »
Men om det var tre gånger så stora Co utsläpp med etanol kan väl det knappast vara till fördel on man vill miska växthuseffekten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Etanolbilar
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2007, 22:07:13 »
Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.
Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.
CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.

Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7722
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Etanolbilar
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2007, 22:12:33 »
Ja visst ja, sånt som bubblar i flaskan  :-[
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2555
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Etanolbilar
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2007, 22:36:21 »


Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda.

Nej inte utan att tillverkarna är TVINGADE att testa motorerna med etanol som bränsle, eftersom en lösning på problemet är kostsam (förvärmning etc)

Rekommendationen för etanolbilarna från de tre fabrikanter som tillfrågades är att ALLTID använda motorvärmare vid kallstart under +10 ºC

Det låter ju realistiskt för bilar som står parkerade i stan under arbetsdagen...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Etanolbilar
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2007, 22:39:09 »
Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.
Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.
CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.

Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda.

 ;D ;D ;D Det där har jag försökt förklara många ggr för etanolmotståndarna, men det går aldrig in. Jag måste vara världens sämsta på att förklara saker  huvuddunk ;D Eller så kan, eller vill dom inte förstå, att det som kommer från etanolen kan tas om hand av Jorden..., i ett evigt kretslopp.

mvh humlan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Etanolbilar
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2007, 22:48:17 »
Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.
Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.
CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.

Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda.
jag har fått höra att det ända som skiljer mellan en bensinare och en som är metanolkonverterad(om vi bortser från matrial på slangar mm.) är tändkurvan.
den är konstant hög på den metanolkonverterade.
stämmer detta ? ? ?
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2555
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Etanolbilar
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2007, 22:57:10 »
Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.
Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.
CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.

Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda.

 ;D ;D ;D Det där har jag försökt förklara många ggr för etanolmotståndarna, men det går aldrig in. Jag måste vara världens sämsta på att förklara saker  huvuddunk ;D Eller så kan, eller vill dom inte förstå, att det som kommer från etanolen kan tas om hand av Jorden..., i ett evigt kretslopp.

mvh humlan.

Helt ok, men alla de andra hälsovådliga avgaserna som ökade mångfallt?
Jag skrev inte ens koldioxid någonstans i det ursprungliga inlägget.  huvuddunk

Koldioxiden är ju bara en av 1000-tals ämnen som kommer ur avgasröret.

Utloggad swepri

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn på saken
SV: Etanolbilar
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2007, 23:03:27 »
Jag är hybridbilsanhängare, äger själv en Toyota Prius. Jag tror att hybridtekniken kommer att utvecklas starkt framöver, med andra bränslen än bensin.

Det jag inte tror på är att det kommer gå att ladda bilen via vägguttaget. Batterierna skulle behöva vara ofantligt stora för att få ut någon praktisk fördel.

Styrkan med hybridtekniken idag är att batterikraften kommer till användning där den gör mest nytta, dvs i låg fart i tätbebyggt område. Ute på landsvägen (över 70 km/h) används bensinmotorn till 95% eller så. Motorväg är mycket bensinkrävande (6-7 l/100km)

Efter 2,5 år har jag en total snittförbrukning på 5,1 l/100km. På sommaren ligger man alltid en bit under 5,0. På vintern går bensinmotorn mer för att hålla katalysatorn och kupén varm (!).

Jag har en kollega som kör sin Citroen ! på begagnad frityrolja !! Då kan man inte vara annat än nöjd med sin hybrid.

/ Paj


1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2555
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Etanolbilar
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2007, 23:05:45 »
Det kommer hybrider som laddas i eluttaget relativt snabbt tror jag , med en körsträcka på 10-20km på batterier klarar många transport till och från arbetet i just städer där miljön är som grisigast

http://www.soultek.com/clean_energy/hybrid_cars/better_than_hybrid_car_plug_in_hybrid_car.html
http://www.calcars.org/vehicles.html
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 23:32:20 av Mike »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Etanolbilar
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2007, 12:10:57 »
Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.
Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.
CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.

Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda.

 ;D ;D ;D Det där har jag försökt förklara många ggr för etanolmotståndarna, men det går aldrig in. Jag måste vara världens sämsta på att förklara saker  huvuddunk ;D Eller så kan, eller vill dom inte förstå, att det som kommer från etanolen kan tas om hand av Jorden..., i ett evigt kretslopp.

mvh humlan.

Helt ok, men alla de andra hälsovådliga avgaserna som ökade mångfallt?
Jag skrev inte ens koldioxid någonstans i det ursprungliga inlägget.  huvuddunk

Koldioxiden är ju bara en av 1000-tals ämnen som kommer ur avgasröret.

Om nu utsläppen är de problem som sägs, vilket finns delade meningar om, så är det inte det, som är det primära, utan att vi måste bort från allt fosilt bränsle i bilar, det är det primära. Sen ska självklart även reningen av avgaser från etanolen göras bättre, det gick med bensin å diesel, å det går även med etanol såklart. Etanolen är här för att stanna ett tag, å i år får den sitt stora genombrott i USA, där det byggs 42 nya fabriker för framställning, som ska tas i bruk under 2007. Att sen etanol inte är nån permanent lösning, lika lite som hybridbilar, är självklart, men det är inget argument för att vänta med att minska användningen av fosilt bränsle.

mvh humlan.

Utloggad Ibasto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Etanolbilar
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2007, 13:05:22 »

Etanolbilar borde förbjudas i stadskärnor vintertid de vräker nämligen ur sig avgaser.
Varför är det då så här, jo etanolbilar behöver endast testas med bensin i tanken.




Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda.

Nej inte utan att tillverkarna är TVINGADE att testa motorerna med etanol som bränsle, eftersom en lösning på problemet är kostsam (förvärmning etc)

Rekommendationen för etanolbilarna från de tre fabrikanter som tillfrågades är att ALLTID använda motorvärmare vid kallstart under +10 ºC

Det låter ju realistiskt för bilar som står parkerade i stan under arbetsdagen...

Jag håller med om det sista det är ju ett "lagstiftningsproblem" inte ett teknikproblem. Med relevanta tester skulle tekniken ( och för all del säker priset oxå ) snabbt gå framåt. Jag tycker dock inte att det räcker som argument att vara emot etanolbilen som princip.


Motorvärmare är varken en nyhet eller ett etanol fenomen
saxat från vägverkets brochyr om sparsamkörning, och den har inget med etanol att göra
http://www.vv.se/filer/13776/sparsam.pdf
Citera
Använd motorvärmare
Koppla in motorvärmaren en och en halv timme vid temperatur under –15°, en timme upp till 0° och tjugo minuter upp till +10°. Använd gärna timer.
Varje kallstart innebär ökad bränsleförbrukning och ökade avgasutsläpp. Med motorvärmare kan du spara upp till 1 dl bränsle vid varje körning. Utsläppen under en resa på 6 km minskar med 50-80 procent om du har använt motorvärmare. Men längre inkopplingstid än den rekommenderade innebär onödig energiförbrukning.
1 1/2 plans villa på ca 200 kvm, utanför Gävle.
Nibe 1130-8 + VPA 300. 160 m borra ( 1,5 m till vatten ). 2 vuxna, 2 barn
-------------------------------------
Utfall 2007-01-01 -- 2008-01-02
13268 kWh (tot)
732 h ( 1830 kwh *) Varmvatten
1814 h ( 4535 kWh * )värme
6903 kWh * hushålls el
3136 starter (8,6/dygn)
0 timmar och 0 minuter tillskott :)
* räknat på 2,5 kw/h för VP drift
------------------------------------------------------------

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Etanolbilar
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2007, 14:54:05 »
Lite dumt att med mera etanol så blir det mera svält i fattiga länder....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Etanolbilar
« Svar #14 skrivet: 16 februari 2007, 16:37:28 »
Lite dumt att med mera etanol så blir det mera svält i fattiga länder....

Hur menar du? Jag menar att svält beror på korrupta regeringar, krig och brist på utbildning.

Brist på utbildning beror också på korrupta och inkompetenta regeringar...

Om ett land producerar etanol och säljer till Sverige så ökar nog välståndet i landet. Om det är etanol, bananer eller kaffe som produceras spelar nog inte så stor roll...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!