0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom kompressorn inte startar förrän den övre delen av nedre tanken (vadå konstigt uttryck?) når framledningsbör ...
Hej !Nu har du väl en nyare panna (v3) än jag (v2?) men jag tror att styr-algoritmen är någorlunda lika i detta avseende.När utetemp. varit minst +16 ºC under minst 8h går VP över till att starta vid VP-"är"= 50 ºC och stoppa vid -"är" = 55 ºC varje gång.På detta sätt erhålls tillräckligt med VV under "sommar-halvåret".Under vår och höst (kallare än +16 ºC) kan man behöva justera en inställning i styret.I min v2(?)-panna finns en undermeny som man måste ha kod för att komma in i.Där finns en inställning "Värmepump Min temp" som man kan öka till tex. 40 ºC.Då går VP aldrig under denna temp vilket medför att man får VV (med "ännu högre" temp) i övre delen av pannan !MVH,/Erland
Intressant med era förutsättningar.Förutom superisolering, har ni också golvvärme? Det ska bli mkt intressant att få veta vilka förbrukningssiffror på energi ni får.Visserligen kör pumpen upp var 4e körning till 55 gr (efter 72 tim igångkörningstid på kompressorn) men däremellan kommer det nog att bli klent med vv.Visst, man kan ställa upp temp i kodmenyn men då blir frågan om man inte delvis biter sig i tummen. Dvs VP är som mest ekonomisk vid så låga temperaturer som möjligt och COPen blir sämre ju högre panntemp som produceras. Visserligen har CTC ett shuntsystem, så det kommer säkert att fungera men för optimal besparing undrar jag om ni inte borde ha en liten VV-beredare som spets. Som norske Avensis.Som sagt, det ska bli intressant eftersom i vart fall inte jag läst om ngn CTC-ägare som haft så goda förutsättningar som ni. 25 gr framledning vid - 6. Nu snackar vi! Jag blir grön av avund!Vad månde Bertil säga?
Hej !Du skall nog vänta ett litet tag innan du börjar ändra för mycket parametrar samtidigt !Det tar ett tag innan du fått ner inne-temp till i närheten av "bör"-värdet, och pannan börjar arbeta "normalt" igen. Det är inte konstigt att den tycker att den inte behöver köra ut nästan någon värme alls, när inne-temp är flera grader högre än inne-"bör" !När pannan arbetat ett tag runt innetemp-"bör", kan det vara dags att utvärdera vilka temperaturer den egentligen kommer att arbeta med.MVH,/Erlland
Jag lurar mest på hur borran kommer att utvecklas. Startade på +8/+6 den 1 feb och nu har ju pumpen tokkört några dagar nu +7/+5. Frågan är hur mycket brinetemp sjunker över tid.
CiteraJag lurar mest på hur borran kommer att utvecklas. Startade på +8/+6 den 1 feb och nu har ju pumpen tokkört några dagar nu +7/+5. Frågan är hur mycket brinetemp sjunker över tid.tror inte du behöver tänka på det även om det kommer att sjuka ett par grader till. det är då större bekymmer med varmvattnet men det går alltid att lösa tex som tidigare nämts med vvberdare.
Där finns en inställning "Värmepump Min temp" som man kan öka till tex. 40 ºC.Då går VP aldrig under denna temp vilket medför att man får VV (med "ännu högre" temp) i övre delen av pannan
HejJag har kört min V3a i snart 8 månader.Extra VV är bra funktion. Funkar super. ger ca 2-3 kWh tillskott om dagen och då kör jag ganska lång tid på morgonen.Pumpen går aldrig under 35 grader, kör sedan till 40 ºC.Höjer du till min 40 ºC så kör den följd aktningen till 45 ºCMen jag har nog kommit fram till att utan tillskott fungerar V3a inte optimalt men 1-3 kWh kanske inte är att bråka om. Eftersom din pump är så ny och inte har en "stressig" miljö så lär det dröja innan den går optimalt, dessa 72h är kompressordrifttimmar. Tar ett tag om man inte tar ut någon effekt, jag väntade nästan ihjäl mig i somras. By the way, koden 372Nu kan du också se elpatron tid och och kompressor drifttimmar vart för sig. mata in koden och gå till "historiken"Mycket nöje.