Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp inför konv. av direktv. el  (läst 12005 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36156
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #15 skrivet: 07 februari 2007, 15:10:45 »
Enligtmina bedömningar får du et max effektbehov på ca 13 kW, en värmepump på 8.5 - 10 kW borde då passa bra.

Jag skulle göra som följer.

Din värmepump ger ca 40 W/m2 uppvärmd yta (250 m2)

Jag skulle dimensionera radiatorerna i källare och markplan för ca 70 W/m2 vid DT 30
På övervåningen skulle jag dimensinera dem för ca 40 W/m2.
Rum med fler än en yttervägg kräver ca 10-15% högre uteffetk på radiatorena än rum som bara har en yttervägg, så i rum med fler yttervägg lite skulle ca 75 W/m2 kunna vara lämpligt, och i rum med bara en yttervägg skulle ca 65 W/m2 kunna passa.

Se till att radiatorernas sammanlagda uteffekt vid DT30 är minst 50% högre än värmepumpen maximala uteffekt så kommer det att funka bra.

Hur får du fram de olika effektvärdena? Enbart från erfarenhet?

Mest teoretiskt, har dimensionerat mitt eget system enligt de där beräkningarna och har 45 graders framledningstemp när VP:n går kontinuerligt.

13 cm gullfiber i väggarna, träpanel, 200 mm isolering i tak, 200 mm i golv, på vårt hus, borde vara rätt jämförbart med ert hus.

Tänk också på att källarens maximala effetkbehov inte är lika stor som övervåningens när det blir riktigt kallt ute, där kyls ju inte väggarna av uteluften i samma utsträckning som i markplanet.
Jag har ändå samma effekt på de radiatorerna i din kalkyl p.g.a. det större energibehov som finns i källaren vår, sommar och höst...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #16 skrivet: 07 februari 2007, 17:13:40 »
Om jag jämför med mitt hus som är ungefär hälften så stort som ditt hus men ligger lite längre norrut så skulle jag nog uppskatta värmebehovet i ditt hus till kanske 35 MWh. 30 MWh om du tilläggsisolerar ordentligt.
Det blir nog tilläggsisolering redan till helgen. Jag var nyss uppe och tittade på vinden. Föregående ägare har rivit bort en tredjedel av isoleringen när de drog lite kablar, och sen inte orkat lägga tillbaka detta. Gissa om jag blev glad när jag hittade 35m2 100mm tjock isolerbyggmatta (vinden är 32m2). Kan man lägga ett lager byggmatta nu och sedan lägga ett lager till senare? Eller får man försämrad effekt med papperslagret mellan två skikt?
1 1/2-plansvilla i Habo med direktverkande el som skall konverteras under året. 165kvm boyta, 170kvm biyta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30698
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #17 skrivet: 07 februari 2007, 19:42:40 »
Kan man lägga ett lager byggmatta nu och sedan lägga ett lager till senare? Eller får man försämrad effekt med papperslagret mellan två skikt?

Om det är den pappen som sitter på isoleringen så spelardet ingen roll. Tänk på att det ska vara en luftspalt vid takfoten så att vinden blir ordentligt ventilerad. Passa även på att inspektera undersidan på yttertaket.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2007, 10:51:16 »
Nu har jag lämnat husritningarna till DS Radiator. Får en offert nästa vecka med lite dimensioneringsförslag. Återkommer när jag har nåt att visa upp, så kanske jag kan få lite  Thumbsup eller  huvuddunk
1 1/2-plansvilla i Habo med direktverkande el som skall konverteras under året. 165kvm boyta, 170kvm biyta.

Utloggad dali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #19 skrivet: 15 februari 2007, 11:08:38 »
Fick igår en offert från IVT Center. Enligt deras beräkningsprogram så ska vi klara oss på en IVT Greenline HT Plus 7kW, men säljaren hade även lagt med en offert på en 9kW. Till detta ska vi ha en extra VVB (300/160L). Slanglängden är beräknad till 2x250m.
Vad tror ni om detta?


PS. Har hört nåt om att IVT ska ha problem med nån felplacerad givare som gör att pumparna pendlar för mycket i temperatur. Nån som vet nåt om det?
1 1/2-plansvilla i Habo med direktverkande el som skall konverteras under året. 165kvm boyta, 170kvm biyta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30698
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #20 skrivet: 15 februari 2007, 12:25:21 »
Till ditt hus så skulle jag nog rekommendera 9 kW VP:n. Ta gärna lite mer markslinga (minst 2x300) om det får plats, det är dumt att snåla med kollektorn, speciellt markslinga då det kostar rätt lite att gräva ner några extra meter.

Tar du en volymtank till den så kommer temperaturen pendla mindre (vilket alla on/off värrmepumpar med flytande kondensering gör). Det brukar för övrigt bara ge problem i befintliga värmesystem som kan får knäppningar av temperaturvariationer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #21 skrivet: 15 februari 2007, 12:27:45 »
Tar du en volymtank till den så kommer temperaturen pendla mindre (vilket alla on/off värrmepumpar med flytande kondensering gör). Det brukar för övrigt bara ge problem i befintliga värmesystem som kan får knäppningar av temperaturvariationer.

Vad menar du med volymtank? (Ja, jag är verkligen nybörjare på sånt här.)
1 1/2-plansvilla i Habo med direktverkande el som skall konverteras under året. 165kvm boyta, 170kvm biyta.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #22 skrivet: 15 februari 2007, 13:02:31 »
Hej . Volymtank är som det låter ,man ökar volymen på hela vattensystemet.
Vatten volymen exlusive expansionskärl och vattenmantel i beredardelen är en av dom viktigaste faktorerna som lätt glöms bort!1.
Man måste ha minst 20 liter vatten på varge KW värmepump för att det skall fungera bra,helst 25 liter eller mer.
Därför sätter man in en volymtank , dom flesta hus nyare än 60 tal som inte har självirkulation från grunden har liten vattenvolym.
Knäppningar i rör kan man få om man har koppar rör i värmeledningarna .Detta kan bero på klammer eller att rör ligger an mot någon väggenomföring el dyligt.
En volym tank kan eliminera knäppningar i rör i bland men det kan också behövas en ext cirkpump.
Vill också säga att oftast så får man inte problem mad knäppningar i rör.
mvh / Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad dali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #23 skrivet: 15 februari 2007, 13:13:44 »
Som jag har tolkat offerten så har värmepumpen i sig 60 liter radiatorvatten. Utöver detta så har den externa varmvattenberedaren 160 liter radiatorvatten. Detta borde väl räcka?
1 1/2-plansvilla i Habo med direktverkande el som skall konverteras under året. 165kvm boyta, 170kvm biyta.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #24 skrivet: 15 februari 2007, 13:28:36 »
OPS , passa sig ,mig veterligt så har inga pumpar mer än ca 3 liter i sig.Man skall inte räkna med beredarens vatten mantel vilket jag tror vissa rörmockare gör.
Den har inget med den konternuerliga driften att göra  7 Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad dali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #25 skrivet: 19 februari 2007, 16:31:17 »
Nu har jag fått ytterligare en offert, den här gången ifrån Kyl & Värmepumpar i Bankeryd.
Man skulle kunna säga att den skiljer sig liiiite från offerten från IVT.

Denna offerten inkluderar:

2x300m slang.
Värmepump 9,8kW (Scandinavia 9010)
2st tankar på vardera 300 liter (en för tappvatten och en för radiatorvatten)


Vad tror ni om detta?
1 1/2-plansvilla i Habo med direktverkande el som skall konverteras under året. 165kvm boyta, 170kvm biyta.

Utloggad dali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #26 skrivet: 21 februari 2007, 11:38:18 »
Inga kommentarer?
1 1/2-plansvilla i Habo med direktverkande el som skall konverteras under året. 165kvm boyta, 170kvm biyta.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #27 skrivet: 21 februari 2007, 12:14:21 »
Hej , har egentligen ingen erfarenhet om så stora vattenvolymer .
Man skall ha rejält med vatten ,men.
Kan man inte misstänka att man kan komma ner mycket i gradunderskott när det är kallt ute och stor varmvatten tappning med ett antal duschare eller ett bad? och det blir jobbigt att köra igen?
Har du överdimensionerat pumpen och du är fullständigt säker på det då skall det ju inte vara några problem med det iofs.
Tanken för vv är det med kamfläns slinga eller en inbyggd beredare?
Rad tanken är det med någon typ bypas pump för att hålla systemet cirkulerande vid tappvarmvatten drift?
En nyfiken fråga är ju priser?

Och jag säger det igen , ta i lite extra när du dimensionerar elementen, roligare att strypa någt istället för att konstatera att det är lite kallt i nåt rum och måsta strypa alla andra och gå upp en kurva på pumpen.
Mvh /Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #28 skrivet: 21 februari 2007, 12:15:33 »
Jag känner inte till märket  :-[

300 liter som acktank är ok, men kan även vara mindre med bra funktion!

300 l varmvatten, är det vv delen eller totala volymen. Är det 300 l tappvarmvatten är det en rejäl volym!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad dali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp inför konv. av direktv. el
« Svar #29 skrivet: 22 februari 2007, 14:21:35 »
300 l varmvatten, är det vv delen eller totala volymen.
Jag förstår inte riktigt frågan...
1 1/2-plansvilla i Habo med direktverkande el som skall konverteras under året. 165kvm boyta, 170kvm biyta.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!