0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda.
Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda.
Citat från: Sfinx skrivet 15 februari 2007, 22:07:13Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda. Det där har jag försökt förklara många ggr för etanolmotståndarna, men det går aldrig in. Jag måste vara världens sämsta på att förklara saker Eller så kan, eller vill dom inte förstå, att det som kommer från etanolen kan tas om hand av Jorden..., i ett evigt kretslopp.mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 15 februari 2007, 22:39:09Citat från: Sfinx skrivet 15 februari 2007, 22:07:13Växthuseffekt commer från koldioxid, CO2. BARA om det är från fossilt kol.Etanol görs företrädesvis av växter, inte fossilt kol. Dvs INGEN växthusgaspåverkan alls.CO kommer från ofullständig förbränning, eller felinställd motor. Helt enkelt för lite O=syre.Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda. Det där har jag försökt förklara många ggr för etanolmotståndarna, men det går aldrig in. Jag måste vara världens sämsta på att förklara saker Eller så kan, eller vill dom inte förstå, att det som kommer från etanolen kan tas om hand av Jorden..., i ett evigt kretslopp.mvh humlan.Helt ok, men alla de andra hälsovådliga avgaserna som ökade mångfallt?Jag skrev inte ens koldioxid någonstans i det ursprungliga inlägget. Koldioxiden är ju bara en av 1000-tals ämnen som kommer ur avgasröret.
Etanolbilar borde förbjudas i stadskärnor vintertid de vräker nämligen ur sig avgaser.Varför är det då så här, jo etanolbilar behöver endast testas med bensin i tanken.
Citat från: Sfinx skrivet 15 februari 2007, 22:07:13Det låter som ett enkelt kallstartproblem. Borde vara "görenkelt" att åtgärda.Nej inte utan att tillverkarna är TVINGADE att testa motorerna med etanol som bränsle, eftersom en lösning på problemet är kostsam (förvärmning etc)Rekommendationen för etanolbilarna från de tre fabrikanter som tillfrågades är att ALLTID använda motorvärmare vid kallstart under +10 ºCDet låter ju realistiskt för bilar som står parkerade i stan under arbetsdagen...
Använd motorvärmareKoppla in motorvärmaren en och en halv timme vid temperatur under –15°, en timme upp till 0° och tjugo minuter upp till +10°. Använd gärna timer.Varje kallstart innebär ökad bränsleförbrukning och ökade avgasutsläpp. Med motorvärmare kan du spara upp till 1 dl bränsle vid varje körning. Utsläppen under en resa på 6 km minskar med 50-80 procent om du har använt motorvärmare. Men längre inkopplingstid än den rekommenderade innebär onödig energiförbrukning.
Lite dumt att med mera etanol så blir det mera svält i fattiga länder....