0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I de hus jag varit i som konverterat sitter det kompaktradiatorer (se bild).Om man räknar på 40 MWh/år så behöver du en 10-11 kW VP och radiatorerna måste kunna göra av med denna uteffekt under 55 ºC framledning. Men för att få en bra driftekonomi brukar jag rekommendera att radiatorerna ska göra av med hela uteffekten vid max 45 ºC. Jag får då att du ska ha ett värmesystem som kan göra av med 24 kW eller 96 W/m2 på dina 250 m2.I biutrymmet med ca 15 ºC värme kan du dimensionera systemet för 76 W/m2 eller totalt 3,5 kW.
Enligt senaste veckans förbrukning så skulle vi göra åt 37000kWh om vi hade en medeltemp på 0oC. Det borde väl kunna betyda att vi hamnar någonstans mellan 25-30000kWh?
Har du några husritningar, det skulle vara intressant att veta hur mycket isolering det finns i väggar och tak. Dina siffror tyder på att huset är rätt välisolerat för att vara byggt -74. Stämmer detta med max 30 MWh så räcker det med en 8 kW VP.
Citat från: Carl N skrivet 07 februari 2007, 07:02:31Har du några husritningar, det skulle vara intressant att veta hur mycket isolering det finns i väggar och tak. Dina siffror tyder på att huset är rätt välisolerat för att vara byggt -74. Stämmer detta med max 30 MWh så räcker det med en 8 kW VP. Jag sitter med den tekniska beskrivningen framför mig, och enligt den så består väggarna av följande: "2-stens tegel, 20mm luftspalt, 12mm asfaltboard, 100mm mineralull (2x4" regelverk) tätningspapp 3/4" panel och träfiberplattor.Låter inte speciellt väl isolerat tycker jag.
Ungefär samma som i mitt hus, är vinden tilläggsisolerad?
Enligtmina bedömningar får du et max effektbehov på ca 13 kW, en värmepump på 8.5 - 10 kW borde då passa bra.Jag skulle göra som följer.Din värmepump ger ca 40 W/m2 uppvärmd yta (250 m2)Jag skulle dimensionera radiatorerna i källare och markplan för ca 70 W/m2 vid DT 30På övervåningen skulle jag dimensinera dem för ca 40 W/m2.Rum med fler än en yttervägg kräver ca 10-15% högre uteffetk på radiatorena än rum som bara har en yttervägg, så i rum med fler yttervägg lite skulle ca 75 W/m2 kunna vara lämpligt, och i rum med bara en yttervägg skulle ca 65 W/m2 kunna passa.Se till att radiatorernas sammanlagda uteffekt vid DT30 är minst 50% högre än värmepumpen maximala uteffekt så kommer det att funka bra.
Vad tror du om effektförbrukningen? Är 25-30MWh realistiskt? Jag vet att det beror väldigt på de som bor i huset, men du kanske vågar dig på en gissning?